• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd - husbil med bekvämaste sittdel?

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
Vi är en familj på fyra som letar husbil. Två barn men ena grabben är stor nog att storleksmässigt räknas som vuxen. Våra önskemål i prioriterings-ordning är:

- Våra två barn ska sitta skönt och bekvämt, inte mindre bekvämt än i vår V90
- Det ska finnas sköna sängar för alla, inte behöva bädda ner en dinette och sova på lite obekväma soffkuddar
- Inte sängar som är smalare än 70cm eller dubbelsängar som smalnar av till mindre än 140cm vid fötterna

Vi har egentligen fler önskemål än så, men försöker ha öppet sinne för nya modeller. Vi började vår jakt på 3,5 ton men har insett att vi inte kommer klara oss på det.

Den planlösning vi redan fastnat för är den i Carado A461/Sunlight A72/Elnagh Baron 22/etc med alkov och våningssängar bak. Samma modell finns med tvärbäddar bak men vad jag sett så smalnar den modellen alltid av vid fötterna vilket vi inte tycker blir ett alternativ.

Vi är väldigt förtjusta i de två två-sits-sofforna med fyra bältade platser eftersom barnen får varsin soffa och kan sitta väldigt bekvämt. Det finns även de större modellerna som Bürstner Argos 747/Dethleffs A 7872-2/Dethleffs A 7872-2/A 9000-2 men då kommer vi upp på nästan nio meter vilket min bättre hälft tycker blir för mycket.

Skulle tacksamt ta emot tips om modeller som möter våra önskemål! Framför allt om det finns någon integrerad modell där man sitter bekvämt där bak. Helst då utan lösningar där man ska bygga om sidosoffan till en ensam stol som tittar bakåt.

nicklas11

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
30767
Medlemskap
2025
Vi är en familj på fyra som letar husbil. Två barn men ena grabben är stor nog att storleksmässigt räknas som vuxen. Våra önskemål i prioriterings-ordning är:

- Det ska finnas sköna sängar för alla, inte behöva bädda ner en dinette och sova på lite obekväma soffkuddar
- Inte sängar som är smalare än 70cm eller dubbelsängar som smalnar av till mindre än 140cm vid fötterna

Vi har egentligen fler önskemål än så, men försöker ha öppet sinne för nya modeller. Vi började vår jakt på 3,5 ton men har insett att vi inte kommer klara oss på det.

Den planlösning vi redan fastnat för är den i Carado A461/Sunlight A72/Elnagh Baron 22/etc med alkov och våningssängar bak. Samma modell finns med tvärbäddar bak men vad jag sett så smalnar den modellen alltid av vid fötterna vilket vi inte tycker blir ett alternativ.

Vi är väldigt förtjusta i de två två-sits-sofforna med fyra bältade platser eftersom barnen får varsin soffa och kan sitta väldigt bekvämt. Det finns även de större modellerna som Bürstner Argos 747/Dethleffs A 7872-2/Dethleffs A 7872-2/A 9000-2 men då kommer vi upp på nästan nio meter vilket min bättre hälft tycker blir för mycket.

Skulle tacksamt ta emot tips om modeller som möter våra önskemål! Framför allt om det finns någon integrerad modell där man sitter bekvämt där bak. Helst då utan lösningar där man ska bygga om sidosoffan till en ensam stol som tittar bakåt.
Om man tycker Carado A461/Sunlight A72 har en planlösning som funkar, men behöver mer lastvikt än man får med 3,5t totalvikt, så går de ju att väga upp, till 3,65t eller 3,85t (beror på chassie?). Vi hade tidigare en Sunlight A70, med tvärbädd bak. Bortsett från att den bädden är väldigt smal i fotänden, så gör den höga bädden att det blir väldigt trångt under överskåpen, så i praktiken tappar man 20-25cm av sängens redan begränsade bredd. Fantastiskt lastutrymme under bädden dock. Det är samma två-sits-soffor i A70 som i A72 (men saknar ju de extra sittplatserna) och min upplevelse är att sofforna är rätt obekväma, då man sitter helt upprätt. Personligen hade jag kikat på en planlösning lik Sun living a75 SL, om jag skulle ha en bil för 4 pers idag. Just möjligheten att kunna vända framstolarna istället för en bakåtvänd soffa, ger bättre rymd och komfort, upplever jag.

• Gilla
Reaktioner: BoP

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
> Om man tycker Carado A461/Sunlight A72 har en planlösning som funkar, men behöver mer lastvikt än man får med 3,5t totalvikt, så går de ju att väga upp, till 3,65t eller 3,85t (beror på chassie?)

Skulle kanske nämnt att jag redan fått bekräftat att den (iaf Caradon) kan vägas upp till 3,85 men jag hade gärna fått upp den lite till för att inte behöva tänka på vikten.

Det som gör att vi vill titta på andra modeller är framför allt att garaget blir lidande av våningssängen, och att man måste fälla undersängen för att kunna använda garaget fullt ut. Vi hyrde en Sunlight A70 och hade varit nöjda med den om bara tvärbädden bak hade varit skönare. Drömmen är förstås långbäddar bak men svårt att få allt.

> Personligen hade jag kikat på en planlösning lik Sun living a75 SL

Tack för tipset! Den är helt klart värd att provsitta, långbäddar bak är inte att underskatta.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Jag beställde en ny madrass till husbilens Queenbed. Jag har för mig att leverantören fanns i Umeå (?) men det finns ju fler...
Det gjorde en väldig skillnad i sovkomfort.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
På många ställen (vägar) gäller max 3,5ton. Bra att känna till

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Då blir det många modeller som ni omgående kan sortera bort, om ni inte själva tänker bygga om de bakre sittplatserna.
Väldigt många husbilar har, under dynorna, horisontell sittyta i soffan och vertikalt ryggstöd. Väldigt obekvämt att sitta i någon längre tid. De som är lite mer påkostade har något profilerade sitt- och ryggdynor som gör det lite mindre eländigt men fortfarande inte bra. Och sedan har vi ett antal som har bakre sittplatser med samma standard som de främre, med vinklad sits och rygg som gör det bekvämt. Leta efter sådana! Ofta räcker det att titta på bilderna för att kunna avfärda en obekväm sittplats, och slippa göra resan för att se bilen i verkligheten.

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
På många ställen (vägar) gäller max 3,5ton. Bra att känna till
Jag hade väldigt gärna hållt mig under 3,5 ton men med modellen med alkov och våningssäng tror jag inte att det är riktigt möjligt, i alla fall inte utan att kompromissa med packningen på ett sätt som vi inte vill göra. Var och vägde en sån och dess tjänstevikt landade på 3150 kg när fordonsregistret sa 3050 kg. Blir svårt att få med cyklar och allt man vill ha med då.

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
Då blir det många modeller som ni omgående kan sortera bort, om ni inte själva tänker bygga om de bakre sittplatserna.
Väldigt många husbilar har, under dynorna, horisontell sittyta i soffan och vertikalt ryggstöd. Väldigt obekvämt att sitta i någon längre tid. De som är lite mer påkostade har något profilerade sitt- och ryggdynor som gör det lite mindre eländigt men fortfarande inte bra. Och sedan har vi ett antal som har bakre sittplatser med samma standard som de främre, med vinklad sits och rygg som gör det bekvämt. Leta efter sådana! Ofta räcker det att titta på bilderna för att kunna avfärda en obekväm sittplats, och slippa göra resan för att se bilen i verkligheten.
Våra barn har inget emot den klassiska soffan så länge de sitter vid ett bord och har gott om plats in till sig för att byta ställning och röra benen. Vi hyrde en Sunlight A70 och under resan på fyra timmar fick vi inte ett enda "är vi framme snart?" vilket var oväntat.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Kolla Sunlight 67L.
Långbädd/dubbelsäng bak
Nedfällbar dubbelsäng (tak) fram och bäddbar dinett under.
Snurrstolar fram.
Finns både med 3,5t och 3,85t.
Vi har den senare med två ungdomar och har aldrig kört med överlast, trots elcyklar, kickar mm

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
Kolla Sunlight 67L.
Långbädd/dubbelsäng bak
Nedfällbar dubbelsäng (tak) fram och bäddbar dinett under.
Snurrstolar fram.
Finns både med 3,5t och 3,85t.
Vi har den senare med två ungdomar och har aldrig kört med överlast, trots elcyklar, kickar mm
Min bror har en 69L och den har mycket bra saker, men gillar inte riktigt att en av barnen då hamnar i bakåtvänd stol utan bord. Känns lite som man hamnar i skamvrån?

anders.ekdahl

HBK Intresserad
Kommun
Staffanstorp
Pilote P690S Expression?
Tack för tipset! Ser väldigt likt ut de modeller vi tittar på som Carado A461 men halvintegrerad med taksäng snarare än alkov. Även om alkov har sina nackdelar så känns det som att nedfällbar taksäng över hela sittplatsen är en större kompromiss som vi inte är jättesugna på.

Har precis upptäckt att det finns modeller med face-to-face-soffor som går att omvandla till ordentliga platser i färdriktning, som Dethleffs Esprit I 7150-2 EBL som ser väldigt intressant ut. Tycker de flesta face-to-face-modeller inte visar hur det ser ut i körläge vilket får mig att misstänka att det läget är något de vill dölja och inte skylta med. Någon som har erfarenhet av någon bra face-to-face-modell där?

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Våra barn har inget emot den klassiska soffan så länge de sitter vid ett bord och har gott om plats in till sig för att byta ställning och röra benen. Vi hyrde en Sunlight A70 och under resan på fyra timmar fick vi inte ett enda "är vi framme snart?" vilket var oväntat.
Visst kan det vara bra med bord framför men absolut sämre för säkerheten.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Med tanke på dina speciella krav, så är nog det bästa alternativet att du beställer en passande modell direkt från bilbyggaren, t.ex. Hugos, Carcon osv

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
De bekvämaste soffor jag har provsuttit var face to face 3-sits soffor i Bürstner Elegance större modeller över 8m, det gick även att ändra sittställning enkelt med en spärr på dem individuellt.

Toppen