• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa digital kompaktkamera

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vår lilla kamera som vi har haft mycket glädje av, har börjat krångla. Efter en grundlig familjeplanering, vi har beslutat att skaffa en ny sådan och behöver hjälp & tips. Det viktigaste är bra objektiv och ev. möjlighet att lagra bilder med WiFi ( lätt åtkomst från ). Skulle vara kul att veta vad klubbens egen fotoguru knarrevik har för förslag...

Har sneglat på SONY RX100 III men saknar referens till andra modeller/märken. Har redan systemkamera med super bra objektiv, men tyvärr lite för tung för våra naturstrapatser.

Var ska man köpa en kamera? Hemma eller i skattefria Andora (hur ser man om Andora har just den här modellen?)

image.jpeg
 

karlake

FD HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Luleå
HBK-Nr
20862
Medlemskap
2022
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Panasonic Lumix DMC-LX100 eller föregångaren Panasonic Lumix DMC-LX7. Titta på Cyberphoto.se för omdöme och tester.

Jag har en LX7:a och har haft LX5 också. En mycket kompetent kamera! Sedan om ni vil gå upp till en lite större modell kan jag rekommendera Panasonic Lumix DMC-FZ300 med sin långzoom. Har den själv också och numera används den i stället för min stora Nikon systemkamera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Sony RX100 finns i flera versioner. Sony får genomgående bra omdömen i tester tillsammans med de flesta andra erkända märken.

image.jpeg

Mina kompaktkameror och även den med större sensor ligger mest i byrålådan och skräpar eftersom det är så mycket enklare att fotografera med mobilkameran och redigera med appen Snapseed i iPad.

Jag ser ingen skillnad på skärpa mellan kameror och mobileni dagsljus, det jag saknar ibland är optisk zoom men man kan avpassa avståndet till motivet istället.

Kul också att använda fotoappar för att få till lite annorlunda bilder.

IMG_2997-755568.JPG

Rovinj
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Jag vill inte utge mig för att vara någon fotoguru och Knarrevik har ju redan svarat.

Jag såg att du tittade lite på Sony RX100 III. Jag har haft en RX100 IV och tänkte att jag trots allt skulle ge mina synpunkter. RX100 är en fantastisk kamera i ett superkompakt format. Att jag sålde den efter några månader berodde enbart på att jag tyckte den var lite väl kompakt. Antagligen är mina händer lite för stora.

Det som är bra med kameran är sökaren och möjlighet till RAW-format förutom filmmöjligheterna.

Det spelar ingen roll vilken mobilkamera som framhävs, mig veterligen saknar alla en sökare. Att använda displayen som sökare är värdelöst enligt mina erfarenheter. De ger en erbarmlig bild när det är just runt omkring. Värst är det när man försöker fotografera i sol och medljus då displayen får så mycket infallande ljus att bilden blir näst intill omöjlig att se. En sökare ger en helt annan möjlighet att se motivet och hur dina applicerade bildinställningar kommer att te sig.

Vill du utnyttja en modern kamera och dess lika moderna sensor så är det en fördel att spara i RAW-format. Du får större möjligheter att plocka ut information ut bilden som en JPG-bild aldrig kan återge. Vill du ha snabbhet att skicka ut bilder direkt efter tagningen kan man spara i både JPG och RAW. Då kan man bearbeta sitt material i RAW-format när man kommit hem och plocka ut det som JPG-bilden tappat. Vill man leka med sina bilder och låta olika program skapa avarter så finns det åtskilliga program, även Snapseed, som kan göra det från JPG-bilderna.

Till sist finns möjligheterna till film som är ojämförligt mycket bättre med en kamera kontra en mobil. Vid en jämförelse är enda nackdelen med en kamera att det inte går att ringa med den. Mobilkameran har dessutom ingen zoom utan förlitar sig på en digital beskäring av bilden. Det kan man ju göra med kamerabilden också, dessutom efter att man kanske har zoomat innan vilket ger en helt annan zoomverkan.

Min erfarenhet är att en mobilkamera kan användas till att ta minnesbilder medan en kamera kan använda till att ta BILDER. En inte helt föraktfull skillnad. Men det går ju att kamouflera mobilkamerans tillkortakommanden med diverse underliga, så kallade artistiska, förvrängningar av originalbilden.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Hade inte min Canon systemkamera (stor sensor) vägt så mycket med alla sina objektiv (som heter duga), då hade den fortfarande hängt med på våra resor. Nu har vi verkligen light packning när vi ska upp på topparna, knäna bär inte en som för 15 år sen. Hittade även en butik i Andora som inte var så billig som jag trodde, tack Roland :yes:
 

Gotand

FD HBK Medlem
Inlägg
213
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Jag har tidigare (1970-2000) haft systemkamera. Därefter några digitala kompaktkameror. Min senaste en Lumix DMC-TZ30, är dock den bästa jag haft 20x optisk zoom, från motsvarande 24mm- ca 550mm. Leica optik. Det bästa är att den ryms lätt i fickan. De senaste modellerna DMC-TZ60 t.ex. har mer zoom och säkert mer finesser. Kostar nu 2495:- LUMIX TZ60 Lumix Digitalkamera - Point & Shoot - Panasonic Sverige
Verkar som om modellen som beskrivs i länken, har någon form av "sökare".
Får nog byta upp mig!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Nyere Panasonic Lumix langzoom med både søker og stor skjerm har det meste inkludert wifi og gps. Nærgrensen for optikken gjør det og mulig å ta en del macro bilder. Ikke galt for et fickkamera. Det eneste som mangler er undervannshus! Har selv et av de første med wifi og søker, det har hengt med på det meste i noen år nå og når tiden kommer for pensjon av dette blir det ett nytt tilsvarende om ikke mobilkamera med optisk zoom blir mer vanlig. Det finnes på markedet en mobiltelefon med optisk zoom, noen har kopiert Minolta sin gamle løsning og det er ikke Sony som er eieren av den gamle patenten.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Lumix TZ60 verkar vara intressant på många sätt. Allt stämmer rätt så bra med mina önskemål, bara en sak som saknas, recension vid dåligt ljus. Jag har testat iPhone 4, 5 och 6 samt iPad mini kl. 04:00 på morgonen eller 21:00 på kvällen, helt värdelöst. Bilden blir så kornig och grusig att inga program kunde få liv i den.
Ska läsa vidare om TZ60 och vad för ISO (ljuskänslighet) man kan välja och jämföra med RX100 IV. Prisskillnaden är stor men å andra sidan man köper en kamera för "livet" (tyvärr inte, men kanske för 5 år framåt :yes: ).
Tack alla för bra tips, nu har jag något att utgå ifrån och så skrotar jag Andora som inköpsställe.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Jag gillar min TZ60 men genomsiktssökaren, den lilla skärmen och den ovanliga laddkabeln drar ned betyget. Dessutom är zoomningsbilder i ytterlägena oanvändbara trots att det är optisk zoom.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Här https://www.dpreview.com/ kan ni läsa i några timmar, både tester och foruminlägg.
Ett alternativ till kompaktkamera kan vara en spegellös systemkamera.
Jag har en Sony 6000 med 18-105 G antiskak, och för extremkompaktbehov sitter en Sigma 19mm på.

Det finns en mängd liknande från div tillverkare.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Köpa digital kompaktkamera

I flera år har jag inbillat mig att det borde komma bättre kompaktkameror än min gamla Nikon P7000 men jag har inte hittat någon vettig konkurrent i rimlig prisklass. Den här fina kompakten i storlek L har riktig optisk sökare, fin optik (28 - 200 mm) och en mängd lättåtkomliga inställningar med rattar. RAW naturligtvis mm. (Bilden tagen med en behändig systemkamera i fickstorlek, Canon M3 med fast 22mm optik.)

nik kam.jpg

Nikon P7000 dyker upp ibland på Tradera och säljs där för runt tusenlappen.

nik.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Köpa digital kompaktkamera

image.jpeg

Jag plockade fram min gamla Galaxy Cam idag, den har en riktigt stor skärm med hög upplösning och för över bilder till Google Foto helt automatiskt.

Att den funkar mot internet gör inte saken sämre, tyvärr Android.
 
F

F.d. 53500

Guest
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Mitt barnbarn har en fantastiskt fin kompaktkamera. Har fått bra betyg.
Olympus Pen light E-PL 7. Kolla gärna den.

Ingvar
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Jag har Sony RX 100 ll, filmar fantastiskt också. Första kompakta kameran som jag är nöjd med. Men köp till handgreppet som finns som tillval till en billig penning.
Kunde inte låta bli att få titta på dina Norge bilder, helfina miljöer och shots! Om bilderna är tagna med RX100 II, då är kameran toppen :yes::yes:
 

Inge Johnsson

HBK Medlem
Inlägg
536
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1412
Medlemskap
2024
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Bara ett fåtal är tagna med Sonykameran, men den levererar helt klart. De flesta är tagna med Nikon D800.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Det blev till sist RX100IV för vår del, kristallklart! Ångrar inte en sekund att ha lagt ut alla slantar och har redan meddelat barnen (arvtagarna) att jag ska sätta sprätt på vartenda krona innan jag tuppar av! Gillar man fotografering i mindre skala och har inga behov av att göra stora posters, då är liten kompaktkamera allt man behöver. Knarrevik kirrar det med iPhone, jag säger bara grattis Anders, så bra är inte jag ; )

Lite uppvärmning inför Julens kvällsbilder, kommande editeringar och bildmontage: den här bildmontage från morgondagens strandpromenad i Peniscola, Spanien har jag tillägnat Knarrevik

stranden.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.237
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Köpa digital kompaktkamera

Grattis till en bra kamera! Trevligt att få läsa resultatet av trådens ämne också.
 
Toppen