• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpråd åretruntboende budget

Lokemork

HBK Intresserad
Kommun
Mora
Jag är i tankarna att köpa husbil för åretruntboende med budget om max 350' när priserna gått ner i slutet av säsongen.

En första aktuell fråga då är om jag borde satsa på ett C1 kort för att kunna köpa och köra en något tyngre?

Jag kommer i huvudsak använda den själv, men även en del med flickvännen. Vill ha minst fyra bältade platser och möjlighet att till nöds sova fyra i den.

Behöver själv inte ha med så väldigt mycket mer än en snabb elcykel/elmoped (max 50 kg, troligen kring 25) . Ändå har jag alltså för mina åretruntbehov och ibland upp till tre passagerare med lite packning.

Jag förstår att det är ganska lätt att överskrida totalvikt på 3,5. Först skulle jag vilja veta hur stor risken att åka dit i Sverige/Europa är och konsekvensen av att väga några hundra kilo för mycket?

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Ja du...Du kommer säkert att få tips från flera som kan mycket mera än jag om detta. Förutsättning att du återkommer o deltar i diskussionen.
Men, jag kan läsa. Jag tror att du betydligt bättre måste ringa in.. vad är viktiga frågor.
Men mina svar är..att ha C kort är en mycket bra idé... särskilt söderut utomlands. Oberoende av vilken bil du väljer... dessutom.. verkar som du inte är farfar ?
Dina frågor kring hur sannolikt/ hur stor risken är för att få böter för överlast.
Tjaa om man inte åker dit så är kanske risken 0 procent och om man åker dit så var risken förmodligen 100 procent!
Tänk inte så! Ställ inte frågan! Se till att du åker lagligt.
Åretruntboende kan betyda väldigt olika saker. Så var och när ska detta åretruntboende äga rum ? Kommer du att jobba eller inte? Åka runt mycket eller mest stå stilla på samma camping-plats.
Ja många frågor att fundera genom och välja ut de viktigaste...det brukar kallas att prioritera. Men säkert en kul idé.
Ps köp inte husbil för alla pengar...det är alltid bra att ha en rätt ordentlig buffert... för oförutsedda utgifter.

Senast ändrad:

Lokemork

HBK Intresserad
Kommun
Mora
Ja du...Du kommer säkert att få tips från flera som kan mycket mera än jag om detta. Förutsättning att du återkommer o deltar i diskussionen.
Men, jag kan läsa. Jag tror att du betydligt bättre måste ringa in.. vad är viktiga frågor.
Men mina svar är..att ha C kort är en mycket bra idé... särskilt söderut utomlands. Oberoende av vilken bil du väljer... dessutom.. verkar som du inte är farfar ?
Dina frågor kring hur sannolikt/ hur stor risken är för att få böter för överlast.
Tjaa om man inte åker dit så är kanske risken 0 procent och om man åker dit så var risken förmodligen 100 procent!
Tänk inte så! Ställ inte frågan! Se till att du åker lagligt.
Åretruntboende kan betyda väldigt olika saker. Så var och när ska detta åretruntboende äga rum ? Kommer du att jobba eller inte? Åka runt mycket eller mest stå stilla på samma camping-plats.
Ja många frågor att fundera genom och välja ut de viktigaste...det brukar kallas att prioritera. Men säkert en kul idé.
Ps köp inte husbil för alla pengar...det är alltid bra att ha en rätt ordentlig buffert... för oförutsedda utgifter.
Tack för svar Toyota. Jag kommer troligen inte bo någon längre stund i den med ett fast jobb. Osannolikt att jag spenderar vintern kyligare än typ Stockholm med möjlighet till att vara vid vänner vid Medelhavet. Poängen är flexibilitet.

Som jag förstår råder osäkerhet kring vilka regler om totalvikt som kommer gälla, men det är sannolikt bra för mig att titta efter en bil som går att typa upp? Eller då ta ett C kort, för utrymme är ändå rätt viktigt för mig. Vet du/någon ungefär kostnad och tid för att ta det om jag satsar från nu och kan röra mig?

En 7-8 meters alkovbil är vad jag sneglar mest åt för tillfället. Hur ser det ut då med möjlighet till att klara mig någorlunda med mitt B kort idag och när de nya reglerna införs? Kan man typa upp till 3850 kg för de flesta sådana (årsmodell kring 05-12), eller till och med tyngre för vissa?

Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det finns 3,5-tonnare runt 7,5m.
De har oftast urusel lastvikt, men är de byggda på ett så kallat Maxi-chassi så brukar de alltid gå att väga upp åtminstone till 4250kg.

Lokemork

HBK Intresserad
Kommun
Mora
Det finns 3,5-tonnare runt 7,5m.
De har oftast urusel lastvikt, men är de byggda på ett så kallat Maxi-chassi så brukar de alltid gå att väga upp åtminstone till 4250kg.
Ok, uppenbarligen kör folk dem. Ofta då med en del övervikt och det verkar gå hyggligt? Eller har du hört om många som blivit av med kortet på grund av det?

För troligen inom 1-2 år så kan jag typa upp den utan så våldsam total kostnadsökning? Eller vad kan det handla om i bro/färgeavgifter, skatt, försäkring, uppvärmning med mera?

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Skillnaden på under 3,5 ton eller över är också bromskraften i bromsarna. Men du tycker kanske inte att det gör så mycket om du kör in i framförvarande bil, men den som blir påkörd kanske inte tycker att det är lika roligt. Eller en fotgängare som plötsligt går ut över gatan.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Problemet med övervikt är att i många länder får man inte köra vidare med någon övervikt alls utan måste lasta ur/kasta saker tills man når totalvikten eller bärga bilen därifrån. Några länder kan tillåta upp till 10% övervikt och man får köra vidare men det beror ofta på den polis som väger. Böter blir det oavsett.

Lokemork

HBK Intresserad
Kommun
Mora
Har ni någon länk till mer information, kanske någon sammanställning av olika modellers total och lastvikter? Samt allmän information om vad som är relevant att titta efter på annonserna för att få ett hum om vad verklig lastvikt kan vara?

Jag tar till mig av tipset som jag sett i andra trådar om att väga fordonet innan köp. Men det är bra att kunna uppskatta vikten någorlunda redan på annonsstadiet.

Även information om länder är av intresse. Tyskland, Österrike och Schweiz är värst? Kan man ta sig till Italien via Polen Tjeckien och Slovenien vägandes 3800 kg? (Förlåt för att uppröra om lagbrott och säkerhet, men går fordonet att väga upp så är det byggt inkl bromsar för att hantera vikten och kommer vara samma fordon bara lagligt om ett år.)

Tack!

Senast ändrad:

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Vad har du för " tidshorisont" hur länge tänker du behålla denna husbil?
Vad är det som du måste ha med o som väger? Finns det inga alternativ?
Vart i Italien ska du? Italien är inte särskilt varmt under vintern!
Du använde tidigare ordet.. flexibilitet... det ordet måste..konkretiseras...vad innebär detta i praktiken... vilka krav ställer ordet på din husbil!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Man har ju också lite val att göra som härrör till storleken helt enkelt, och det är ju att hålla en husbil varm när det är kallt ute.
Det är ju faktiskt rätt mycket mer energi som krävs för att hålla upp tempen på större husbilar.
Om man mest betalar ett fast pris för en elstolpe som räcker till så gör det inte så mycket, men om man skall mata värmen med gasol så gör det en rätt stor skillnad faktiskt.

M.v.h. JANKRO.

Toyota

HBK Medlem
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Är det detta du syftar på?

Du kan säkert köra med övervikt genom Tyskland och Schweiz eller Österrike och i Italien. normalt sett kommer du inte bli kontrollerad... men det kan ju hända något..typ punktering..fel på bilen...inblandad i krock..eller annat. o plötsligt så är polisen på plats... o de kan då kanske ställa frågor.
Om det bara handlar om ett år... egentligen max 36 månader... varför inte hålla sig till rätt vikt den perioden och sedan i framtiden utnyttja de nya reglerna? Du vet ju egentligen inte ännu vad din totala vikt blir? Eller?

Lokemork

HBK Intresserad
Kommun
Mora
Tack för all hjälp och information. Det lutar åt att försöka sig på ett snabbspår till C kort.

Först dock gärna lite info om någon vet vad för dolda fakta som ligger bakom det här exemplet; Fiat Sunlight a-70. Som hyrs ut på Blocket:

Stora yttermått, men om jag förstår saken rätt så får jag med mitt 3,5 kort köra åbäket. Även andra jämförbara modeller av intresse. Andra med liknande mått verkar ofta vara speccade med betydligt högre vikter. Innebär det sämre kvalitet och i så fall på vad och hur? Eller lyckas vissa bygga lättare med bibehållen kvalitet? Eller rör det sig mest om trix med siffror?

Toppen