Tack för rapporten. 4,6t, hur kom de upp i det? Känns som fem passagerare med packning i snitt borde ligga kring 500 kg, då finns det 600kg till att förklara (+400kg som borde vara lastvikt?)... Tror du att bilen i sig som de hyrde den vägde närmare 4t? Dvs att den utrustats med tillbehör som borde räknats in i tjänstevikten med grejer på typ 8-900 kg?
Bedömer ni det troligt att även länkade 7,25m alkovbilen ovan väger typ 3,8 som man får den från uthyraren?
Jag misstänker att bilen med utrustning vägde betydligt mer än vad som var uppgivet i regbeviset.
Vår egen första husbil var en 3,5t modell med 660kg lastvikt på pappret.
När vi åkte på vår första skidresa vägde jag bilen med familj (2vux 2barn 1hund) och inpackade skidutrustningar.
Vi vägde då 4380kg (gjorde ett blad på varje vägning vartefter jag strippade bilen) med full vattentank.
Efter den resan började vi plocka bort allt onödigt t.ex dragkrok med tillhörande balkar, reservhjul, domkraft, markis, konverterade till Litiumbatterier mm.
Sedan mätte jag så jag bara körde med ca 20liter vatten.
Trots allt jobb låg vi nästan alltid med minst 100kg i överlast när hela familjen var med sommar som vinter.
Även med nya bilen som, teoretiskt, har en lastvikt på nästan 900kg ligger med 40kg överlast när vi åker till fjälls.
Så en 3,5t med lite utrustning kan tom ligga nära eller över 3,5t.
Som så många andra säger, det går inte att lita på vad som står i pappren. Bilen måste vägas.