• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa GPS

Rådmannen

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Gävle
HBK-Nr
29367
Medlemskap
2024
Hej ! Glad midsommar.
Jag funderar på att köpa en Garmin GPS men har svårt att bestämma mig för vilken. Det två jag velar mellan är Camper 770 LMT-D och Camper 780 MT-D
Jag är även öppen för andra förslag. Har ni någon uppfattning om dessa eller någon annan är jag tacksam för ett förslag.









g
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Skulle föreslå köpa en Samsungplatta å stoppa i ex Co Pilot eller Sygic å sedan kan du lägga in park4 nigt å Ställplatser bra va
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Om du helst vill ha en dedicerad GPS är det nog mest en smaksak vilken av Garmin 770/780/890 man väljer. Varje ny modell har någon extra finesss, men det kostar också. Och om det inte är viktigt med en dedicerad GPS är ju Toeks förslag betydligt billigare med egna fördelar i form av bra koppling Internet-karta-rutt.

/Ingvar
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Och varför inte använda Google map som finns i telefonen. Använder den för fjärde sommaren nu. Det går åt ca 1 mb/20 km i surf. Alltid aktuell karta. Perfekt när man anväder HBK:s ställplatser
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Och varför inte använda Google map som finns i telefonen. Använder den för fjärde sommaren nu. Det går åt ca 1 mb/20 km i surf. Alltid aktuell karta. Perfekt när man anväder HBK:s ställplatser
Använder du tex co pilot på plattan så går det inte åt några mb enär den jobbar offline
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Använder Ipad med Sygic samt Garmin 660 samtidigt,ofta ger dom olika vägval,funktionen med vikt och höjd på Garmin kan vara bra ibland, men oftast ställer jag ner min till 3.5T för att inte få för stora omvägar.
Jag skulle aldrig betala 7000kr+ för Garmins nya...
 

Andrea & Annar

FD HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
22720
Medlemskap
2023
Har du motormännens Vägatlas klarar du dig i alla lägen med en vanlig mobitelefon när du skall in i städer o byar. Där kan du även se vikt o höjdbegränsningar på vägar du tänker köra. Kul att planera dessutom.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Nu gällde frågan en dedicerad GPS-enhet och då kan det även vara bra att även kolla upp TomTom:s enheter. Jag har under många år kört paralellt med Garmin och TomTom (i olika fordon). Mitt personliga tycke är att TomTom har gått om Garmin på flera punkter, de har i Tele Atlas ett bättre kartunderlag och vägvisningen är klart bättre. Garmin har en egenhet att gärna hålla sig på stora vägar och kan visa flera mils omväg bara för att hålla sig på en motorväg (trots att det ibland är en tidsförlust). Det allra bästa med TomTom är dock deras trafikinformation som är helt i särklass där om du godkänner det är direktuppkopplad med deras huvuddator i Amsterdam och oftast ser du trafikstörningar efter bara någon minut.

En fördel med en dedicerad enhet är att om man kör i områden med sämre satellitmottagning så har de betydligt bättre signalkänslighet än någon telefon eller platta och dessutom uppdaterar de satellitsignalerna dubbelt så ofta.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu gällde frågan en dedicerad GPS-enhet och då kan det även vara bra att även kolla upp TomTom:s enheter. Jag har under många år kört paralellt med Garmin och TomTom (i olika fordon). Mitt personliga tycke är att TomTom har gått om Garmin på flera punkter, de har i Tele Atlas ett bättre kartunderlag och vägvisningen är klart bättre. Garmin har en egenhet att gärna hålla sig på stora vägar och kan visa flera mils omväg bara för att hålla sig på en motorväg (trots att det ibland är en tidsförlust). Det allra bästa med TomTom är dock deras trafikinformation som är helt i särklass där om du godkänner det är direktuppkopplad med deras huvuddator i Amsterdam och oftast ser du trafikstörningar efter bara någon minut.

En fördel med en dedicerad enhet är att om man kör i områden med sämre satellitmottagning så har de betydligt bättre signalkänslighet än någon telefon eller platta och dessutom uppdaterar de satellitsignalerna dubbelt så ofta.
Håller med om att en separat GPS enhet är bra, och att Garmin har egenheten att välja omvägar för att ta stora vägar, men att påstå att en Ipad motsv. skulle vara sämre att uppdatera sig från sateliter stämmer i teorin men inte i verkligheten, du märker aldrig någon skillnad,kör Sygic med trafikinformation och den är mycket snabb att uppdatera trafiksituationen, mycket snabbare än Garmin med trafikinformation.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Håller med om att en separat GPS enhet är bra, och att Garmin har egenheten att välja omvägar för att ta stora vägar, men att påstå att en Ipad motsv. skulle vara sämre att uppdatera sig från sateliter stämmer i teorin men inte i verkligheten, du märker aldrig någon skillnad,kör Sygic med trafikinformation och den är mycket snabb att uppdatera trafiksituationen, mycket snabbare än Garmin med trafikinformation.

Det beror väl lite på vilken Garmin det gäller också, de har ju olika system för trafikinfo.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.767
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jag har under många år kört paralellt med Garmin och TomTom (i olika fordon). Mitt personliga tycke är att TomTom har gått om Garmin på flera punkter,
Garmin har en stor fordel, nemlig antallet af egne POI's som er 1000 på de fleste modeller. Hertil kommer at man kan lægge uanede mængder af gpi filer med POI's på et minneskort. Det kan TOM-TOM ikke på de modeller jeg har undersøgt.
 
R

RobbeS

Guest
Nu gällde frågan en dedicerad GPS-enhet och då kan det även vara bra att även kolla upp TomTom:s enheter. Jag har under många år kört paralellt med Garmin och TomTom (i olika fordon). Mitt personliga tycke är att TomTom har gått om Garmin på flera punkter, de har i Tele Atlas ett bättre kartunderlag och vägvisningen är klart bättre. Garmin har en egenhet att gärna hålla sig på stora vägar och kan visa flera mils omväg bara för att hålla sig på en motorväg (trots att det ibland är en tidsförlust). Det allra bästa med TomTom är dock deras trafikinformation som är helt i särklass där om du godkänner det är direktuppkopplad med deras huvuddator i Amsterdam och oftast ser du trafikstörningar efter bara någon minut.

En fördel med en dedicerad enhet är att om man kör i områden med sämre satellitmottagning så har de betydligt bättre signalkänslighet än någon telefon eller platta och dessutom uppdaterar de satellitsignalerna dubbelt så ofta.

Köper man en separat GPS dongel till en platta/telefon har man minst samma uppdateringsfrekvens och signalkänslighet som en separat dedikerad GPS. I övrigt håller jag med dig.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Håller med om att en separat GPS enhet är bra, och att Garmin har egenheten att välja omvägar för att ta stora vägar, men att påstå att en Ipad motsv. skulle vara sämre att uppdatera sig från sateliter stämmer i teorin men inte i verkligheten, du märker aldrig någon skillnad,kör Sygic med trafikinformation och den är mycket snabb att uppdatera trafiksituationen, mycket snabbare än Garmin med trafikinformation.
Håller med om att en separat GPS enhet är bra, och att Garmin har egenheten att välja omvägar för att ta stora vägar, men att påstå att en Ipad motsv. skulle vara sämre att uppdatera sig från sateliter stämmer i teorin men inte i verkligheten, du märker aldrig någon skillnad,kör Sygic med trafikinformation och den är mycket snabb att uppdatera trafiksituationen, mycket snabbare än Garmin med trafikinformation.

Hej
Ett litet förtydligande bara. Med uppdatering menar jag inte i det här fallet trafikuppdateringar och liknande information utan det är klockfrekvensen med vilken hastighet processorn bearbetar satellitsignalerna.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej
Ett litet förtydligande bara. Med uppdatering menar jag inte i det här fallet trafikuppdateringar och liknande information utan det är klockfrekvensen med vilken hastighet processorn bearbetar satellitsignalerna.
Tack,det var det jag menade också,någon sekund hit eller dit har ingen betydelse,jag ser ingen skillnad på min Ipad och Garmin när det gäller att uppdatera kartan under färd.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
hej ! separat gps föredrar vi ! är inne på våran 3 tomtom nu och den har aldrig gjort oss besviken perfekt komplement till en vanlig bordsatlas !
 

rainer1555

HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
7594
Medlemskap
2024
Hej ! Glad midsommar.
Jag funderar på att köpa en Garmin GPS men har svårt att bestämma mig för vilken. Det två jag velar mellan är Camper 770 LMT-D och Camper 780 MT-D
Jag är även öppen för andra förslag. Har ni någon uppfattning om dessa eller någon annan är jag tacksam för ett förslag.









g
Jag har båda carmin och tom tom.gillar mer på tom tom
 
Toppen