• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa ipad,vad ska man tänka på då?

OK!
Köper husbilsåkare en iPad är antagligen den främsta orsaken att den skall kunna användas vid navigering och ställplatssökning. De flesta appar är dessutom beroende av platstjänster (GPS) för att fungera tillfredsställande.

Tyvärr är det många som fått fel information av inkompetent personal vid köp av iPad eller andra plattor om deras användningsområden.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Här är appar på min iPad som använder GPS (blåmärkta) för att fungera som det är tänkt:

image-789974.png
image-793386.png

image-795377.png
image-797874.png

image-799950.png

F

F.d. 25045

Guest

3G/wifi min 32 gb, köpte själv 32 för en månad sedan nu full (paddan).

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Jag kör just nu Google maps med gps i min Samsung galaxy tab 10.2 med enbart Wifi och det verkar funka utmärkt. Fast det kanske inte funkar till alla Navigatorappar, det är mer än jag vet. Hur som helst kan det ju vara bra att veta att man kommer åt Internet även utan Wifi även om man inte här 3g direkt i plattan.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tråden handlar om iPad och vad man bör tänka på vid köp.
Google Maps går dessutom inte att använda utan uppkoppling. Utomlands fordras appar som kan användas offline som med en "riktig" navigeringsapp som iGO, Sygic, Navigon, Copilot m.fl.

majsan332

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
714
Medlemskap
2025

Hej
Jag skulle gärna vilja ha lite tips för att surfa utomlands med Ipadden. Tänker då både Tyskland och Frankrike. Foggkort hörde jag något om. Kan jag internetdela från Ipadden? Vill ju även surfa på min IPhone som är låst och inte kan ta emot annat kort.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Fogg hade lovat att Tyskland skulle införlivas före sommaren men har ännu inte lyckats med konststycket. Lösningen så länge är WiFi och lokala kontantkort (Lidl, Aldi m.fl.).

Med iPad Mini och nyare iPad går det att internetdela.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Fr o m gen 3 av vanliga iPad går det.

F

F.d. 14324

Guest

Den här tråden ser ut att passa hyfsat..

Jag snubblade på en GPS/GLONASS-Bluetooth-Receiver till Ipad/Iphone när jag letade efter något annat.
Kan det här vara något för de som köpt "fel" Ipad med endast wifi?

GPS BT: GNS - Global Navigation Systems

Apple certified låter ju bra.

Fel och fel.. Ipad med endast wifi är nog bra till mycket men för folk med husbil tycker jag Knarrevik är helt rätt ute och rekommenderar endast 3G-modellerna.

mvh jocke

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag tror att i stort sett alla androida surfplattor har inbyggd GPS vare sig dom har 3G eller inte. Av någon anledning utrustas iPads inte med GPS om dom bara har WiFi.

Försäljningstricks eller inte så ger det upphov till många felköp!

Jappe

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ytterst tråkigt att man fortfarande marknadsför WiFi-versionen.
Den är oduglig inte enbart för att den saknar GPS utan även för att man måste lita till extern modem/router för att kunna koppla upp mot nätet.

En intern GPS/GLONASS och simkortsplats birde inte fördyra enheten så värst mycket vid tillverkningen.

Det som också förvånar är att butikssäljare inte informerar om detta.

Toppen