• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa minidator

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Allå vänner!

Står i begrepp köpa en 10 tums laptop som är lätt ta med sig överallt. Kraven jag tror vi har är följande: XP home, se på TV i datorn med antenningång från parabol och vanlig takantenn, trådlös uppkoppling och kanske lite andra saker.

Vore tacksam för rekommendationer över vad som i övrigt är att tänka på samt vilket märke som är att föredra, även vad man inhandlar en sådan till vettigt pris.

Är tyvärr inte så kunnig i dessa frågor, varför jag ber om hjälp.

Tackar på förhand! Kjell

Ps) Finns ju en hel del trådar om detta, men utvecklingen går fort och vi vill gärna ha det senaste. Ds)
 

Bodekull

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2024
Sv: Köpa minidator

Ett bra val är Samsung NC-10 som fick toppbetyg i senaste datortidningen Pc för alla.
Tyvärr har mini pc inte sjunkit så mycket i pris tack vare den stora efterfrågan.
OnOff har den för 4.439 kr
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Köpa minidator

Hej Kjell,

Vi var precis och jämförde olika på stan i dag, skall köpa en också! Vi befinner oss i Stockholm, på Långholmen innan resan till Baltikum!

Har fastnat speciellt på en ASUS EEE 1000HE, har absolut den bästa batteritidan av mini-PC (9,5t), även i testerna mycket bra. Den har även bättre processor = maskin, än de flesta andra, bra keyboard osv. Det trådlösa klarar b/g/n vilket är mycket bra när n-standarden (snabbare) är mer och mer på gång.

Vet inte om den har TV-antenn-in. Vet ingen mini-PC som har det, skaffa en separat USB-TV-pinne, en som klarar analog (portugal), digital (övrig europa) landbaserad tv, samt satellit = inte så vanlig..

4495:- på On-Off, kolla med Asus Eee PC 1000HE - 1,66GHz 1GB 160GB 10" - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer för det bästa priset.

Men det verkar komma någonting nytt hela tiden som vanligt.

Hoppas ni har det bra

anita & jyrki
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Köpa minidator

Britt o Kjell Ni har ju redan kommit en bit på väg med typ och OS. Få det bästa och senaste billigast kan vara en livslång process....! Iaf kan man räkna med att vill man ha bättre lagring, grafik, processor etc då får man oftast också betala lite mer.
Batteritid är som det skrivs väldigt viktigt med tanke på användningen, hem eller bil är ju inte alltid till hands. Något annat som jag själv missade (har en Acer Aspire One) är slot till modemet. Nöjd men lite begränsande att ha och inte minst hålla reda på detta.
Lycka till med köpet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa minidator

Jag hade själv funderingar att köpa en minidator men kom fram till att man får ju betydligt mer för pengarna (tex CD-brännare) vid köp av en vanlig laptop med 14-15 tums skärm. Dessutom kan man hjälpligt se på TV med en skärm på 15 tum. Någon sa att minidatorerna endast är en modenyck och att de senaste har lämnat 10-tumsstadiet till 12-13 tum. Enda fördelen är väl att de är lättare att transportera pga att de väger några 100 gram mindre.
 

MiKi

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Köpa minidator

Jo det gäller nog att känna efter vad man själv vill och behöver. I vårt fall gällde mer bärbart än "släpbara" runt 17 tum. Utifrån att ha den i bil, på mc och i båt för att nämna några fall. Har en av få gånger blivit rejält positivt överraskad att följa populismens locktoner, den går att ha i innerfickan, vi kan koppla den till TV i husbil och se .avi film i god och ny kvalitet. Har även Telenors modem som gör att det är obegränsad nedladdning om vi vill ha musik film etc. Kamerans SD kort kan direkt läggas över och även där ses på TV eller DVD om man vill det. Bränner gör vi mest vid hemmadatorn, men skall erkänna att vi köpte en portabel som sällan används. Vill bara belysa olika förutsättningar, i vårt fall skulle vi nog hellre gå ner i tum än upp, av mobila skäl.
 
Toppen