• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köpa begagnad husbil

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Jag ska försöka återge några episoder som har inträffat under senaste veckorna, jag håller på och försöka hjälpa en kompis att köpa en husbil. Förutsättningarna är: budget ca 600-700 tusen, automat, bilen ska vägas speciell om det är en 3,5 tonnare. bilar som har totalvikt 3650 kg faller bort, tycker det är för lite extra vikt för att hålla på med årlig besiktning, det ska gå att få kontakt med föregående ägare, alla papper d.v.s protokoll av alla slag ska finnas tillgängliga. Vi har mest använt Blocket och Byt bil samt biluppgifter.se
Planlösningen skulle vara långbäddar eller drottningssäng.
Ok då var det bara att sätta igång. Vi började med att åka till en stor handlare i Södertälje, bara för att kolla genom om deras tankar stämde speciellt med planlösningen. Efter det satt vi igång letandet.
Efter ett antal timmar med plattan så konstaterade jag att det är gott om husbilar till salu. En annan sak som slog mej är att det är förvånande många bilar som inte har någon garderob annat än under sängarna (långbäddar) dom bilarna föll bort så ville dom inte ha det. Vidare var det ett stort antal bilar som hade eget rum för toan och eget rum för duschen, dom bilarna var inte heller första val, förmodligen blir duschen en garderob.
Nåväl efter någon vecka hittade kompisen en Dethleffs hos en bilhandlare något söder om Uppsala som han ville att jag skulle kolla. Jag började med att ta kontakt med föregående ägare, vi hade ett långt ock konstruktivt samtal där han berättade att dom hade köpt en ny plåtis av handlaren och lämnat sin husbil i byte till överenskommen bytespeng. Men när dom skulle hämta plåtisen ville firman göra en fuktmätning på inbytesbilen och fann då att det var fukt i bakstammen, det skulle kosta 20’. Til historien hör också att han hade varit till firman efter några veckor för att åtgärda något på plåtisen och då kollat på sin gamla bil som då stod i hallen för försäljning och han kunde inte se att någon hade gjort något med bakstammen.
Sens moral: ska ni lämna en husbil i byte kosta på en egen fuktmätning innan ni lämnar bilen för värdering hos handlaren.
Polarn hoppade bilar från det företaget och firman går numera under epitetet oseriösa hos oss.
Nästa episod hände härom veckan. En stor känd bilhandlare som Inte är direkt känd som husbilshandlare hade annons på en Laika som jag tyckte lät bra. Efter att ha kollat reg.nr i bilregistret blev jag lite misstänksam, bilfirman stod som ägare från oktober 2021 alltså 1;5 år sedan, men jag tog kontakt med gamla ägaren och han berättade att han hade köpt bilen under pandemin men upptäckt att det var inte hans grej utan lämnat den i byte mot en vanlig personbil. Trots detta ville kompisen kolla på Leican så vi åkte till bilfirmans filial lite söder om Stockholm där vi trodde att bilen fanns men tji fick vi den fanns i Strängnäs. Vi fick en adress och vi åkte dit. När vi kom fram stod bilen framkörd, den gick på tomgång för att ladda batteriet som en i personalen uttryckte sej. Det här var ingen filial till bilfirman som vi hamnat på utan en uppställningsplats för företagets bilar, ingen som jobbade där visste något om husbilen. Jag frågande om det fanns några papper på bilen liggande i något skåp men ingen hade skett några papper och det var lite svårt att röra sig i bilen eftersom 4 hjul låg inuti bilen, inte i garaget. På fråga om bilen hade stått där länge var det ingen som hade svar på detta den hade kunnat stått där under två vintrar, var den i så fall tömd på vatten, ingen visste. Jag ringde till filialen där vi varit tidigare och frågade en säljare om vart alla dokument fanns, han hade ingen aning. Kort sagt ingen hade någon koll på husbilen. Dom Kunde inte visa ett enda papper på bilen ingen instruktionsbok, inga protokoll av något slag absolut ingenting t.o.m försäljaren höll med om att husbilsförsäljning var nog ingen grej för den här bilhandlaren.
Vi diskuterade i bilen hem vad kunde det vara för fel. Eventuellt fukt någonstans, ingen fuktmätning uppvisad, har bilen stått otömd över vintern kanske kranarna fryst sönder, har det varit vatten i tanken i 1;5 år, byt tank. Polarn som är en händig jäkel funderar på att lämna ett bud straxt under halva utgångsbudet, vi får se.
Förutom att det är några privatpersoner som har vägrat att lämna ut reg.nr så har jag ett par varningsklockor till men jag orkar inte mer i kväll utan det får bli en annan kväll.
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
125
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Varför ta bort bilar tyngre än 3500kg bara för att dom besiktigas varje år...:oops: När en bil är 5år besiktigas den varje år
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Varför ta bort bilar tyngre än 3500kg bara för att dom besiktigas varje år...:oops: När en bil är 5år besiktigas den varje år
Det står inget om att bilar över 3500 kg väljs bort utan det gäller specifikt bilar med totalvikt på 3650 kg eftersom jag tycker att det är för liten diff på 3500 och 3650 kg med tanke på att man kan betala böter 2 ggr om året för att köra en bil som väger 3500 med en överlast av 140 kg till samma kostnad som besiktningen kostar. Att alla bilar besiktas varje år när dom fyller 5 år visste jag inte.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Ok . Mycket text , skulle nog inte köpa denna , köp en bil som man gillar från stund1 och inte behöver granska i detalj så mycket
 

Swemake

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
37240
Medlemskap
2026
Då jag själv håller på att byta från husvagn till husbil just nu, så har jag också funderat på vikt, en nackdel med husbil över 3500 kg är att man måste ha C1E för att dra släpvagn över 750kg då räcker inte BE längre, även om jag får köra tyngre bilar med hänvisning till gradfathers rights.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Då jag själv håller på att byta från husvagn till husbil just nu, så har jag också funderat på vikt, en nackdel med husbil över 3500 kg är att man måste ha C1E för att dra släpvagn över 750kg då räcker inte BE längre, även om jag får köra tyngre bilar med hänvisning till gradfathers rights.
Hej
Detta var en intressant uppgift, har själv en PB2 på 5400kg/tot.vikt och körkort BE.

Trodde det var OK att dra tungt släp med detta körkort.

Kan du lämna en källhänvisning på dessa uppgifter, vill gärna kolla detta.

Hejs
Claes 105
 

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Har du tagit BE före 2013 så finns ingen begränsning., har du tagit efter så har du en begränsning på tågvikt 7 ton…
Jag har en 12 tonsbil med släp på 3,5 ton..
//Klasse

IMG_1266.jpeg
 

Swemake

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
37240
Medlemskap
2026
Har du tagit BE före 2013 så finns ingen begränsning., har du tagit efter så har du en begränsning på tågvikt 7 ton…
Jag har en 12 tonsbil med släp på 3,5 ton..
//Klasse

Visa bilaga 228954
Jag har bara inte hittat någon text på transportstyrelsen angående grandfathers rights och E kort, så jag antog att det inte var lagligt, detta innebär ju för min del att jag får betydligt större utbud på begagnade husbilar att välja på
 

Swemake

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Krokom
HBK-Nr
37240
Medlemskap
2026
Ni har helt rätt, vet inte varför jag inte har provat släpvagnskalkylatorn när jag har letat husbil, brukar använda den när jag ska dra tungt med vanlig bil. Jag provade med lite olika kombinationer och fick upp svar att det var OK så länge körkortet var utfärdat före den första juli 1996 samt att jag har E kort.

/Mats
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag skrev till Transportstyrelsen och frågade.
Svartet blev att man kan kombinera grandfather rights på både "B" och "E" delen. (E taget före 2013)

Husbilen får väga hur mycket som helst, och släpets vikt är begränsat av de tekniska förutsättningarna.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Kullen, jag tror ni gjorde helt rätt hittills genom att granska husbilarna noggrant - och om det inte finns några pappren, dokument och intyg för utförda underhållsarbeten så tar man avstånd. Eller kanske man lämnar in en låg offert om man är lite händig och beredd att ta en risk. Jag undrar bara vad som bilhandlaren håller på med.....

Apropå körkort..... vad glad jag är att min f.d. klass 3 körkort från 1989 innehåller C1E och CE 79 idag ..... farfars rätt på tyska :cool:
 
Toppen