F
F.d. 10362
Guest
Jag har roat mig med att jämföra priserna på likvärdiga husbilar i Sverige och Tyskland. Generellt är priserna 25-30% lägre i Tyskland än här hemma. Varför? Det finns säkert en del som motiverar prisskillnaden men differensen är för stor för att jag skall "köpa" det vanliga argumenten.
Men det var egentligen inte det som jag funderade över. Varför köper vi bilarna i Sverige då det är 150.000 - 300.000 kronor att tjäna på ett Tysklandsköp. Det vore intressant att höra hur Ni resonerar, också till hjälp för alla som ännu inte köpt.
Jag ger ett exempel:
Vi importerade en Dethleffs A6975. Färdig i Sverige inkl. kringkostnader: 400.000:-
Likvärdig bil bjuds ut hos en känd husbilsäljare idag för 679.000:-, (Ni har säkert fått ett likadant reklamblad som vi med posten). Det är iofs 10% rabatt på bilen vid renköp.
Denna bil har visserligen gått 700 mil medan vår import gått 1.450 mil. Men vår bil har Truma Saphir och det saknas på den svenska bilen.
mvh/Björn
Men det var egentligen inte det som jag funderade över. Varför köper vi bilarna i Sverige då det är 150.000 - 300.000 kronor att tjäna på ett Tysklandsköp. Det vore intressant att höra hur Ni resonerar, också till hjälp för alla som ännu inte köpt.
Jag ger ett exempel:
Vi importerade en Dethleffs A6975. Färdig i Sverige inkl. kringkostnader: 400.000:-
Likvärdig bil bjuds ut hos en känd husbilsäljare idag för 679.000:-, (Ni har säkert fått ett likadant reklamblad som vi med posten). Det är iofs 10% rabatt på bilen vid renköp.
Denna bil har visserligen gått 700 mil medan vår import gått 1.450 mil. Men vår bil har Truma Saphir och det saknas på den svenska bilen.
mvh/Björn