• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Köpa nytt däck, eller?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Körde in på campingen på Ullared, trevlig granne satt och kollade vår bil, — Mycke’ last eller lite luft i bakdäcket?

Kollade och såg direkt att det inte var 5,2 bar som jag fyllde i för ett par veckor sedan. Vid närmare kontroll såg vi orsaken.
B9E1A40E-C9FE-4FB9-BE01-B2D6C23C8BD5.jpeg
Det visade sig sedan vara en lång popnit som tryckts in i däcket.

Åkte till macken fyllde på luft, kollade om det fanns däckfirma i byn, sen är det söndag. Nej, det var bara att ringa bärgaren i Falkenberg klockan 17.10, som kom 17.40
F72C0258-19D7-4A6E-ADD1-909FA777091A.jpeg
Som drog ur popniten och borrade upp hållet och stoppade in en massa. Ser när jag Googlar att reparationssatsen heter Proworks.

4FD27D1B-C67B-4CD9-92CB-9E11B322EA73.jpeg

Klockan 18.00 var vi tillbaka på campingen, 50 minuter tog det, snabbt och smidigt avklarat

Men nu till frågan, skall jag åka direkt till första bästa däckfirma imorgon, som har ett sådant däck hemma och byta, eller är det ”riskfritt” att köra hem ca. 70 mil?

Killen på bärgaren sa själv att skadan var marigt placerad, det hade varit bättre om popniten krupit in lite närmare mitten på däcket.

Här på Forumet finns kunskapen som jag själv inte har. Vad säger ni?

Tommy
 
F

Fd.16159

Guest
Har haft samma med personbilen för ett antal år sedan. Körde vidare tills det var dags att byta däcken runt om. Runt 2000 mil vill jag minnas. Kunde även vid bytet se var skadan var lagad men däcket fungerade och höll tätt hela tiden
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Man ska ju alltid ta av däcket och laga det innefrån och nu är hålet ute i skuldran så det är ännu viktigare att titta inne i däcket, men man ser att det inte är någon katastrof för då skulle det bli en utbuktning på sidan vid siffran 16, brukar kallas för ”banan”på däcket! Jag skulle låta en däckverkstad sätta en förstärkning i däcket och sen kommer det aldrig vara några problem!
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.391
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
En faktor som bör tas i resonemang är också däckets ålder. Om jag minns rätt så max ålder är 6 år? Om man skulle ändå behöva byta om 1 eller 1,5 år då skulle jag överväga att köpa nya redan nu...
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Du ska kanske lägga det de bak om det är ett fram däck. Jag hade köpt ett nytt däck om jag är osäker. Inte ett fram däck där det kan går snett fort. Tänk på att du kör en dyrbar pärla.
Mats. Däck är en billig livförsäkring.
Självklart, rekommenderar däckfirman ett nytt däck, då sitter det ett nytt däck på vänster bak imorgon.

Bilen är ny, men det hjälper ju inte om man får en skada på något så väsentligt som ett däck.

Tommy
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tråkigt med skrot i däcken. Hoppas det löser sig Tommy.
Vi på verkstäderna får inte laga på det sättet som bärgarna gör
och ofta säger dom att det är en nödlösning för att ta sig till däckfirman
men ibland glömmer dom detta. Jag har sett liknande lagningar på flera tv-program
där som inte säger något till kunden och inte tar dom upp det efter heller.

Vi lagar med plugg o lapp från insidan och balanserar hjulet efter för att se om korden
är okej. Vi vulkar denna och sedan penslar man på ett extra skikt med gummi på insidan.

En säljare lyckades med att få in en 35mm lång M8 bult(skruv). Den skadade däcket så det blev däckbyte.

1628540725760.png Minicombi
Lånat bilden från
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Tråkigt med skrot i däcken. Hoppas det löser sig Tommy.
Vi på verkstäderna får inte laga på det sättet som bärgarna gör
och ofta säger dom att det är en nödlösning för att ta sig till däckfirman
men ibland glömmer dom detta. Jag har sett liknande lagningar på flera tv-program
där som inte säger något till kunden och inte tar dom upp det efter heller.

Vi lagar med plugg o lapp från insidan och balanserar hjulet efter för att se om korden
är okej. Vi vulkar denna och sedan penslar man på ett extra skikt med gummi på insidan.

En säljare lyckades med att få in en 35mm lång M8 bult(skruv). Den skadade däcket så det blev däckbyte.

Visa bilaga 214153 Minicombi
Lånat bilden från
jag vet att man inte får laga så...varför det har ju funkat så i många år...inte större risk än annat....
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
jag vet att man inte får laga så...varför det har ju funkat så i många år...inte större risk än annat....
Jag har säkert lagat tusen punkteringar genom åren och många av dessa är gamla dåliga lagningar med plugg utifrån! ”Så funkat i många år”har det absolut inte gjort! Blir det inte en smygpunka i pluggen så kanske har skroten repat insidan när däcket fjädrar eller bilen kanske har körts i många dagar utan att någon märkt att däcket läcker så det är superviktigt att se däcket inuti! Just i det här fallet med hål i skuldran så räcker det inte heller med Tech Combiplugg som visas i #9 utan det ska vara en förstärkning!
Varför skulle man inte laga ordentligt, varför vill man åka omkring med något som har större risk att gå sönder för att det är halvdant gjort!
 
F

F.d. 58689

Guest
Tack, det verkar vara en bra idé, däcket har gått 1000 mil, så det känns lite surt att köpa ett nytt däck.
en skada på något så väsentligt som ett däck.
Visst kan det kännas surt att behöva köpa nytt, men ganska egoistiskt tänkt.
Det känns väl också ganska surt att kanske plötsligt höra "flap-flap" , kanske behöva stanna akut och kanske hindra annan trafik.
Tycker det skulle kännas obehagligt varje gång bakom ratten och inte veta om/hur lagningen håller på en tung HB.

Ett konto för oförutsedda utgifter är alltid bra att ha på resa.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst kan det kännas surt att behöva köpa nytt, men ganska egoistiskt tänkt.
Det känns väl också ganska surt att kanske plötsligt höra "flap-flap" , kanske behöva stanna akut och kanske hindra annan trafik.
Tycker det skulle kännas obehagligt varje gång bakom ratten och inte veta om/hur lagningen håller på en tung HB.

Ett konto för oförutsedda utgifter är alltid bra att ha på resa.

Och det blir inte bara flap-flap om det händer under färd med lite fart, på vår bil slog det bara sönder ytter och innerskärm och fästena för stänkskydd, men jag kunde stanna ganska snabbt, men förra veckan såg jag en husbil som fått stanna på motorvägen med ett trasigt bakdäck, där hade fälgen gått i asfalten, ytter och innerskärm var borta och inredningsdetaljer i trä syntes i hålet, alltså hade det slagit sönder inredning också. Alltså slut på den semestern, i varje fall med husbil. Belastningen på däcken får inte jämföras med en personbil, och där skadorna ofta inte blir så svåra, p.g.a. den relativt låga belastningen. Att med husbilen köra vidare med en lagning med gummisnöre är att ta en stor risk, mycket större än med personbil.
 

inger47

HBK Medlem
Inlägg
304
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
22701
Medlemskap
2024
Jag har säkert lagat tusen punkteringar genom åren och många av dessa är gamla dåliga lagningar med plugg utifrån! ”Så funkat i många år”har det absolut inte gjort! Blir det inte en smygpunka i pluggen så kanske har skroten repat insidan när däcket fjädrar eller bilen kanske har körts i många dagar utan att någon märkt att däcket läcker så det är superviktigt att se däcket inuti! Just i det här fallet med hål i skuldran så räcker det inte heller med Tech Combiplugg som visas i #9 utan det ska vara en förstärkning!
Varför skulle man inte laga ordentligt, varför vill man åka omkring med något som har större risk att gå sönder för att det är halvdant gjort!
då har väl jag haft tur...aldrig varit några problem för mig...lagar fortfarande så...mycke billigare,gör det själv...
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tänk om barn och barnbarn är med på resan med husbilen och så händer det. Pang.
För några slutar det inte väl. En notis i tidningen, flera omkomna.

Det kan också hända att man krockar med en bil där flera omkommer i den mötande bilen.

Inte värt att chansa för ett par tusenlappar.
Ungefär lika som 2-3 tankningar.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Det första jag gjorde i morse var att ringa Euromaster i Varberg för att beställa tid.

Vi var på plats 12.40, fick direkt lämna över nycklarna till kille som gav ett mycket proffesionellt intryck. Mina instruktioner var mycket klara. Gör det säkert, om det bästa är att köpa ett nytt däck så gör vi det.

D8FE0C4B-CB69-465F-8090-A114AF0B6FFB.jpeg
Man monterad av däcket och killen meddelade efter att ha kollat skadan, att man kunde laga däcket på ett säkert sätt, när jag sa, — men är du säker? Log killen och sa, — Jag jobbar här! Det räckte för mig.

184C3966-93F7-4765-A220-00F7775EA58D.jpeg
Allt tog ungefär 45 minuter och avslutningen var trevlig, priset var 280 kr + moms 70 kr, totalt 350 kr.

Rekommenderar verkligen Euromaster i Varberg, trevlig, proffsigt och med ett pris som förvånade oss.

Nu har vi kommit till Furusjöns charmiga lilla camping i Dalsland.

Mindre camping vackert belägen vid en sjö. Passar in i bilden på när Sverige är som vackrast, röda stugor med vita knutar, blandskog, en sjö och strand i lugn miljö. Allt till ställplatspriser, 220 kr utan el 250 kr med el.

406AB1F5-00E4-4512-AFF3-C491D2B55B59.jpeg
Tommy
 
Senast ändrad:

PILOTERESA

FD HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
31958
Medlemskap
2022
Kom precis från däckverkstaden, och är skadan i ytterkant, så kan man inte dra in en plugg in i från däcket, då pluggen är för stor för att inte gå upp på däckets sida. Då sidan kommer att flexa mycket, så kommer pluggen att lossa.
Däckfirman drog in en fiberplugg, och sen va det bara att tuta och köra.
 
Toppen