• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

F

F.d. 5632

Guest
Någon här som har erfarenhet av Chevrolet van och kanske dess konkurenter Dodge RAM och Ford Econoline? Tänkte ev. bygga om en till en enklare husbil.

Med dagens bensinpris så nästan skänks de bort. De är väl inte de snyggaste men med priser från 7.000kr och uppåt för besiktigade och körbara borde man ju kunna hitta ett skapligt ex. för dryga 20.000kr? Eller vad tror ni?

Vilka årsmodeller och motorer bör man sikta in sig på? Något man ska passa sig för?

Vad ligger bränsleförbrukningen på? Hur mycket drar dieseln?
Vad kan skatten tänkas ligga på? bensin resp. diesel?
Måste man ha lastgaller bakom framsätena om man lb. reggar? Vad hamnar skatten på då?

Kommer man åt att göra enklare service själv, så som tändstift oljebyte m.m?

Tack på förhand :)
/Magnus
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Ojdå här blev det allvarligare frågor än matchande gardiner och lämplig skafferiinredning!

Får väl lämna över tangentbordet till maken nån gång i det här ärendet.

Kan bara säga att vi har en 350 motor som drar 1,8 men den mullrar skönt! :)

Fördelen med den goda tillgången på dessa vanar är ju reservdelsutbudet!

Vi plockade bort lastgallret och ska regga som husbilsinredd pb II någon gång i vår, när rosten är åtgärdad.

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Har tyvärr ingen egen erfarenhet av V8dieseln men jag vet att dom hade lite svårt att få topparna att hålla. 5,8 liters dieseln var mer känslig an 6,2lit.
Jag skulle satsa på en med 350cu.inch bensinV8 och TH 400 automat. Vet inte när den beteckningen på lådan försvann (om den nu har försvunnit) men jag vet att 400-lådan är gjord i MKT STOR o lång serie så tillgången på beg och reservdelar är god. Dom är starka och det finns lång erfarenhet av att använda dom, bl.a. inom dragracing.
350-motorn är stor och visserligen lite törstig, men, det är en slitstark och säker motor. Det går säkert att få ner förbrukningen, man behöver kanske inte ha största förgasaren etc. Finns en uppsjö med förgasaralternativ.
När jag körde Chev var det med en 1968 C-20 Suburban. I den satt från början en 292 cu.inch rak sexa med TH 400 låda. Senare bytte jag till en V8 på 309 cu.inch (tror de va 309). Den blev faktiskt billigare att köra för den behövde inte jobba lika hårt som sexan.
Jag tycker att det är en bra idé du har och eftersom priserna sjunker så blir det ju mer peng över till bensin.
Jag tror dock att Onslow kan berätta mer.
Lycka till
 
F

F.d. 5632

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Hehe, nä det är mest hårdvaran jag undrar över nu.

I inredningsväg blir det nog till att extraisolera till att börja med. Är det bara regla upp och skruva plywood på väggarna med glasullsisolering bakom? Eller kan trät lätt bli fuktskadat och slå sig? Kanske lacka skivorna med båtlack och tryckimpregnerade reglar?
 
F

F.d. 24718

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Jag förslår att du läser igenom vad Bror Axelsson har skrivit och kommer att fortsätta skriva i tråden "Fortsatt renovering".
Där finns en massa svar på dessa funderingar och säkert sådant som ger fler frågor. :D
Han är vänlig att dela med sig av arbetet med bilder etc och andra medlemmar bidrar med tips. Har fått många bra idéer när jag i somras fixade till våran Magirus.
Min C-20 isolerade jag med isolering för betongmatta (ser ut som liggunderlag, heter "ethafoam") samt "fuskpanel". Skåpet hade redan en färdig regling i stål som jag använde. Använde den inte som regelrätt husbil men jag sov rätt många nätter i den.
Saknar definitivt mullret!!!!
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Jag har byggt en husbil från tom kaross av en cheva van med 6.2 liters diesel och 700-låda.Och kan försöka svara på några av frågorna som dyker upp.
Cheva är absolut att föredra pga tillgången till delar som är obegränsad och billigt.
När det gäller dieseln är det inte så noga med årsmodellen.6.2orna kom 1982 med ungefär samma kvalitet hela tiden.En förbättring kom -92 när dom fick packbox som bakrevevaxeltätning istället för två halvor som det var tidigare. 700 lådorna blev bättre -88 och är den absolut vanligaste lådan.efterföljaren till 400an kom -91 och heter 4L80 och kan jämföras med en 400 med överväxel.Tbi insprut kom -87 och är mycket enkelt och bra. Vår diesel drar ca 1.25 med ac och 4 personen med fullpackning,snittförbrukning uppmätt under hela säsongen 2008 och där ingår resa till Italien och en hel del alpkörning.Lastgaller behövs inte om du reggar den med bostadsinredning.Karosskod 22 vilket det automatiskt blir. Skatten ligger på 5018:- per hel år om du har diesel,bensinarna ligger lägre.Och dom är väldig servicvänliga trots att det inte ser så ut kanske.Lätt att komma åt allt,fråga gärna mer.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Åker en gammal Cheva Van från 1990 med s.k. TBI insprutning. Bilen är körd nu nära 40 tusen mil och av mig körd de sista 15 tusen milen. Under denna tid har jag tvingats byta ett cylinderlock pga en spricka in i vattenmanteln varvid vatten kom in i förbrännings-rummet med kraftig vit rök som följd. Har använt bilen till resor till och från i Norrland vid alla fyra årstiderna och allt fungerar helt OK. Har också använts för flera semesterresar till bl.a Frankrike och Loiredalen. Har monterat extravärme samt naturligtvis motorvärmare. Denna kärra varit en mycket trogen tjänare under de sju år jag haft den. Tankar etanol och beroende på temp så har jag från 50 % när det är lite kallare väder och 80-100 % på sommaren. Förbrukning sommartid med etanol är ca 1.5 - 1,8 liter per mil.
Min bil är reggad som lätt lastbil med plats för 4 passagerare och har ändå ganska gott om plats för last. Om den skulle reggas som husbil så fick man ta bort lastskyddet och hade tankar på detta innan jag hittade mitt Pilote objekt. Tyvärr så är det också lågt tak med kan skaffa ett förhöjt tak om jag skulle ångra mig. Det gör jag nog kanske tyvärr inte pga pågående renovering av husbilen Pilote.
Det finns massor med alternativ för att bygga en husbil av en Cheva van. Isolera med vanlig isolering och använd plywood som beklädnad sedan kan man ju välja ett måla tapetsera eller limma på en matta på vägg och tak. tror också att det finns ideer och tips om man Googlar på Cheva husbil. Kan säkert också använda en del från bl.a Westfalia som gör mycket till VW.
Tror att det bara är fantasin som begränsar användandet av en van som husbil. Oerhört driftsäker- kan ju ha åsikter om soppaförbrukning -reservdelar finns det gott om och till bra priser. En Cheva går också tyst och är i bensinutförande snabb. En hyggligt rostfri bil är kanske inte direkt billig men om man vill och kan svetsa så kan man hitta en bra bil billigt.
Lycka till
hälsningar Bror
 
F

F.d. 5632

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Ja blandtanka E85 måste ju testas om det blir köp. Sen finns det ju även möjlighet att testa olika spridare, bränsletrycksregulatorer och "databoxar" för att köra ren E85 sommartid och kanske även E75 vintertid? Bestycka om en förgasare för E85 är väl inte heller omöjligt.
Stämma avgaspiporna för V8-sång hör jag också att man bör göra :wink:

Har kollat runt på prylar och inredningsgodis på nätet idag och det finns en uppsjö med solpaneler och 12v kylskåp m.m så den biten lär ju inte vara några problem om ekonomin tillåter. Ett fulladdat 180Ah lastbilsbatteri kanske man klarar sig nån dag eller två på annars så man kan ta solpanelerna till nästkommande sesong när man är varmare i kläderna? Vill kunna fricampa nån natt i skogen.
 
F

F.d. 2702

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Hej...

Om du vill ha en bra maskinellt får du kanske räkna med lite mer..
Har kört genom Europa ett flertalet gånger med denna bil och förbrukningen ligger på 1.1 liter á 10km. Nästan oberoende av lasten...

Jag har på Min -89 6,2D Cheva gjort följande Renoveringar för att säkerställa driften.

Insprutningspump... Ca 6500:- om man lämnar inn den.
Växellåda (700)... Ca 15000:- på verkstad
Vattenpump Ca 1500:-
Kylare (6cm istället för orginal 4cm) Ca 3000:-
Bränsle pump 400:-
Skivor och trummor Ca 2500:-
Hjullager och axellager 900:-
Kardanknutar 500:-
Vacumpump 1200:-
Generator 75amp 1200:-
3st 95Ah batterier
Samtliga slangar till kylsystem 600:-
Ny Webasto med fjärr kontroll på 5,5Kw 13000:-

Övrigt så har jag Konverterat till HID belysning för att orginal e så dåligt halv ljus, jag har även gangsterkeps med belysning och 4st hella x-traljus..

kanske ger en bild av vad man kan behöva göra på en billig bil om man vill att den skall kännas driftsäker...

Synd bara att man kanske måste slumpa bort den snart för att jag nu funderar på att köpa en större husbil....

MvH

Fredrik
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5632

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Det var redig slant du lagt ner på bilen men det är sant det du säger, gamla billiga billar behöver ordentlig renovering om man ska känna sig trygg. Men det var bra med prisuppgifterna så jag har ett litet hum om vad renovering kostar.
Mitt project blir att försöka göra det så billigt som möjligt. Blir att leta mycket begagnat och försöka göra så mycket som möjligt själv.


Vi får väl se vad som händer framöver men troligtvis blir det väl en bensinare med 350/700. Har även en dum idé att kanske bo i chevan när/om jag ska plugga grannlänet 15mil bort. Kanske blir billigare än dubbelt boende i studentlägenhet samt att det nog är en del självstudier/praktik jag vill görra hemma på min hemmaort hos sambon.
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Oj så dyrt blev inte vårt bygge!

Vi utgick från en redan inredd van som vi lånade av en kompis, jag ska plocka fram måtten vi använde och skicka till dig när jag hittar den anteckningsboken.

Sen har vi någon smart batterilösning med skiljerelä som ger oss ström till bodelen för två nätter, räcker dock inte för kupévärmare och lyxprylar som tv.

Eftersom vår inredning bygger på samma grundförutsättning kan du säkert ha nytta av våra erfarenheter.

Som sagt - vi hörs!

/elisabeth
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Om man har två inlägg efter varandra - pratar man med sig själv då? :D

Har nu hittat rätt anteckningar och kan meddela följande:

Sofforna är 50 resp 52 cm djupa och 1,30 långa från bakdörren räknat, sängen blir då 1,30 bred.

Sen kommer skåpen - skafferi resp garderob 50 djupa och ungefär lika breda. Dvs garderoben är byggd för att passa ett färdigt förvaringssystem, stativ med trådbackar. Och även anpassade efter de dörrar vi httade på IKEAs fyndavdelning - kapade på höjden men passande på bredden.

Efter skafferiet kommer köket - färdig diskbänk med ho L 100 x B 52 x D 47 cm. Under denna finns skåp för vattendunken + att diskhon går ner där samt ett el-kylskåp. Sen kommer elcentralen "houston" och förarstolen. Köket är alltså precis under fönstret.

Efter garderoben är det hall - med en förvaringsmöbel för kabelvinda, skor och diverse prylar och tv konsol på garderobsväggen.

Måste nog fixa ett album med tydliga interiörbilder på den färdiga lösningen.

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Ja,bilder på er lösning vore uppskattat:) Hur är det med bränsleförbrukningen?
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Hej det är jag igen!

Nu har jag lagt in lite bilder "Inuti onslow" som kanske ger svar på några frågor.

Vi har originalmotorn kvar, den som drar 1,8 liter BENSIN - den där dyra sorten ni vet!

Tror dock inte att inredningen på något sätt påverkat bränsleförbrukningen.

Onslow står hemma på parkeringen, guidade turer sker endast efter önskemål så här års.

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Tack för bilderna:) Man får alltid några nya ideer när man ser hur andra har gjort.Vi har ju som sagt själva byggt på en Cheva van och är ju därför kanske extra nyfikna.Ska försöka fixa in några bilder själv.
Inredningen påverkar antagligen inte förbrukningen..*L* Vi har 6.2 liters diesel v8 nu men kommer snart att köpa en cheva van med 350 ( 5.7 l) och är därför nyfiken. Det är relativt lätt att sänka bensinförbrukningen på dom här bilarna med tbi.Kolla in hos Olle Wilson på Creative Fuel Injection eller Hem.
Har precis skrotat en cheva van och flyttat över motorn och lådan till min Cadillac och ska själv testa att chippa den.:)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Vad gäller bränsleförbrukningen på en GM G20 med 350" motor och TH700 låda så drar en sådan i blandad trafik ca 1,8 och på landsväg 1,1-1,3 om allt är rätt. Ofta har folk tagit bort avgasreninegn på dom för att någon "expert" har sagt att det drar soppa. Vad som händer om man gör det är att ECM,en Electronic Conrol Module, inte går upp i mode cloosed loop vilket innebär att datorn går hela tiden på ett medeltal då den inte får information från alla sensorer och kan reglera bränsle, tändning mm optimalt. Bilen går då på open loop och drar soppa därefter också. Det hela kanske låter som överkurs vilket det även är för en lekman och därför ska man inte plocka i dom grejerna vilket folk gärna gör... Skulle att dock vara orört och den ändå drar mycket soppa så är det dags att byta oxygen sensor (Lambda sond), då brukar det bli bra i nio av tio fall. Självklart måste ju stift, luftfilter mm vara bra också. Tändläget måste även stå rätt i grunden (0 grader) för annars kan datorn inte ställ den optimalt rätt samt attt TPSen (Trottel Position Sensor) ska stå på 0,64-0,76 volt vid stängt spjäll och tändning på samt motor av. En gammmal dålig olja är inte helt ovanligt heller, tänk på att motorn är på 5700cc och oljevolymen bara 5 liter, 1000 mil och inte mer! Jag slår i 20W/50 mineral olja i dom gamla typerna av motorer då dom går tystast och drar minst olja då, det är en motor från 1955 faktiskt..
Nu fick du nåt att lura på till lördagsgroggen *L**
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Vilka delar av avgasreningen menar du påverkar att ecm inte går i closed loop?

Och när det gäller oljan kör jag på helsyntet 5W/50 i både min 6.2a från -84 och i min Cadillac med en 350 från -89 och i min previa från -02 och i min volvo turbo -94 och känner mig helnöjd med det:)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Kölis 75,vad får man för symtom om tps står fel...? kollade min nu och den visar 0.62 volt vid avstängd motor stängda spjäll och tändning på...
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Köpa Chevrolet Van till husbilsbygge

Om den inte går upp i Closed Loop så styr inte datorn bränslemängden och tändförställningen och det hela resulterar i att avgasreningen inte fungerar på rätt sätt helt enkelt. Står TPS på 0,62 så är det så marginellt att man kan "skita" i det, den ger något mindre mängd med bränsle bara men inget man ser något av. Det finns även ett annat vanligt fel som jag glömde bort igår, att tempgivaren till datorn visar fel så att datorn tror att motorn är kall även om den är varm. Det finns två olika tempgivare, den som sitter på vänster topplock går till tempmätaren på instrumentbrädan. Givaren som sitter på insuget brevid termostathuset går till datorn (ECM)). Dom två har inget med varandra att göra då det är två helt sklijda elsystem, datordelen går på 5,5 volt och resten av bilen på 12 volt. Det går att ohm mäta ECM givaren men är krångligt, mycket säkrare att koppla upp en Tech dator till bilen vilken lekmannen knappast har. På GM billar upp tom 1991 års modell vilka har Tech1 systemet så kan man läsa av felkoderna utan dator. From 1992 när Tech2 och ett annat baud rate (data avläsnings hastighet) infördes så måste man ha en Tech2 dator för att kunna läsa av felkoder samt noll ställa dom efter att felet är lagat. Att läsa av på Tech1 och nollställa kan jag förklara här om du är vill veta men det tar en stund.. Men du kan själv göra det hela om du inte är helt väck på teknik och el, det krävs dock på slut tampen att man har till gång till vad felkodsnumren betyder, det har jag i verkstan i så fall!
 
Toppen