Jag har under åren importerat 8 personbilar i huvudsak från Tyskland eftersom jag bott och jobbat där.
Om du köper ny bil som privatperson (6 mån eller 600 mil) då ska du först betala tyska momsen, sen svenska momsen, med intyg att svenska momsen är erlagd kan tyska ÅF begära tillbaka den tyska momsen och sen skicka till dig - inte omöjligt med avdrag för hanteringen. Det innebär dock att du tar motpartsrisk på den tyska ÅF att han de facto skickar pengarna till dig. Alternativet vore att kontakta en importfirma som är momsregistrad i Sverige - peka på bilen - köp den - vad tar du för det eftersom dom som momsregistrerade kan köpa utan att betala den tyska momsen - det kostar så klart, men man slipper riskera att inte se 19% i återbetalning.
Varianten att köra ihop milen/tiden - inget som kan rekommenderas - se ovan - förmodligen finns all fakta för SKV att de faktiska förhållanden är nått annat. Hyra först - köpa sen - kan funka om dokumentationen och betalningarna reflekterar 2 helt rena steg - om ÅF tycker det är kul är en annan sak.
Slutligen - jag kan importera vanliga bilar, men husbil då ska det vara en rejäl besparing. Min svensksålda nya 2022:a var nog inne knappt 10 ggr på verkstad (både bodel och bildel) innan den var färdigbyggd. Det var inte friktionsfritt - det inkluderade information om hävning av köpte innan säljaren förstod.