• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpråd första husbil

Andreas Lööw

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Planerar att köpa en första husbil och är helt ny på camping men har läst på en del.

Letar efter en:

* 2002 eller nyare
* Max 3500 kg (B-kort)
* Dubbelsäng 160 cm eller bredare
* Dusch
* Prioriterar utrymme framför fler än 4 bäddar
* AC I bodel (+ men inget krav)
* Helst mer än 100 hk :)
* Max 300 000 kr

Vilka tillverkare och modeller är vettiga att titta på?

Tack på förhand!
 
Senast ändrad:

Andreas Lööw

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Oavsett vad du väljer, väg bilen före köp.
Det finns bilar på marknaden som inte KAN framföras lagligt.

Även om du inte bryr dig om detta, så kan det bli svårt att sälja den vidare när den tiden kommer.
Bra tips! Har läst om några modeller som verkar vara svåra att få in under 3500 kg även de är typade för det.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Ska du köpa en 15-20 år gammal husbil är skicket på det enskilda exemplaret betydligt viktigare än eventuellt fabrikat. Adria har i många år varit Sveriges mest sålda husbilsfabrikat. Säljer också väldigt bra i övriga Europa.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Frågan är om du avser att ha en bil med 4 bäddar permanent? Då är det nog nödvändigt med en alkovbil med våningssängar baktill. Ovanliga men dyker upp då och då.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.287
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Är Adria ett bra märke? Funkar de bra i både värme och kyla?
Du har ju redan fått ett svar av krinil. Om de funkar i både värme och kyla? Jo det gör de väl men om du tänker lite extremare både värme och kyla så finns det bättre fabrikat. Euramobil brukar ju ha vattenburen värme och det är väl det som fungerar bäst i rejäl kyla men du kommer ju aldrig att frysa i en bil med luftburen värme heller, det går bara åt mera gasol. Sedan finns ju KABE som är bra isolerade och bra isolering är ju bra både i värme och kyla.

Du har ju redan fått rådet om att väga bilen, detta då de flesta bilar har dåligt tilltagen lastvikt.

Ett annat råd är väl egentligen att hitta en bil som du och familjen trivs med, sedan så ta reda så mycket du kan om just den modellen för i ärlighetens namn så finns det inte direkt några dåliga bilar. Det finns de som passar ens behov bara och är de fuktfria fungerar de.
 

Andreas Lööw

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Ska du köpa en 15-20 år gammal husbil är skicket på det enskilda exemplaret betydligt viktigare än eventuellt fabrikat. Adria har i många år varit Sveriges mest sålda husbilsfabrikat. Säljer också väldigt bra i övriga Europa.
Ok, får skapa en checklista på saker att undersöka innan köp. Är inte så orolig för de tekniska sakerna då det mesta går att fixa själv.
 

Andreas Lööw

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Du har ju redan fått ett svar av krinil. Om de funkar i både värme och kyla? Jo det gör de väl men om du tänker lite extremare både värme och kyla så finns det bättre fabrikat. Euramobil brukar ju ha vattenburen värme och det är väl det som fungerar bäst i rejäl kyla men du kommer ju aldrig att frysa i en bil med luftburen värme heller, det går bara åt mera gasol. Sedan finns ju KABE som är bra isolerade och bra isolering är ju bra både i värme och kyla.

Du har ju redan fått rådet om att väga bilen, detta då de flesta bilar har dåligt tilltagen lastvikt.

Ett annat råd är väl egentligen att hitta en bil som du och familjen trivs med, sedan så ta reda så mycket du kan om just den modellen för i ärlighetens namn så finns det inte direkt några dåliga bilar. Det finns de som passar ens behov bara och är de fuktfria fungerar de.
Ja, jag tänker lite extremare temperaturer men det är nog ett önskemål längre ned på listan.

Det känns som att bilen är fuktfri är viktigare. Går det bra att mäta alla ställen i bilen själv med fuktmätare eller är det bättre att få ett intyg?
 
  • Gilla
Reaktioner: BoP

Andreas Lööw

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Jönköping
Vi hyrde husbil ( privat ) de två första åren innan vi köpte.
När vi väl beslöt oss för att köpa, så hade vi fått mycket erfarenhet om att bo och leva i husbil.
OCH gå gärna med i Husbilsklubben.
En fantastisk kunskapsbank!
Det är en bra ide! Planerar en 3 veckors resa i högsäsong i sommar vilket gör att priset på att hyra sticker iväg litegrann men ska undersöka möjligheterna där ändå.

Ja, tänkte gå med där. Just nu försöker jag samla in så mycket bra information som möjligt.
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Som andra har sagt, väg bilen!!
Utöver det så är min mening att det viktigaste är att bildelen har den utrustning du önskar. Farthållare, automatare osv.
Det mesta eller kanske t.o.m. all extraustrustning til husdelen kan man eftermontera. Till en kostnad, självfallet!
Kanske få ett täthetstest gjort på den du är intresserad av. Kan annars bli besvärligt/dyrt.

Lycka till med sökandet!
Bor du i södra Sverige så kan en bil från Tyskland vara något att undersöka.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
Om du vill ha en fast dubbelsäng med minst 160 cm bredd samt stort garage så är kanske enda alternativet en bil med högt placerade långbäddar som man lägger en skiva och dyna emellan så man får en säng lika bred som bilens innerbredd. Kompletterar man med två tunnare bäddmadrasser istoppade i påslakan så blir det både bekvämt och lättbäddat. Förutsätter dock att någon kan hantera symaskin. Adria Izola A 697 SL årsmodell 2009 är ett exempel på en sådan alkovbil på Renaultchassie som tillverkades med 115 och 146 hk motor. Lastvikten borde räcka till om man inte är fyra fullvuxna. Det finns givetvis andra märken av alkovbilar med höga långbäddar men jag råkade ha kvar broschyr för just Adria. Själv skulle jag föredra fiatchassie med 2,3 l motorn på 130 hk, utan partikelfilter och med manuell låda.
Om man inte vill ha alkovbil så är alternativen nedsänkbar taksäng eller bäddbar sittgrupp. Vilket man föredrar beror på hur ofta man är fler än två. Det bekvämaste är utan tvekan att ha alla sängar färdigbäddade och att ingen säng blockerar sittgruppen.
Försök att köpa privat. Priserna hos handlare på de för dig aktuella årsmodellerna är väldigt höga.
 

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
180
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Om jag skulle köpa en slitvarg för vinterklimat så hade jag nog tittat lite på Nordic. Inget finlir kanske, men robust.
För övrigt så är min erfarenhet att den perfekta husbilen finns inte. Det blir alltid kompromisser.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Tyvärr är nog inga husbilar särskilt lämpade för vinterväglag om detta innebär körning i saltslask. Både aluminium och framför allt trä i golven far mycket illa av detta. Bara att titta på olika bilar med liknande åldrar där de som stått inne vintertid är i helt annat skick! Håller man sig däremot norr om saltgränsen i områden där det är riktig stadig vinter funkar det säkert.
 

begeco

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2024
I Husbilen test nr 2012-1 finns ett test av den Adria Izola jag nämnde i tidigare inlägg. Årsmodell 2006. Den har gråvattentanken i det uppvärmda mellangolvet vilket inte alla har. Jag har detta nummer i pdf-format. Har även en lista på vilka modeller, nya och begagnade, som testats mellan ca 2009 och 2014 samt de flesta nummer som pdf samma period. Sänder gärna på mail.
 
Toppen