• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa delar från UK efter Brexit

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag behövde nya halvljusstrålkastare till husbilen och hittade bara dessa i UK på ebay.
Det blev en dyr erfarenhet eftersom man numera får betala svensk moms + postnordavgift på UK priset inkl. UK VAT och frakt. Detta måste ju påverka exporten från UK och det blir inga mer köp därifrån för min del.
I och för sig blev strålkastarna billigare än om jag beställt dem från Rapido här i Sverige men det är ju egendomligt att ta ut svensk moms på annat lands moms och på frakten.

muskatten

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2025
För var det så, betalade du moms för en vara i två länder så kunde man ansöka från export landets tull myndigheter om att få tillbaks momsen.
Alla papper (kvitton) mm måste vara i ordning.....
Men hur det ser ut idag vet jag faktiskt inte.... Men om det är en bra slant, så kan det vara värt att kolla upp saken med de olika tull myndigheter.....
Sen betrix så har jag slutat att handla från U.K...
Lycka till.....

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Har för mig att jag läst att en ny lag säger att utländska företag som säljer till oss måste lägga på svensk moms (som de får betala in).

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag köpte mina gasolmunstycken från UK.
Firman ligger i Nordirland, så inga extra avgifter.

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, på eBay så har en del firmor i England börjat med "Global Shipping Programme" som förut en del firmor i bl.a. USA hade.
Det blir inte direkt billigare, men redan när man betalar det man köpt samt frakten, så betalar man även alla importavgifter m.m. t.o.m. hem till dörren oftast, så man slipper ev. krångel och fördröjningar samt överraskningar när Sverige skall driva in sin del av kakan, och så kan man lura Posten på sin indrivningsavgift ;).

Man betalar allt på en gång och får inga överraskningar, bra tracking hela tiden och meddelande om när importavgifter är betalt m.m. samt när paketet anländer.
Funkar jättebra med att kunna följa paketet hela vägen från USA och borde väl då kunna funka ok. "bara" från England.

Så här ser man det direkt under kostnad m.m. när man betalar.

Import England.JPG

Jag har inte köpt något från England heller sedan Brexit, för det mesta brukar även finnas i typ Tyskland, men om man måste så underlättar det om Global Shipping står med i annonsen........

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Hej Håkan! Jag köpte mina huvudstrålkastare från Megatechnic i frakrike,mucket billigare och snabbare.Tel 0320 262633
megatechnic.com.
Anders

Toppen