• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd åretruntboende budget

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Jag ska ge ett färskt exempel...

Min kollega med kompisar hyrde en husbil i två veckor lite tidigare i somras.
Kravet var att alla skulle kunna köra dvs en 3,5t bil.
Man behövde även 6 bältade platser och tillika sovplatser.
Det blev en alkovbil som hyrdes privat till det facila priset av 15 000kr per vecka.
Enligt uthyraren var det inga problem att åka sex bara man inte fyllde upp vattentanken

De packade in sina semesterprylar och blåste iväg.
För säkerhetsskull passerade man Nyköping för att väga bilen.
Men tyvärr var vågen trasig så man hoppade det.

Efter två veckor på vift styrdes kosan hemåt.
Enda felet de upplevt var att bilen var ganska trött, uppförsbackarna fick tas på trean (av sex växlar).

Utanför Enköping blev de invinkade för nykterhetskontroll men när polisen såg att de var så många i bilen vinkades de vidare in för vägning.
Trots i princip tom vattentank vägde ekipaget drygt 4,6t....
Det blev några sköna tusenlappar i böter, fyra passagerare samt större delen av deras bagage fick lastas ur på plats.
Men värst blev det för han som sedan en mil tillbaka var förare.
Han blev av med körkortet.....

Summa summarum bör du ta i ordentligt på totalvikten och satsa på ett C-kort.
Överlast beräknas på % på totalvikten och har egentligen inget med lastvikten att göra.
Har du en bil som har totalvikt på 7t så kan du överstiga totalvikten med 630kg och ändå få fortsätta färden.
En 3,5t bil har den gränsen redan vid 315kg vilket är väldigt lätt att komma upp i om man har en lite större bil.
För mig låter det som en vandringssägen. Eller var det kraftiga killar som dessutom köpt med sig hundra liter öl vardera? I annat fall kunde de ju krävt uthyraren på skadestånd.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Tack för rapporten. 4,6t, hur kom de upp i det? Känns som fem passagerare med packning i snitt borde ligga kring 500 kg, då finns det 600kg till att förklara (+400kg som borde vara lastvikt?)... Tror du att bilen i sig som de hyrde den vägde närmare 4t? Dvs att den utrustats med tillbehör som borde räknats in i tjänstevikten med grejer på typ 8-900 kg?

Bedömer ni det troligt att även länkade 7,25m alkovbilen ovan väger typ 3,8 som man får den från uthyraren?
Jag misstänker att bilen med utrustning vägde betydligt mer än vad som var uppgivet i regbeviset.

Vår egen första husbil var en 3,5t modell med 660kg lastvikt på pappret.
När vi åkte på vår första skidresa vägde jag bilen med familj (2vux 2barn 1hund) och inpackade skidutrustningar.
Vi vägde då 4380kg (gjorde ett blad på varje vägning vartefter jag strippade bilen) med full vattentank.

Efter den resan började vi plocka bort allt onödigt t.ex dragkrok med tillhörande balkar, reservhjul, domkraft, markis, konverterade till Litiumbatterier mm.
Sedan mätte jag så jag bara körde med ca 20liter vatten.
Trots allt jobb låg vi nästan alltid med minst 100kg i överlast när hela familjen var med sommar som vinter.

Även med nya bilen som, teoretiskt, har en lastvikt på nästan 900kg ligger med 40kg överlast när vi åker till fjälls.

Så en 3,5t med lite utrustning kan tom ligga nära eller över 3,5t.
Som så många andra säger, det går inte att lita på vad som står i pappren. Bilen måste vägas.

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Vad många glömmer är sin egen och passagerarnas vikter. Tjänstevikten är väl beräknad på en förare som väger 75 kg. Hur många håller sig under det? Och passagerarnas vikt tar ju omgående av lastvikten så det finns många anledningar att hålla koll på vikten!

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Uppenbart men kan missas i tanken, en husbil vägs med passagerarna på plats i bilen.
Dom får inte gå ur!

En husvagn vägs naturligtvis utan de medföljande i sällskapet, om inte dragbilen också vägs.

Toppen