• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa husbil i Tyskland!?!?

F

F.d. 29756

Guest
Vi köpte vår första husbil i Tyskland. Den var problemfri.

Vis av erfarenheten köpte vi 2011 en Chausson Welcome 19 årsmodell 2010 som rullat 1400 mil. Den känns trevlig och vi gillar den så. Tyvärr förekommer ett mindre vattenläckage ur främre delen av alkovens golv.

Vi har kört de 450 milen och två 4-timmars färja årligen. Servat den hos säljaren i Hannover, återvänt med ett ståtligt intyg om att bilen är fuktfri. Innerväggen består enligt uppgift av vattenresistent materiel så fukt skulle inte kunna tränga igenom till väggens insida?

Ur alkovens undersida längst fram där vi borrat ett litet dräneringshål kan vi efter regnperiod samla upp så där en halv deciliter vatten.

Då vi täcker över enbart alkoven så upphör vattenläckaget. Problemet verkar vara koncentrerat till just alkoven. Om vi gör en ytterligare lång resa till Hannover så kan vi få hjälp enligt säljaren men vi tvivlar nu på denna verkstads kapacitet!Vi kan få hjälp i Sverige men då får vi stå för kalaset och kan söka ev. ersättning hos säljaren!? Något att begrunda för den som vill göra bra affär i Tyskland.
Lite hjälplösa och utelämnade känner vi oss. Vi har kollat med Falun ang. importbilar och Motormännens jurist men ingen verkar vilja ta tag i ärendet på riktigt.

Vi vill inte lägga vårt problem på Dig men har någon ett råd eller så, så är vi så tacksamma för detta.
Jo, vi tror fortfarande att man kan göra bra affärer i Tyskland också men det måste vara stor fördel om man bor i södra Sverige.

F

F.d. 52920

Guest
Sv: Köpa husbil i Tyskland!?!?

Kloka ord Palle , det är många faktorer som skall spela in.
Det är som med dubbat och odubbat.
Skulle alla köra odubbat så skulle vägbanorna bli omöjliga att ta sig fram på.
Om alla köpte bil utomlands skulle Svenska säljare försvinna och mycket större del av lokal service skulle hänvisas utomlands eller till ett fåtal överlevande.
Detta är kontentan av mc-företag som läggs ner på löpande band (målgruppen är den samma , fritid).
Hoppas du får ordning på bilen ,jag hade själv ett sådant problem på en (svensköpt) Elnagh en gång , åtgärdades med extra tätning runt hela alkoven.

F

F.d. 53227

Guest

Palle !

Jag köpte en Challenger från tyskland förra året och har samma garantier som
du har på din bil. De tillverkas på samma fabrik.

Fick följande svar på min fråga:

There is a 5 years warranty of water tightness if you have effected a water tightness test each year with a Chausson or Challenger dealer.

Our dealers are independant and if you have problems you should contact your dealer where you bought the vehicle

Försök att lösa det med återförsäljaren trots att du är skeptisk.
(Jag har inga som helst problem med läckage)

Hälsningar

F

F.d. 29756

Guest

Zeppoo!

Tack för Ditt svar. Jo, vi har intyg på att bilen - som varje år kollats och åtgärdats av säljaren - är fuktfri.
Jag har uppmärksammat säljaren på att bilens alkov ändå inte är tät. Säljaren svarar att han är beredd på att åtgärda problemet om vi kommer till hans firma i Hannover. Det är bara så kostsamt och tungt för oss äldre att åka den långa vägen till Hannover. Vi kan få bilen åtgärdad här i Boden men vi får betala själva och säljaren tänker nog inte täcka denna denna kostnad utan vill själv göra arbetet.
Förmodligen blir det väl ändå så att vi åker ner till Hannover till våren och "hämtar hem sommaren" om vi får ha hälsan.

F

F.d. 50063

Guest

Troligtvis läcker det från nåt av fönstren i alkovdelen. Det kan vara nån lite slarvig anpassning eller tom dålig åtdragning. I så fall är det lätt avklarat hos någon lokal reparatör av husvagnar/husbilar. Och inte dyrt heller. Problemet är väl möjliga fuktskador som redan uppstått. Då blir det dyrt snabbt. Så jag skulle åka till en lokal reparatör av husvagnar/bilar och be honom titta till fönstren. Informera säljaren om detta (man får och faktiskt bör ta till rimliga åtgärder som minskar eventuella skador). Åk sedan till Hannover nästa år för eventuella vidareåtgärder. Dokumentera allt med bilder.

En tanke är också att inte sätta tillbaka fönstren utan tejpa för på utsidan, köra bilen i garage, eller i vart fall under tak, och ha värme i bilen under vintern. Sen i med fönstren på våren och resa till Hannover. Reparatören kan ju då också mäta fukten så att ni har en annan referens än enbart säljarens.

I bästa fall hittade reparatören felet, allt känns torrt och fint efter vintern och ni slipper ha så bråttom till Hannover.

Toppen