• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa husbil/campingbil

F

F.d. 53197

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

@Jessika och Anders, Tror du inte att det beror mycket på vad man har för förväntningar på hur det ska vara att bo i husbil? Jag och min flickvän har flera veckor klarat oss med den minsta tillgängliga hyrbil, som vi klämt in tält och all annan campingutrustning i. Det har fungerat mycket bra det med. Det är mest med barnet som jag tänker att det kan vara bekvämt att ha ett fast kök istället för stormkök, inte behöva slå upp tält varje kväll o.s.v. Med den utgångspunkten så kommer ju en california att vara väldigt bekväm =) Vi är ganska enkla människor, och less is more skulle jag säga. Men jag har förstått på vad jag läst här på forumet att det här med husbil är livsstil för många, och det ska vara lite som hemma, fast borta. Jag tänker mer camping, och då helst inte på campingar eller uppställningsplatser, utan stränder, skogar och dylikt.
Det kan mycket väl vara så att jag är väl optimistisk, och kommer sälja plåtisen när jag inser vad det innebär att ha barn :wideeyed:[/QUOTE]


Även vi har rest en hel del med tält (både med och utan barn) - faktiskt helt ok, förutom att det tog lite tid att packa upp/ner jämfört med husbil, och om det då regnade var det inte så kul.
Min tanke med mitt svar var mest att göra en liknelse - vi har funderingar på att göra avkall på våra tidigare "krav" på kort & lätt bil för bekvämlighetens skull. Du har tidigare skrivit att du ville ha fast högtak, men verkar nu fundera på ett uppfällbart, pga bränsleförbrukningen, och då ville jag tipsa om att bränsleförbrukning osv är en väldigt liten del av resan, särskilt om man, som ni, tänker bo i bilen under en längre tid.
Sedan är jag inte så berest utomlands, och känner inte till hur vanligt det är med lämpliga skogar och stränder att "vildcampa" vid i västra Europa, utan trodde att det var ganska ovanligt. I Kroatien, där vi varit de senaste somrarna, är det campingar/ställplatser som gäller, vad vi sett. (Åtminstone om man vill stanna mer än en natt)
Ett tips om ni ska åka med bebis är att ta med gott om kläder, sängkläder och handdukar - det kan gå åt en hel del, och det är inte jättekul att paniktvätta bajs och kräks i något handfat på en offentlig toalett, eller vad ni tänker er att använda. (Vi hade en "kräkis" så det gick mycket tvätt första året.)
Jag hoppas att du fortsätter att uppdatera oss om köpeplanerna, och även under er resa!
/Jessika
 
F

F.d. 22961

Guest
Sv: Köpa husbil/campingbil

Nu har vi köpt en bil! Tack till alla som varit till stor hjälp! Det blev till slut en California Exclusive -99. Jag slapp åka till Tyskland, hittade en i Sverige till ett bra pris. Nu ska den in på lite service och småfix så att den är klar att ge sig av efter sommaren!
 

Bilagor

  • IMG_1119.JPG
    IMG_1119.JPG
    172,2 KB · Visningar: 6
Toppen