• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa ny husbil!

Per P

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1517
Medlemskap
2024
Vad jag förstått är det bara i Sverige som husbilar är registrerade som Personbil. Är vi överens om det?
Och det är bara för personbilar som farfarsregeln gäller.

"Om du tagit B-körkort före den 1 juli 1996 behåller du rätten att köra personbilar oavsett vikt. Du får även dra ett lätt släp med en totalvikt på högst 750 kg."
Härifrån:
Övergångsregler och hävdvunna rättigheter - Transportstyrelsen
Hej
De flesta tyngre ( över 3500kg)i Tyskland är registrerade som fordonsklass M1= personbil.
Be att få se Coc-dokumentet vid köp, för säkerhets skull.
Och då gäller farfarsreglerna upp till 7500kg.
Mvh Per
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Fordonskategorin M1 betecknar ett motorfordon med maximalt åtta sittplatser utöver förarplatsen. (Fordonskategori – Wikipedia.)

Inom kategorin Personbilar finns nedanstående fordonsklasser:
  • Fordonsklass A: Personbil med tjänstevikt upp till 1200 kg.
  • Fordonsklass B: Personbil med tjänstevikt mellan 1201 - 1450 kg.
  • Fordonsklass C: Personbil med tjänstevikt mellan 1451 - 1600 kg.
  • Fordonsklass D: Personbil med tjänstevikt från 1601 kg eller mer.
Unikt för Sverige är dessutom indelningen i Pb1 och Pb2, där Pb2 är fordon med bostadsinrerdning ("husbil"), medan Pb1 omfattar alla andra personbilar.

Av både skatte- och försäkringstekniska skäl är de flesta tyska husbilar registrerade som fordonsslaget husbil. (Detta fordonsslag finns ej i Sverige.)

Den som köpt en husbil i Tyskland har med största sannolikhet köpt en M1 klass D registrerad som husbil.

Den svenska farfarsregeln gäller för fordon registrerade som personbil.

Pålle
 
Senast ändrad:

framat

HBK Medlem
Inlägg
66
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
7168
Medlemskap
2024
Jag har under åren importerat 8 personbilar i huvudsak från Tyskland eftersom jag bott och jobbat där.
Om du köper ny bil som privatperson (6 mån eller 600 mil) då ska du först betala tyska momsen, sen svenska momsen, med intyg att svenska momsen är erlagd kan tyska ÅF begära tillbaka den tyska momsen och sen skicka till dig - inte omöjligt med avdrag för hanteringen. Det innebär dock att du tar motpartsrisk på den tyska ÅF att han de facto skickar pengarna till dig. Alternativet vore att kontakta en importfirma som är momsregistrad i Sverige - peka på bilen - köp den - vad tar du för det eftersom dom som momsregistrerade kan köpa utan att betala den tyska momsen - det kostar så klart, men man slipper riskera att inte se 19% i återbetalning.
Varianten att köra ihop milen/tiden - inget som kan rekommenderas - se ovan - förmodligen finns all fakta för SKV att de faktiska förhållanden är nått annat. Hyra först - köpa sen - kan funka om dokumentationen och betalningarna reflekterar 2 helt rena steg - om ÅF tycker det är kul är en annan sak.
Slutligen - jag kan importera vanliga bilar, men husbil då ska det vara en rejäl besparing. Min svensksålda nya 2022:a var nog inne knappt 10 ggr på verkstad (både bodel och bildel) innan den var färdigbyggd. Det var inte friktionsfritt - det inkluderade information om hävning av köpte innan säljaren förstod.
Jag köpte en fabriksny Hymer av Scandic & Nordic i Harrislee. Jag betalade ingen moms då utan när bilen var inregistrerad i Sverige så skickade jag kopia på reg.beviset till dom. Då kan dom visa att att bilen är exporterad till Sverige. Så visst går det, om bara viljan finns.
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
191
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Jag köpte en fabriksny Hymer av Scandic & Nordic i Harrislee. Jag betalade ingen moms då utan när bilen var inregistrerad i Sverige så skickade jag kopia på reg.beviset till dom. Då kan dom visa att att bilen är exporterad till Sverige. Så visst går det, om bara viljan finns.
Du kan ha vilken vilja du vill, men den funkar inte mot BMW eller Mercedes Niederlassung. De tar inte risk på att någon privatperson betalar momsen i ett annat land. En mindre ÅF kan så klart bestämma sig för att ta risken - ett stort företag - glöm det om du inte ställer bankgaranti för eventualförpliktelsen att handlaren måste betala tysk moms.
 
Toppen