• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa kylskåp.

F

F.d. 53061

Guest
Hej då var det dax att köpa nytt kylskåp mitt gamla kyler dåligt både på el ock gasol
nu min fråga jag har hittat en firma i sverige som säljer ett för 9700kr.Är det någon
som vet om man kan köpa billigare i tyskland. Kylskåpet heter Elektrolux RM 4281 LM
vill ha ett likadant så passar det i gamla hålet direkt. Tips ock förslag emottages.
Markko. (Från ett regnigt öland) :msn_umbrella:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köpa kylskåp.

Det är väl inte bara så enkelt att det har varit för varmt i sommar? Kanske räcker att montera in en fläkt bakom gallret "på utsidan" så att hetluften vädras ut??
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Köpa kylskåp.

Jag har en fläkt sittande där redan har även servat det i våras men jag har termostaten ställt på högsta men den går upp i 20 grader varmt ändå nu är tempen nere i 7 grader
i kylen ock 15 grader ute så någåt fel är det.
Markko.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Köpa kylskåp.

Ibland kan det hjälpa att sänka termostaten. Det låter underligt men när det är varmt ute så bidrar det värmeelement, som gör att kylskåpet fungerar, till att det blir för varmt bakom kylen. Då kan det ibland hjälpa om man sänker termostaten så att elementet inte er lika mycket värme. Pröva om det fungerar. För mig har det gjort det.
EssoJ
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Köpa kylskåp.

Jag vet inte hur det är med denna modellen men vi har automatic på vårat kylskåp och när jag startar bilen så går den på 12volt och även 15 minuter efter ex. så det inte startar direkt när man tankar .
Vi har ju ett 130 liters med frys över (2 separata luckor) och det drog bara 7-11 amp när jag testade för att kolla förbrukningen när bilen stod still sen går den ju i intervaller så det är ju inte den strömförbrukningen hela tiden .

Dom får väl startpuls från D-polen från generatorn och sedan kopplat förbrukningen på bodelsbatteriet .

Fungerar mycket bra och vi som kör en del mil sparar väl en del gasol på detta .
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Köpa kylskåp.

Jag har en fläkt sittande där redan har även servat det i våras men jag har termostaten ställt på högsta men den går upp i 20 grader varmt ändå nu är tempen nere i 7 grader
i kylen ock 15 grader ute så någåt fel är det.
Markko.

Hej.
Har kylen funkat dåligt hela tiden?
I min förra husbil så var kylningen svag. Upp till 15 grader funkade det ok men vid högre yttertemp var kylningen dålig.

Teknikerna på Codat i Fritsla berättade att en serie av kylskåp från Electrolux var behäftade med ett fel som gjorde att de kylde dåligt.

Inne i kylskåpet, bakom paketet med kylflänsarna sitter ett kylrör. Det skall överföra kylan till kylflänsarna.
I en serie av kylar var det för lite kylmassa. Denna massa skall leda kylan ifrån röret över till kylflänsarna.
Det jag gjorde var att skrapa rent från det isolerande skummet som trängt undan kylmassan, fylla på med ny massa och montera kylflänsen igen.

Därefter hade jag inte några bekymmer med kylen mer.
Husbilen var en Dethleffs -98.

Mvh /Roy
 
B

Bilet

Guest
Sv: Köpa kylskåp.

Hej hopp i sommarvärmen :)

Pröv KÖLE MÖLLER I köpenhamn, ring och få ett fint pris innan i åker:)
Köpte selv ett där ca.2000:-billigere end i S.

KÖLE MOLLER har en hemsida.

Hej och lycka till.
Bilet
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Köpa kylskåp.

Hej roy du kan nog ha rätt för mitt beter sig så nu fungerar det när det är 13 grader ute behöver inte använda fläkten heller.
Markko. :msn_umbrella:
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Köpa kylskåp.

Hej.
Har kylen funkat dåligt hela tiden?
I min förra husbil så var kylningen svag. Upp till 15 grader funkade det ok men vid högre yttertemp var kylningen dålig.

Teknikerna på Codat i Fritsla berättade att en serie av kylskåp från Electrolux var behäftade med ett fel som gjorde att de kylde dåligt.

Inne i kylskåpet, bakom paketet med kylflänsarna sitter ett kylrör. Det skall överföra kylan till kylflänsarna.
I en serie av kylar var det för lite kylmassa. Denna massa skall leda kylan ifrån röret över till kylflänsarna.
Det jag gjorde var att skrapa rent från det isolerande skummet som trängt undan kylmassan, fylla på med ny massa och montera kylflänsen igen.

Därefter hade jag inte några bekymmer med kylen mer.
Husbilen var en Dethleffs -98.

Mvh /Roy


Hej Roy får tacka för tipset angående kylmassan till kylskåpet nu har jag
kletat dit ny massa ock det fungerar igen. Tur var det för nu behövde jag inte köpa nytt.
Tackar för hjälpen. M.V.H. Markko. :spinny:
 
Toppen