• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köra ett avställt fordon till bilprovningen

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Vill endast dela med mig om att det finns ett undantag om att köra avställd fordon.

Det är tillåtet att köra ett avställt fordon kortaste väg till bilprovningen. Under förutsättning att fordonet har gilltig försäkring(kolla med ditt försäkringsbolag). Då slipper man Ställa på fordonet inför besiktning, för att därefter ställa av med med en fördröjning på 15 dagar, och därmed betala fordonskatt under fördröjningentiden.

Länk:Om avställning - Transportstyrelsen
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vill endast dela med mig om att det finns ett undantag om att köra avställd fordon.

Det är tillåtet att köra ett avställt fordon kortaste väg till bilprovningen. Under förutsättning att fordonet har gilltig försäkring(kolla med ditt försäkringsbolag). Då slipper man Ställa på fordonet inför besiktning, för att därefter ställa av med med en fördröjning på 15 dagar, och därmed betala fordonskatt under fördröjningentiden.

Länk:Om avställning - Transportstyrelsen
Du kan ställa på bilen en dag och sedan ställa av den igen dagen efter och bara betala för de dagarna. Däremot kan du inte ställa av den mindre än 15 dagar om du vill slippa skatten.
 
R

RobbeS

Guest
Från bilprovningens hemsida.
"Det går bra att besikta ett avställt fordon. Du får köra kortast lämpliga väg till besiktningen och fordonet måste vara trafikförsäkrat. Det går att få en trafikförsäkring till sitt avställda fordon om man ringer sitt försäkringsbolag."

Du måste alltså ringa försäkringsbolaget och begära trafikförsäkring på ditt avställda fordon. Normalt sett gäller inte trafikförsäkringen vid avställning.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Jag hade ju aldrig i livet kört utan helförsäkring. Enbart trafikförsäkring täcker ju inte mycket (ingenting?) som kan hända med bilen.
Att ställa på bilen denna enda dag gör ju att försäkringen går upp till helförsäkring för de allra flesta.
Skatt och helförsäkring kostar mig 40 kr för en dag......
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Det räcker med försäkring, men det krävs att man ringer försäkringsbolaget om man skall köra avställd bil,
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
jag har inte orkat att kolla men det finns väl fortfarande andra bilar än husbilar med sin extrahöga fantasiskatt, som debiteras helårsskatt i en klump, och därmed har skatt månad för månad. Troligen så har de mest nytta av detta.
Så var det med min husbil innan de trissade upp även den i skatt så man kom över summan för att få skatten i en helårsklump (var den magiska gränsen 3500:- eller så ?).
Om man inreggar en sådan bil två dagar innan månadsskiftet så får man betala för hela månaden som gått, och om man avregistrerar en sådan bil två dagar (eller en) in i en ny månad så får man betala för hela den månaden, och registrerar man in en sådan bil en dag så får man alltså betala skatt för en hel månad, som inte är så kul.
De flesta personbilar faller troligen in under den regeln beroende på årsskattens storlek.

Är det inte så också att bilen behöver minst ha trafikförsäkring för färden. Så det är väl bara att ta kontakt med försäkringsbolaget och säga att min vill ha helförsäkring för en dag, för det är väl säkert inte tvång på bara trafik.
Jag tror att om var god kund, förr i alla fall, så kom det inte någon extraräkning för den dagen från försäkringen.... har jag hört ;) .

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Vill inte ännu en gång citera Hans Rosling, men så här är det:

Alla fordon med en skatt över 3 600 SEK/år betalar förskotterad skatt i tre perioder och för hela månader. Om årsskatten är 4 800 SEK/år eller mer ska skatt betalas på antal dagar som fordonet varit påställt istället för hela månader. Dock under förutsättning att fordonet varit avställt i 15 dagar innan ny period.

Detta innebär att en husbil vid påställandet debiteras hela beloppet på det antal dagar som finns kvar på debiteringsperioden. Om fordonet ställs av inom 21 dagar görs en korrigering av utdebiteringen. Om det ställs av efter 21 dagar men inom betalningsperioden så betalas överskjutande skatt tillbaka. Om fordonet ställs på inom 15 dagar från avställandedatum debiteras hela den avställda perioden i skatt.

Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 4220

Guest
Och om man ställer av bilen igen efter ett par dagar, så kan man kolla i appen hur mycket skatt man behöver betala in.
Jag använder det OCR man får med pappersfakturan och betalar det som står i appen.
Betalar bara hela fakturan när jag vet att den skall vara påställd en längre period.
 

axgren

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
376
Medlemskap
2024
Avställningsförsäkringen på Länsförsäkringar tillåter färd till besiktning
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Avställningsförsäkringen på Länsförsäkringar tillåter färd till besiktning
Mycket märkligt. Jag har aldrig hört talas om en avställningsförsäkring där Trafikförsäkring ingår.
I min avställningsförsäkring (hos LF) ingår:
Brand, glas, stöld, rättsskydd och vagnskada

Utan trafikförsäkring får bilen inte framföras i trafik.
Ska jag köra min bil avställd till besiktning måste jag dessförinnan anmäla detta till försäkringsbolaget som då aktiverar (minst) Trafikförsäkringen.

Fast jag skulle aldrig komma på tanken att köra någonstans utan helförsäkring......
AvstFörs.jpg
 

jdjiveco

HBK Medlem
Inlägg
301
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
5761
Medlemskap
2024
Ringde, mitt försäkringsbolag som bekräftade att det var okey att köra kortaste vägen till bilprovning utan att ställa på HB:n. Eftersom, om man ställer på och efter besiktningen ställer av så har man en "viss" ekonomisk karantän avseende skatt. Viktigt att påpeka, ring erat försäkringsbolag innan.."Just in Case"
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Ringde, mitt försäkringsbolag som bekräftade att det var okey att köra kortaste vägen till bilprovning utan att ställa på HB:n. Eftersom, om man ställer på och efter besiktningen ställer av så har man en "viss" ekonomisk karantän avseende skatt. Viktigt att påpeka, ring erat försäkringsbolag innan.."Just in Case"
Du kan ställa av bilen direkt som den kommit hem igen. Blanda inte samman detta med de 15 dagar bilen behöver vara avställd innan man ställer på igen för att slippa skatt under tiden.
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
En liten fråga , varför besikta om den är ändå avställd. Lätta är ju inte sifferstyrt längre och tyngre har ju 12 månader från senaste godkända besiktning
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
T.o.m 12-14månader mellan bes. på tunga fordon.

Jag håller på att förskjuta min sista inställelse från våren till hösten, så jag slipper börja säsongen med körförbud :)
Edit: detta var fel av mej, se korrekt info nedan :oops:
 
Senast ändrad:

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Aha jag gjorde två besiktning på ett år för att komma i tid på hösten. Nja det är väl lätta du tänker på. Det tunga är väl 12mån
 
D

Deleted member 11118

Guest
Så här skriver Bilprovningen

Tunga fordon, totalvikt över 3.5 ton

Första besiktningen för tunga personbilar, lastbilar, bussar och släpvagnar sker senast ett år efter det datum som fordonet togs i bruk. Datumet när det togs i bruk hittar du på registreringsbeviset.

Därefter ska fordonet besiktas varje år, senast tolv månader efter senaste kontrollbesiktningen.
 
Toppen