• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

AWFE

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
22609
Medlemskap
2026
Hej!
Min Pössl 2016 (Citroen Jumper med behöver mer ström till förbrukarna. Var i södra Spanien och/eller Portugal finns reko firmor där jag kan köpa komplett installation av fast och/eller flyttbar solpaneler med utrustning anpassad till Pössl's elektronik? Dvs där kompetent personal finns som kan elektronik?
Tacksam för svar.
Best regards
Olof

Sv: Köpa solpanel i Spanien/Portugal jan -17

Varning , jag har sett Portugal monterade solpaneler där man borrade vanliga vinklar rakt ner i taket! Det blir en jättestor risk för skada!

Bättre att klistra!!!

Varför inte skicka efter en lös uppfällbar som jag gav adresser till i den andra tråden med din fråga om lösa solceller, och greppa fasta installationer på hemmaplan i stället.
Enklast är nog från någon av eBay adresserna när du är i Spanien.

M.v.h. JANKRO.

Tack för svar, varning och tips.
Nu är jag mer inne på bärbar solpanel. Men jag vill handla över disk - och få hjälp med inkoppling. Jag vill inte äventyra garantin eller att min el-låda förstörs. Ett alternativ är ju att koppla direkt på batteriet istället för i ellådan. Jag är inte el-ingenjör så jag får lita på levaerantör och er i klubben.
1. Aljezur är ca 550 km bort. Har ingen någon erfarenhet av något företag i t ex Malaga?
2. Val av panel avgörs av Watt och hanterbarhet, mått. Monokristallin är tydligen bra. Nåt mer att beakta?
3. Regulator - hur väljer man såden?
4. För- resp nackdel att koppla på ellådan ellr direkt på batteriet?

Mvh
Olof
Nu i Nerja

Hej Olof!
Såg att du var ute efter solceller med monteringshjälp. Kan varmt rekommendera Alamar Centro Nautico i Almerimar. Fick 400 Watt, ny regulator samt montering till ett bra pris. De tog en dag att montera. Helt perfekt. Fungerar utan problem. Befinner du dig i Nerja så är det inte så långt till Almerimar.
De finns på Plaza Varadero, 2, Puerto Deportivo Almerimar.
Lyck till
Charlie B:)

Tillbaka
Toppen