• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil

Millan88

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
32019
Medlemskap
2024
Hej! Skall ev köpa en hobby600 2005 någon som har eller har haft , något jag bör tänka vid köp / tacksam för svar.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vi har en Hobby 690 2005 som vi är supernöjda med.
Som med dom flesta äldre bilarna är det bra om man har koll på fukten. Lite jag lärt mig om Hobby på dom årsmodellerna:

Limmet/tätningen till hörnprofilerna på utsidan bak som går hela vägen från bakre stötfångare upp till tak kan börja släppa in vatten. Då blir det vatten stående innanför profilerna som sen sakta letar sig in i skarven mellan bakre vägg och sidovägg. Omöjligt att se utifrån eller underifrån.
Kontrollera inifrån om golvet eller nedre vägghörnen är mjuka. Lätt att komma åt om det är ett garage bak men svårare om det är toalett eller sängskåp i hörnen.
Om någon varit och kladdat på ny tätmassa runt dessa profiler skall man kolla upp väggen noga.

Samma med golvet längst fram ute i hörnen där bodelen övergår till bildel. Här kan det komma in vatten från den tunna skarvlisten på ytterväggen som går hela vägen upp till tak på båda sidorna.
Går att se underifrån eller genom lastluckorna längst fram om man har sådana. Ta med ficklampa så ni kan lysa in under dubbelgolvet.

Sen kan man lägga sig på rygg under bilen och kontrollera golvet där det möter ytterväggen/sidokjolen längs med båda sidorna. Lätt att se och enkelt att provtrycka lite med en mejsel.

I övrigt vet jag inget som är speciellt för Hobby.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
En sak skall man ha i åtanke när det gäller dessa Hobby modeller.... Allt är speciell gjort då väggarna är svängda, behöver du byta ett fönster, så kan du glömma det då det inte längre finns några böjda fönster som reservdel.
Dörren är ju också böjd, en rak dörr kan man i bästa fall rätta till om det skulle bli en skada, men hur i :msn_devil:vet man när en böjd dörr är rätt böjd :eek:
Har bilen rails så har fabriken bara skruvat fast det i glasfiber taket finns inget under som skulle hindra en skruv från att dragas ut.. :eek:
Luckorna är också böjda... På marknaden finns bara raka luckor... Så du får ett rent h..... Om du tror att du kan montera en rak ny lucka :eek:
Ventilationen till kylen skulle också vara böjd men det finns ju inga böjda, så de har monterat in raka... Som sitter då i spänn och försvagas långsamt. :eek:
På min hade sänbotten inget som hindrade de från att "sträcka sig" där fick jag monterade in tvärstag som stoppade detta. :eek:.. Sänbotten hade inte heller några förstärkningar i hörnen.. Där monterade jag in förstärkning :eek:

Efter att jag köpte min hobby 750 så blev det ingen tid över till annan hobby :eek:

Jag kan berätta så mycket som inte är bra med en hobby..... :eek:

Men annars är de ok.. :swoon::twitcy:;)
 

Millan88

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
32019
Medlemskap
2024
En sak skall man ha i åtanke när det gäller dessa Hobby modeller.... Allt är speciell gjort då väggarna är svängda, behöver du byta ett fönster, så kan du glömma det då det inte längre finns några böjda fönster som reservdel.
Dörren är ju också böjd, en rak dörr kan man i bästa fall rätta till om det skulle bli en skada, men hur i :msn_devil:vet man när en böjd dörr är rätt böjd :eek:
Har bilen rails så har fabriken bara skruvat fast det i glasfiber taket finns inget under som skulle hindra en skruv från att dragas ut.. :eek:
Luckorna är också böjda... På marknaden finns bara raka luckor... Så du får ett rent h..... Om du tror att du kan montera en rak ny lucka :eek:
Ventilationen till kylen skulle också vara böjd men det finns ju inga böjda, så de har monterat in raka... Som sitter då i spänn och försvagas långsamt. :eek:
På min hade sänbotten inget som hindrade de från att "sträcka sig" där fick jag monterade in tvärstag som stoppade detta. :eek:.. Sänbotten hade inte heller några förstärkningar i hörnen.. Där monterade jag in förstärkning :eek:

Efter att jag köpte min hobby 750 så blev det ingen tid över till annan hobby :eek:

Jag kan berätta så mycket som inte är bra med en hobby..... :eek:

Men annars är de ok.. :swoon::twitcy:;)
Tack för informationen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
En sak skall man ha i åtanke när det gäller dessa Hobby modeller.... Allt är speciell gjort då väggarna är svängda, behöver du byta ett fönster, så kan du glömma det då det inte längre finns några böjda fönster som reservdel.
Dörren är ju också böjd, en rak dörr kan man i bästa fall rätta till om det skulle bli en skada, men hur i :msn_devil:vet man när en böjd dörr är rätt böjd :eek:
Har bilen rails så har fabriken bara skruvat fast det i glasfiber taket finns inget under som skulle hindra en skruv från att dragas ut.. :eek:
Luckorna är också böjda... På marknaden finns bara raka luckor... Så du får ett rent h..... Om du tror att du kan montera en rak ny lucka :eek:
Ventilationen till kylen skulle också vara böjd men det finns ju inga böjda, så de har monterat in raka... Som sitter då i spänn och försvagas långsamt. :eek:
På min hade sänbotten inget som hindrade de från att "sträcka sig" där fick jag monterade in tvärstag som stoppade detta. :eek:.. Sänbotten hade inte heller några förstärkningar i hörnen.. Där monterade jag in förstärkning :eek:

Efter att jag köpte min hobby 750 så blev det ingen tid över till annan hobby :eek:

Jag kan berätta så mycket som inte är bra med en hobby..... :eek:

Men annars är de ok.. :swoon::twitcy:;)
Kanske är det lite onödigt att dra på med så mycket negativt när dom precis har köpt sin Hobby husbil?
Förmodligen råkar inte alla Hobbyägare ut för allt det där, då skulle ju alla forum vara fyllda med bara deras bekymmer.
Det är ju stor skillnad i slitage att använda en husbil som åretruntbostad, eller använda den som det är tänkt, ett semesterfordon.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske är det lite onödigt att dra på med så mycket negativt när dom precis har köpt sin Hobby husbil?
Förmodligen råkar inte alla Hobbyägare ut för all det där, då skulle ju alla forum vara fyllda med bara deras bekymmer.
Det är ju stor skillnad i slitage att använda en husbil som åretruntbostad, eller använda den som det är tänkt, ett semesterfordon.

Jag skrev bara saker som är ett problem med denna hobby modell.... Sen får TS själv avgöra om han vill ta det till sig eller inte...

TS frågar ju om det är något han bör tänka på vid köp.... Och jag svarade..

Hade jag fått denna info inför mitt köp så är jag 100% säker på att jag inte hade kört en hobby idag.....
Och säkert funnit andra typer av "problem" på annat märke..

Jag visste inte att vi hade en tystnad kultur här på Hbk.... :swoon:
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.141
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hade det inte varit lämpligare att komma med de synpunkterna innan TS köpt sin bil?

Pålle
Visst.... Om du bara kan berätta för mig hur det skulle gått till... Jag såg och läste ju inlägg no 1 idag.... Och då svarade jag...

Att jag missade de inlägg som kom senare är ju inget ovanligt här på hbk.... Det är ju inte så länge sedan du själv svarade helt fel på en av mina trådar här i forumet eftersom du bara läste ett inlägg... Men du är bra på att kritisera :swoon:;)
 
Senast ändrad:

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hur som helst så är ju Hobby en av europas allra största tillverkare så eventuella problem med reservdelar m.m. borde gå att lösa. Och dörrar, fönster och luckor har ju jag aldrig behövt byta trots snart 40 år som ägare av olika husvagnar och husbilar. Men om det skulle behövas bör det på grund an Hobbys storlek finnas en hel del på begagnatmarknaden. Tyvärr tror jag att de problem som muskatten nämner kommer att bli allt vanligare i framtiden då många av de nyare fordonen har extrem och totalt onödig design på mycket i karossen. Förr kunde man enkelt byta en plåt, dörr eller fönster mot annan då det var standard oavsett märke men nu.......
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det är ju just de svaga punkterna man vill få reda på om sitt märke/modell här i forumet!
Forumet måste innehålla 100000-tals med inlägg hur bra just deras prylar/husbil funkar, det hjälper knappast när man är ny ägare.

Jag har själv gått på minor när jag som nybörjare här på forumet gick på de "erfarenas" rekommendationer, det kostade mej onödiga tusenlappar och merarbete.

Just sådan här information som Muskatten delar om ett märke/modell man införskaffat är värt väldigt mycket, oavsett ifall man tänkt köpa eller redan köpt, sen finns det inga felfria husbilar, oavsett vad de kostar eller heter, jag tycker att antalet byten en del gör av husbilar skvallrar en del om det.

Lycka till med nyförvärvet och jag hoppas all info ni kan hitta om er husbil kommer till nytta.

Ett tips inför ett köp/byte av husbil kan vara att tala med några olika reparatörer på olika husbilsverkstäder och därigenom kunna sålla bort vissa märken/modeller, vi ägare har en förmåga att höja vår husbil lite väl högt i skyarna ibland.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Det är ju just de svaga punkterna man vill få reda på om sitt märke/modell här i forumet!
Forumet måste innehålla 100000-tals med inlägg hur bra just deras prylar/husbil funkar, det hjälper knappast när man är ny ägare.

Jag har själv gått på minor när jag som nybörjare här på forumet gick på de "erfarenas" rekommendationer, det kostade mej onödiga tusenlappar och merarbete.

Just sådan här information som Muskatten delar om ett märke/modell man införskaffat är värt väldigt mycket, oavsett ifall man tänkt köpa eller redan köpt, sen finns det inga felfria husbilar, oavsett vad de kostar eller heter, jag tycker att antalet byten en del gör av husbilar skvallrar en del om det.

Lycka till med nyförvärvet och jag hoppas all info ni kan hitta om er husbil kommer till nytta.

Ett tips inför ett köp/byte av husbil kan vara att tala med några olika reparatörer på olika husbilsverkstäder och därigenom kunna sålla bort vissa märken/modeller, vi ägare har en förmåga att höja vår husbil lite väl högt i skyarna ibland.

Bra synpunkter Peter. Lyssna inte enbart på husbilsägare. Lyssna även in branschen, gärna 360 grader, dvs så brett som möjligt. Sen är det alltid en avvägning vad som är åsikter och vad som är fakta. Väg in allt och köp sen den bilen du tycker om. Så gjorde jag innan jag köpte min Hobby! :)

Anser att jag köpt ett bra märke, med en fantastisk organisation bakom. Visst finns det premiummärke som är bättre på allt. Men efter hur jag använder husbil, har jag prickat rätt! Jag har erfarenheter av ett antal andra märken också!
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Vad man också ska tänka på är att husbilar och dess skick beror I väldigt stor utsträckning på tidigare ägare och hur de skötts och rullat. En lite körd bil som alltid stått under tak vintertid kan vara i nyskick efter 20 år medan motsatsen också gäller. Vinterkörning på saltade vägar tar otroligt hårt på alla bilar och då husbilar och husvagnar är extra känsliga på grund av många skarvar och trä i botten gäller det än mer!
 
Toppen