• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa navigator

F

F.d. 29819

Guest
För många år sedan inhandlade jag en navigator, och valde då en bland de "finaste" på marknaden, Sony NV-U70T betalade omkr. 5.000 Kr. För något år sedan slutade de tillverkningen av denna, och inga nyare uppdateringar finns tillgängliga.
Nu är det åter dags för en ny investering.
Ni mina husbilsvänner kanske kan ge mig ett råd i denna fråga.Några krav:
Åker mycket på kontinenten,Europa.
Skall kunna lägga in kordinater, saknas på min Sony!!
Ej vara beroende av något telebolag.
Stor skärm.
Röstfunktion (svenska)
Flytta mellan olika bilar.
Helst ingen stor "klump" som skall proppas i cigg-uttaget, vill ansluta direkt med kabel till bilens elsystem.
Ej för invecklad att knappa på (+70 år)
(Pensionärspris)
Väntar på råd, hälsar Lars-Åke

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Köpa navigator

Hej!
Jag har nyligen köpt en Garmin 1490 med femtumsskärm för drygt 2000 kr. En livstids kartuppdatering för GPS:en kostar knappt 900 kr. Jag har lagt in den största POI-filen med en massa platser som Carnival har satt ihop. Bra skärm, bra röst och enkel hantering. Gillar den skarpt.
Uppdateringarna gör man hemma med datorn, men det kan ta flera timmar att göra. Det finns flera här i klubben som har den.
Willy

Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Funderar också på en Garmin 1490T för att få lite större bild och filanvisningar.
Har nu en Garmin 760, som har en aktiv hållare. Dvs jag slipper att ansluta någon laddningskabel...bara att snäppa fast så är det klart.
När jag tittar på bilderna av 1490T blir jag lite frågande. Har denna modell samma perfekta snäppinlösning eller måste laddningskabeln anslutas säskilt?

Roadglider

F

F.d. 29819

Guest

Tack för synpunkter.
Ytterligare en spik i "Sony-kistan", Europa kartan är uppdelad i flera delar på en en DVD-skiva. När vi åkte i höstas och kom till färjan mot Tyskland skulle jag ladda in ny karta, MEN skivan låg kvar i skrivbordet i Dalarna. Nu har vi hela vinter "irrat" omkring i södra Europa utan chans att ta vara på oss själva :twitcy:
Jag har kollat runt på Garmin 1490T, det verkar vara ett bra alternativ för oss.
Hälsningar Lars-Åke

F

F.d. 18506

Guest

Två år sen när jag köpte min GPS så läste jag massa olika test och valet var mellan Navigon och Tomtom. Jag valde en Navigon och den funkar fint.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag ska köpa ny till säsongen. Det blir en Navigon 70

SEPTPLMC

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
4849
Medlemskap
2022

Jag köpte min Garmin 1490T här.
Bra priser och snabb leverans hem. Inkl. guide på svenska.

Just nu 162,4 £ inkl. hemmaladdare och frakt till Sverige C:a 1.675 SEK

Satnaveasy, Best Deals on Garmin Nuvi 1370T, Sat Nav

Tveksamt om det är bra priser här. Min TomTom GO 950 T (som jag definitivt kan rekommendera) kostade på Netonnet 2300 inkl. väska från Case Logic, här kostar den minst 2600 beroende på kurs utan väska (och blir det sv eller eng moms? Om man köper på Amazon blir det svensk moms.).

G

Göran & Carola

Guest

Är man ute efter en lastbils-navigator, kan nån av dessa möjligen vara intressant:

Comparison | Garmin Sverige AB

Länken fungerar tydligen inte, men det gäller Garmins modeller nedan, som man kan jämföra på deras hemsida.

dēzl™ 560LT

nüvi® 465T

Senast redigerad av en moderator:
J

Jarn

Guest

Tveksamt om det är bra priser här. Min TomTom GO 950 T (som jag definitivt kan rekommendera) kostade på Netonnet 2300 inkl. väska från Case Logic, här kostar den minst 2600 beroende på kurs utan väska (och blir det sv eller eng moms? Om man köper på Amazon blir det svensk moms.).

Claes, som du vet är det ofta dagspriser på GPser.
Jag nämnde priset på Garmin som jag tror är bra.
Hur det för tillfället är på TomTom har jag inte tittat på.

Momsen du betalar är engelsk, men det spelar ju inte så stor roll här.

F

F.d. 16416

Guest

Tack för svaret.
Åkte in till Media Markt i Uppsala för att kolla olika GPS. Garmin har bara kvar snäppin-funktionen på 3700-serien vad jag kunde se, men den har ju samma bildstorlek som min 760.
Ett sätt att förbilliga antar jag....synd! Även väskan hade man slopat.
Får väl ta omaket med kabeln.

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 16416

Guest

Man måste sätta i elkabeln separat på baksidan på GPS:en.

En fråga till om Garmin 1490T.
När jag ansluter min Garmin 760 till det aktiva fästet i husbilen laddar den under navigeringen, men när jag sätter standardladdaren direkt i den laddar den bara och kan inte användas för navigering.
Kan 1490T med ansluten laddningskabel samtidigt användas för navigering?

Roadglider

J

Jarn

Guest

Jag har ingen separat laddkabel till min 1490. Om jag behöver ladda den hemma, gör jag det via USB kabeln.
Det är då inga problem att använda den som navigator under tiden.

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Som Rolandn skriver så följer det bara med en kabel för strömförsörjning och laddning för anslutning till bilens 12-voltsuttag, och som kopplas till elanslutningen bakpå GPS:en. Det ger laddning medan man navigerar.

Det går också att ladda via USB men det tar väldigt lång tid. Men även då kan man navigera.
Willy

F

F.d. 53061

Guest

Hej! Vi håller också på att byta vår gamla navigator och jag har ett par krav på funktioner som jag vill ha på den nya! Det verkar finnas många här som kan massor om navigatorer så ni kanske kan svara mig på detta! Jag vill dels kunna lägga in koordinater, alltså inte bara ladda ner färdiga från någon sida utan verkligen kunna knappa in egna siffror. Sen vill jag att om jag i kartan (har alltid kartbok med..) hittar en bättre/roligare väg än den GPS:n föreslår så ska den räkna om vägen snabbt enligt vår nya rutt.
Vi har funderat på en Garmin Nüvi 1490T - kan den passa in på ovanstående? :)

Mvh Tanja (GPS- och kartläsare!:p:)

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Markko & Tanja!
Du kan lägga in egna koordinater i Garmin 1490T, fast jag har inte provat det än. Du kan välja att lägga in efter flera olika format, dvs var decimalkommat placeras i koordinaterna. Jag har lagt in Carnivals stora fil med POI:s med lyckat resultat.

Om du vill ta en annan väg än den som gps:en visar är det bara att köra den vägen istället. Efter en kort stund så accepterar gps:en det och leder dig vidare till målet på den nya vägen. För att hjälpa den på traven ska du ställa in den så den inte tycker att du ska göra en U:sväng. :mad:

För övrigt kan du välja att den avstår från betalvägar, motorvägar och grusvägar.

Toppen