• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpt husbil

F

F.d. 57625

Guest
Skulle behöva lite förslag på försäkringar till min husbil. Allt vad det gäller försäkringar är en djungel...puh.
Vill ha en helförsäkring (köpt en 2017) och tittat på IF och Länsförsäkringar... några andra "bra" förslag?
Bor 2 mil ifrån Stockholm.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ett tips är att kolla självrisken på glasförsäkringen, flera har fast självrisk på 1500kr, andra har även en %-sats som påslag.
En vindruta till en helintegrerad husbil är sanslöst dyr.
Regler runt maskinförsäkring kan vara bra att jämföra.

Regler i utlandet kanske inte står högst upp detta år, men ifall man tänkt ta en längre tur utomlands, så jämför.

Jag har säkert glömt massor
 
F

F.d. 4220

Guest
Husbilsklubben har avtal med Folksam, som kan vara intressant om du väljer att bli medlem.
Dina försäkringar använder jag (de heter så... dina.se) eftersom de alltid haft ett för mig bra pris och varit smidiga vid skada.
Detta med självrisk på glas är nog mest viktigt om man har en helintegrerad bil, för då kan kostnaden för glasskada dra iväg.
 
F

F.d. 22252

Guest
Själv har jag tecknat försäkringar via Insplanet har fungerat bra fått bra pris ofta har de ringt efter att jag hittat billigast försäkring och erbjudit en extra rabbatt.
 
F

F.d. 57625

Guest
Har kollat IF och de har bäst pris, och det mesta ingår. Hur är de vid skada (hoppas att det inte händer något)
 

cgwik

FD HBK Medlem
Inlägg
298
Kommun
LillaEdet
HBK-Nr
22742
Medlemskap
2022
IF har "rörlig" självrisk på maskinskadeförsäkringen för husbil. Händer det något stort med t ex motor eller växellåda blir självrisken dyr.

"Självrisken är 1 000 kr + 20 % av resterande del av reparationskostnaden. Om husbilen är äldre än 5 år eller körts mer än 80 000 km är självrisken 2 000 kr + 20 % av resterande kostnad.
För direktimporterade husbilar gäller följande: 2 000 kr + 20 % av resterande reparationskostnad. Om husbilen är äldre än 5 år eller körts mer än 80 000 km är självrisken 4 000 kr + 20 % av resterande kostnad."

/CG
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
Bli medlem i Caravan club och teckna deras superhusbilsförsäkring. När vi valde var den helt klart den bästa för vår bil
en Adria Matrix Folksam mycket dyrare trots medlemsrabatt detta fast vi har flera försäkringar i Folksam.
Torbjörn
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
när jag köpte husbil för 2 år sedan på HusvagnsSvenssons rekommenderade de Länsförsäkringar då de brukar vara billigast. Hade IF då på hus och personbilar. Men visade sig att Länsförsäkringar var 2K billigare på hb och IF ville/kunde inte gå ner i pris. Då bytte jag alla försäkringar till Länsförsäkringar och sparade total 5K./år (på ett Hus, två pb och en hb)
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
när jag köpte husbil för 2 år sedan på HusvagnsSvenssons rekommenderade de Länsförsäkringar då de brukar vara billigast. Hade IF då på hus och personbilar. Men visade sig att Länsförsäkringar var 2K billigare på hb och IF ville/kunde inte gå ner i pris. Då bytte jag alla försäkringar till Länsförsäkringar och sparade total 5K./år (på ett Hus, två pb och en hb)
Länsförsäkringar ger också återbäring. På HB-försäkring och hemförsäkring fick vi tillbaka 1200:- i år. Att det sedan ägs av oss kunder är nog bra. Vet dock inte hur den modellen ser ut egentligen.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Det sämsta man kan göra är att vara trogen kund, jag ber om offerter på försäkringar varje år, vilket ofta resulterar i byte av bolag.
Helt rätt har bytt till Gensidige efter att ha kollat runt. Maskinskada 10 år. Caravan som jag hade var 8 år. Dessutom slipper jag medlemsavgiften 495:-/år. Har bara bott 2 ggr på CC camping senast åren. När jag var 10 år yngre och åkte utförs Idre var det dock lönsamt.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Länsförsäkringar ger också återbäring. På HB-försäkring och hemförsäkring fick vi tillbaka 1200:- i år. Att det sedan ägs av oss kunder är nog bra. Vet dock inte hur den modellen ser ut egentligen.

Länsförsäkringar är 23 olika länsbolag och 16 mindre skräpkontor! Du är geografiskt inplacerad i ett område, den som bor i grannkommunen kan ha helt andra försäkringsvillkor än dig.

Dina 1200 kr är för att andra inte har fått ersättning för sina skador, nästa gång är det kanske du som blir nekad ersättning!
Jo jag vet att Länsförsäkringar är ett skitbolag som jag aldrig skulle ha husbilen försäkrad i ens om den var gratis, när väl olyckan är framme så riskerar man att stå utan ersättning.
 

Deblenh

HBK Medlem
Inlägg
313
Kommun
Linköping
HBK-Nr
25493
Medlemskap
2024
Länsförsäkringar är 23 olika länsbolag och 16 mindre skräpkontor! Du är geografiskt inplacerad i ett område, den som bor i grannkommunen kan ha helt andra försäkringsvillkor än dig.

Dina 1200 kr är för att andra inte har fått ersättning för sina skador, nästa gång är det kanske du som blir nekad ersättning!
Jo jag vet att Länsförsäkringar är ett skitbolag som jag aldrig skulle ha husbilen försäkrad i ens om den var gratis, när väl olyckan är framme så riskerar man att stå utan ersättning.
Har haft LF i ca 40 år. Flera gånger haft tillfälle att utnyttja ersättning efter skador och resor och har alltid blivit generöst bemött. Helt utan några som helst problem. Jag tror dina erfarenheter kan man nog få höra från alla bolag. Tråkigt för dig dock, och tur att det finns många bolag att välja på. ;)
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Du skriver om LF som att det är 1 bolag, det är 39 bolag med olika villkor så det blir skevt att påstå att LF är 1 bra bolag.
Du hänvisar till 1 del av 39 delar, bara så du vet.;)
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Det sämsta man kan göra är att vara trogen kund, jag ber om offerter på försäkringar varje år, vilket ofta resulterar i byte av bolag.
Tyvärr så är det nog sant... Bytte från IF till LF. Efter några år så frågade jag runt. För hus och Husbil blev det 3000:- billigare hos Caravan Club, dessutom en bättre försäkring (90 dagar).
 
Toppen