• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra med passagerare liggandes till sängs

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.779
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag har aldrig märkt att regenereringen har startat sen 2012 och kört 170000 km med 2 olika husbilar på Fiat ( 2012 och 2020 årsmodell) men jag brukar med jämna mellanrum (när frun far bak i sängen och vilar) köra ca 30 km på lite över 3000 varv på motorn för att bränna ur.
Oj.

Kör du med frun obältad i husbilen?
Låter läskigt och oansvarigt att ha någon vilande i en säng under färd.
 
Senast ändrad:

Växjö Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
398
Kommun
Växjö
HBK-Nr
25247
Medlemskap
2021
Jag gillade att krypa ner i sovkabinen strax framför bakaxeln,
då fick man samtidigt ett besked på vilken hastighet den andre chauffören körde i
man lärde sig snabbt att hör på ljudet om det gick normalt eller för fort
Körde Setra från 85-95 bäst man kan få i buss väg (synd att man inte bygger Hb på det chassit)
Har en 215 special ;) . De värsta är att när mitt finaste hade åkt i den några gånger så blev det krav på att byta ut Winnebago 33 till något med luftfjädring och aktermonterad motor, så nu ska Gulfstreamern med Spartan chassie få sig en runda till Spanien innan nyår.
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
paffw skriver : "Jo jag gör vad jag vill i min egen husbil, det drabbar ingen annan."
Det är just det det gör, drabbar andra.
En olycka ger större skador på obältade männiksor, skador som vi med skattepengar skall driva sjukvården med, det drabbar skattebetalarna.
En olycka med obältade människor ger större skador vid olycka, och den som hamnar vid olyckan och skall hjälpa till kommer att få livslånga men av att se skadade människor. Dvs det drabbar andra människor som försöker hjälpa till vid olycka.
Att samexistera på våra vägar kräver ansvar, och laglydnad, annars drabbar det alla oss andra. Vi har ju alla finasierad vägnätet och förväntar oss att det fungerar utan folk som gör vad dom vill.
Spelar ingen roll om andra oxo gör dumheter, det är inte förmildrande, varje fall drabbar oss andra.
LIka dumt om att supa sig till sjukdom, röka sig till sjukdom, eller vägra vaccinera sig, som vi andra skall betala sjukvård för.
För att vi skall få den frihet vi alla vill ha följer ett stort ansvar på alla.

Frånsett detta då, är det tillåtet att köra husbil utan bältade personer?
Förmodligen inte, då det ju faktiskt är bälteskrav bak på alla bilar. Husbilar har bälten bak.

Roysan
Nu bor jag i Finland och är finsk medborgare så det drabbar inte dig iallafall. Nu är vi i Spanien och vi sover båda där bak :)
 
Toppen