• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil

F

F.d. 2528

Guest
Hej vi ska köpa husbil. Vi är två vuxna och en tonåring. prisklass 200000 till 350000 Vi vet inget om husbil. ett bra märke någon.:wub:

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa husbil

Oj... Finns massor! Börja med att kolla på vilket chassi ni vill ha till husbilen, dvs Fiat, Renault, Citroeng, Iveco MB, VW, MAN mm. Kolla vad ni kan finna en bra service på bilens chassi, för det är det som kommer att gå sönder, inte bodelen. Sen kollar ni på olika hus på chassina och ser vad som faller er i smaken. För dom pengarna har ni massor att välja i mellen!

F

F.d. 3581

Guest

En tonåring....

Oj, då skulle jag valt en alkovbil, där ni sover på en dubbelbädd baktill över garaget och tonåringen huserar uppe i alkoven på egen hand.

När vår tonåring reste med oss - dvs innan hon ansåg att det var en straffkommendering, så höll hon till i alkoven med långa sovmornar som vi inte kunde vänta ut, så vi började rulla innan damen behagade lämna törnrosasömnen.

Inte alltid så lagligt kanske - men praktiskt.

Mvh
Dag

F

F.d. 2528

Guest

Tackar jag undrar hur vet man om bilen klara sträng kyla

Hymer

HBK Medlem
Kommun
Lessebo
HBK-Nr
43
Medlemskap
2025

Hej!

Förlåt Kölis, men jag anser nog att man ska börja med att bestämma sig för vilken typ av planlösning som bäst passar de egna behoven. Sedan skulle jag kolla av marknaden vad gäller denna typ av bilar - i den aktuella prisklassen. Själv har jag, fullkomligt ointresserad av teknik som jag är, lagt tankar på eventuella chassin långt bak på prioriteringslistan. Om jag ens har reflekterat över det. Men det är naturligtvis en smaksak. Jag har också alltid köpt nya bilar och kallt räknat med att tillverkarna vet vad de sysslar med. Rent allmänt anser jag också att det är lättare att leva med en planlösning som jag gillar på ett sämre chassi än vice versa.

F

F.d. 3581

Guest

Instämmer inte helt detta om väsentligheten av chassi.

Vad som är viktigt - tycker jag är att fundera över är fram eller bakhjulsdrift.

Vi framhjulsdriva åbäken spinner ju loss på minsta lilla fuktiga grästuva....

Har dock lånat en husbil för en tid sedan under två veckor med bakhjulsdriven Mercedes.

Då gick det att köra hela vägen upp för garageuppfarten utan att gräva gropar för andra med snurrande framhjul.

Finns sannolikt för och nackdelar med båda lösningarna. Beror kanske i viss mån på hur man skall använda bilen och hur baktung den blir med fullastat garage.

DS

Toppen