• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa motorolja

Tack igen för all info, jag har koll på vilken olja jag ska ha, men det blir nog så att jag köper den hos min Fiat verkstad, det tar mig 15 min dit med bil.
Innan du slår till på olja hos din lokala verkstad, ta reda på priset, säkerligen väl över 300kr/L, det är enkelt att beställa kvalitetsolja på nätet till ett helt annat pris.

Innan du slår till på olja hos din lokala verkstad, ta reda på priset, säkerligen väl över 300kr/L, det är enkelt att beställa kvalitetsolja på nätet till ett helt annat pris.

Fundering ? Vad är det som avgör att en olja är kvalitétsolja och den andra inte om två olika fabrikat har samma spec ?

Svar, ingenting.
Det finns inget som är "kvalitetsolja", om motortillverkarens specifikation uppfylls.
Ja, men det hänger på det där "om" När man köper från en känd och etablerad leverantör som t.ex. Castrol kan man vara tämligen säker
på att det i flaskorna finns olja som minst uppfyller specifikationen. När man köper från en handlare typ Biltema som jobbar med private branding
d.v.s. att det hålls med jämna mellanrum en upphandling om vilken leverantör som till lägsta pris kan leverera oljan, så får man bara hoppas
att den leverantören klarar att leverera förstklassig olja till det pris denne vann upphandlingen med. Samma är det ju med oljefilter, sådana i vita lådor köper jag inte även om de är aldrig så billiga, ett felaktigt oljefilter kan i värsta fall orsaka ett motorras, då blir det billiga filtret plötsligt väldigt dyrt. Då betalar jag heller det dubbla för ett filter från Mann, Purolator eller Bosch som är levererat från den officiella leverantören, för tyvärr görs det ju kopior av märkesvarorna som utvändigt inte går att skilja från originalen. Om man hittar sådana här märkesvaror till extremt låga priser
bör man knappast köpa, då är risken stor att det är kopiorna man får.

Ja, men det hänger på det där "om" När man köper från en känd och etablerad leverantör som t.ex. Castrol kan man vara tämligen säker
på att det i flaskorna finns olja som minst uppfyller specifikationen. När man köper från en handlare typ Biltema som jobbar med private branding
d.v.s. att det hålls med jämna mellanrum en upphandling om vilken leverantör som till lägsta pris kan leverera oljan, så får man bara hoppas
att den leverantören klarar att leverera förstklassig olja till det pris denne vann upphandlingen med. Samma är det ju med oljefilter, sådana i vita lådor köper jag inte även om de är aldrig så billiga, ett felaktigt oljefilter kan i värsta fall orsaka ett motorras, då blir det billiga filtret plötsligt väldigt dyrt. Då betalar jag heller det dubbla för ett filter från Mann, Purolator eller Bosch som är levererat från den officiella leverantören, för tyvärr görs det ju kopior av märkesvarorna som utvändigt inte går att skilja från originalen. Om man hittar sådana här märkesvaror till extremt låga priser
bör man knappast köpa, då är risken stor att det är kopiorna man får.

Nu gissar du utan att veta, när det gäller oljorna. Men på filtersidan kan jag hålla med.

Vad gissar jag?`

I det här fallet skriver du att man får hoppas (du tog biltema som exempel) att oljan uppfyller kraven.
Biltema (som exempel) oljan kommer från dom största oljeproducenterna och ursprungsmärkningen bortförhandlas vid inköp för att kunna säljas till lägre pris.
Det är inte olje kvaliteten som man förhandlar bort.
Så om du köper en olja som har specifikation ACEA och API så kan du lita på det. Att oljorna håller sina specifikationer kontrolleras av oberoende institut. Så om det står Castrol, Mobil, eller i ditt fall Biltema kan man känna sig trygg på innehållet.

Michael S svarade i #23 som man kan se som utgångspunkt.

Jag har inget med Biltema att göra men har ett förflutet med ett av dom stora oljebolagen, så jag köper det mesta av mina oljor den vägen då det blir billigare än Biltemas oljor. Men jag skulle köpa Biltemas utan minsta oro för att den inte uppfyller den spec som står på flaskan.

Tillbaka
Toppen