• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa nytt bodelsbatteri

Fenix14

HBK Medlem
Kommun
Arboga
HBK-Nr
28966
Medlemskap
2025
Hej! Dags att köpa ett nytt bodelsbatteri.
Vi står mest på el, men ibland så kan det bli max 2 dagar utan el, så min fråga
är då hur starkt batteri behöver vi.
Spis och kylskåp kör vi ju på gas, så det är ju tillför vattenpumpen, kaffebryggare, tv och lite lyse.
Tacksam för tips på batteri.

Mvh Fenix

Spis och kylskåp kör vi ju på gas, så det är ju tillför vattenpumpen, kaffebryggare, tv och lite lyse.

Mvh Fenix
Hur stort batteri har du nu? AGM eller bly? Vilket som så är prisskillnaden så liten till en Lifepo 4 batteri så jag skulle köpa Lifepo med samma eller lite större Ah än du har nu!

Mvh Fenix
Hur stor Inverter har du?

Hej
Du behöver en inverter till ström
Vi har Kaffebryggare en Perkulator 800 W och Elkaffekvarn till bönerna finns i hela Eu, tv Aldevärme 12 v pump air fritös 13500w
Vi började med 2 100 ah Elfhub litium 3 år och köpte ett keepwort 100 ah 1 är för att klara 4/5 dagar på vintern. Inverter 1500w .
Idag om det får plats köpt detta det är att det går till trolling .
eller detta går under stolen

Stryk invertern, koka vatten på gasol så klara du dig på ett vanligt blybatteri, 100AH räcker sommartid,kör du året runt?
Litium är ett alternativ då prisskillanden är liten då ökar kapaciteten med 100% jämfört med bly.

Hej Igen!
Tänkte inte i stunden när jag skrev att jag kunde värma vattnet på spisen, så vi glömmer kaffebryggare.
Har idag, eller hade, ett bly 90 ah, men ingen inverter, så det känns som att ett Litium kommer att räcka gott och väl för oss.
Vi kör inte på vintern.
Anki/Lars länk till det undre för 2000:- ser intressant ut, så det lutar åt ett sånt.

Mvh Fenix

Förbrukarbatterier av bra kvalitet kostar och väger multum, samt du kan oftast ändå bara använda 50% av kapaciteten.
Att panga på med ett premium-blybatteri är att slösa med pengar. då skulle jag hellre köpa ett budget-litiumbatteri som är billigare.
Alternativt köpa 2st budget-blybatterier och byta typ vartannat år, men det blir mångfalt dyrare i längden oavsett vilket blybatteri du väljer.
Har du en euro6x husbil med "smartgenerator" så krävs det en dc/dc-laddare, oavsett batterityp, (då de bara laddar upp batterierna till typ 80%, i bästa fall).
Ifall nu husbilstillverkaren "glömt" att installera en sådan.
Så Litiumbatteri (LFP) som bobatteri gäller alla dar i veckan, enligt mej.

Tack för tips/råd, har mu beställt ett batteri från Amazon.
Behövs det en särskild laddare till det batteriet, eller funkar
den CTEK jag har för bly/AGM?
Fenix

Tillbaka
Toppen