• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa vinterdäck

F

F.d. 55416

Guest
Funderar på att köpa vinterdäck till vår husbil, en Hymer B 698 SL.
Frågan är om man skall ha samma dimention som sommardäcken som är 225/75R16CP Vi hade tänkt att köpa friktionsdäck, en nödvändighet om man skulle åka ner till Tyskland.
Är det något märke som är bättre än de andra?
:mcride:

E

Ewas Tintin

Guest
Sv: Köpa vinterdäck

Hej Staffan:spinny:

Jag kör på ett par Nokian WR (odubbade vinterdäck)året runt,funkar kanon.
Vi kör mycket Tyskland,Italien och en del vinter körning här i Sverige.
Däcken har gått 3000mil och har fortfarande ca 6mm kvar, och är enormt tysta.

Håkan.:cool:

F

F.d. 55416

Guest

Tack Håkan
Att de är tysta är en av de aspekter som man bör tänka på.
Skall man ha 225 eller skall man gå ner till 215 eller lägre, på dubbade däck brukar man ju gå ner något.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det får inte bli för smalt heller och så att du får en för mjuk cord för du har ju lite axeltryck och jag känner mina Continental Vanco4season som är 215/75-16 är stabilare än mina 15"original.

F

F.d. 55416

Guest

Tycks också vara svårt att få tag på 225 men 215 tycks finnas.
Staffan

E

Ewas Tintin

Guest

Hej Staffan!
Opps glömde skriva att jag kör på samma dimension som sommmardäcken

Håkan:cool:

amsan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2025

Hej !

Har i höst bytt ut däcken Continental Vanco Campers 215/70 R 15 CP 109 R till Nokian WR C Cargo 225/70 R 112 S, friktionsdäck med s k europablandning. Europablandning innebär att gummit är något hårdare än däck med nordenblandning, vilket innebär bättre slitegenskaper. Däcken är godkända för åretruntbruk såväl i Sverige som i europa i övrigt.

Däcken går tystare än Conti med samma goda stabilitet, så jag kan rekommendera Nokiandäcken.

Hälsningar
Amsan

F

F.d. 9344

Guest

Hej amsan
Europablandning innebär att gummit är något hårdare än däck med nordenblandning, vilket innebär bättre slitegenskaper.

Kör du på vintervägar?
Jag har erfarenhet av vinterdäck som "har lång livslängd" =hådare blandning på tungt fordon.
Totalt odugligt som vinterdäck så det var att byta ut dessa snarast.

Som vi vet behövs det mjukare "gummi" på odubbade däck för att få fäste, hårda däck blir snorhala när det är kallt.
Minns hur det var i Österdalen mellan Alvdal och Trysil, Norge under vintern där tempen kunde går ner till ca 35-45 minus då blev alla däck stenhårda och det var som att köra på blankis även med vinterdäck.
Nej dessa Europablandningar ger inte jag mycket för, för den som skall köra på nordiska vintervägar. Här gäller antingen dubbdäck eller väldigt bra odubbat, men inget slår dubbdäck.
Nu kan inte tunga fordon i Svergie ha dubb på antingen driven eller framdäcken så när jag körde på Norge så var det bra vinterdäck och kätting som gällde.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55416

Guest

Tack för svaren.
Ja nog hade vi tänkt att köra på riktig vinterväg, det är ju svårt att undvika riktig vinterväg när vi bor utanför Malung mot Mora.
Vad är att rekomendera 225 eller 215?

F

F.d. 9344

Guest

Tack för svaren.
Ja nog hade vi tänkt att köra på riktig vinterväg, det är ju svårt att undvika riktig vinterväg när vi bor utanför Malung mot Mora.
Vad är att rekomendera 225 eller 215?

Du skall ha så "smala" däck som möjligt det är grunden, sedan skall du väldigt noga överväga om dubbfritt är det bästa. Betänk att du har en lätt lasbil som defaktor är "enhjulsdriven" och kanske är lite baktung. Vadå säger du?
Jo en "tvåhjulsdriven" bil driver faktiskt på ett hjul till det släpper på ena hjuler, likaså med dessa 4WD (ex Subaru, Volvo med flera) de är på normalväg 2 hjulsdrivna, 4WD i dessa bilar inträder då kraft behövs på ett hjul som "släpper" ( Ursäkta fikonspråket men det är vad en yrkeschaffis säger när det slirar) om du inte kan manuellt lägga i 4WD och ev. diffspärr.

F

F.d. 55416

Guest

Då är det så att man skall ha smalare däck även när det är ett friktionsdäck,
På personbilen har vi dubb, men har planer på att åka ner till Tyskland och då måste vi ha utan dubb, får också kompletera med Socks, blir det för besvärligt får man väl parkera ett tag, man har ju allt med sig så det går ju ingen nöd på oss.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Du skall ha så "smala" däck som möjligt det är grunden, sedan skall du väldigt noga överväga om dubbfritt är det bästa. Betänk att du har en lätt lasbil som defaktor är "enhjulsdriven" och kanske är lite baktung. Vadå säger du?
Jo en "tvåhjulsdriven" bil driver faktiskt på ett hjul till det släpper på ena hjuler, likaså med dessa 4WD (ex Subaru, Volvo med flera) de är på normalväg 2 hjulsdrivna, 4WD i dessa bilar inträder då kraft behövs på ett hjul som "släpper" ( Ursäkta fikonspråket men det är vad en yrkeschaffis säger när det slirar) om du inte kan manuellt lägga i 4WD och ev. diffspärr.

Det där får du allt förklara lite bättre om jag skall tro dej. En tvåhjuldriven bil driver lika mycket på båda hjulen tills ett hjul tappar greppet, om den inte är försedd med någon form av antispinn, som finns i många olika former, både mekaniska och elektromekaniska, då fördelas fortfarande en del av kraften till bägge hjulen. Vad det gäller fyrhjulsdrift så finns det idag många olika system alltifrån sådana som är tvåhjulsdrivna i vanlig körning till sådana som har permanent fyrhjulsdrift, och massor av varianter däremellan som kopplar in fyrhjulsdrift, diffbromsar o.sv. efter behov. Du får nog uppdatera din info lite! :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest

Det tror jag inte låter sig göras så jag överlåter det till andra.

amsan

HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
4966
Medlemskap
2025

Hej Vingen3!

Jag kör undantagsvis på ren vinterväg, men under senvintern/tidig vår, så mitt främsta behov är att kunna på ett lagligt sätt ta mig igenom Sverige ex vis i februari, och då har jag funnit däckvalet riktigt. Den mjukare gummiblandningen är enligt däckkunniga verkstäder en för mjuk blandning då de slits väldigt fort. För uteslutande vinterbruk så finns det nog inget annat alternativ än dubbade vinterdäck.

Amsan

F

F.d. 9344

Guest

amsan
Det du skriver är helt riktigt, dessa "mjuka" odubbade slits fort så är det bara.
Det jag vill att du skall passa dig noga för är åretruntdäck som uppges ha lång livslängd för att de har "hårdade blandning".
Skall du då köra ner genom södra Sverige så är chansen stor att du kommer att köra på vägar med underkylt regn =blankis och då är dessa "hårda blandningarna" totalt odugliga.

Just nu 10/10 här nere i Småland och då företrädesvis på Sydsvenska höglandet har det varit snorhalt med just isvägar, men här nere så saltas det friskt på de större vägarna och då klarar man sig utan dubbdäck om man kör enbart på dessa (E4 bland annat).

Senast redigerad av en moderator:
Toppen