Jag ska försöka återge några episoder som har inträffat under senaste veckorna, jag håller på och försöka hjälpa en kompis att köpa en husbil. Förutsättningarna är: budget ca 600-700 tusen, automat, bilen ska vägas speciell om det är en 3,5 tonnare. bilar som har totalvikt 3650 kg faller bort, tycker det är för lite extra vikt för att hålla på med årlig besiktning, det ska gå att få kontakt med föregående ägare, alla papper d.v.s protokoll av alla slag ska finnas tillgängliga. Vi har mest använt Blocket och Byt bil samt biluppgifter.se
Planlösningen skulle vara långbäddar eller drottningssäng.
Ok då var det bara att sätta igång. Vi började med att åka till en stor handlare i Södertälje, bara för att kolla genom om deras tankar stämde speciellt med planlösningen. Efter det satt vi igång letandet.
Efter ett antal timmar med plattan så konstaterade jag att det är gott om husbilar till salu. En annan sak som slog mej är att det är förvånande många bilar som inte har någon garderob annat än under sängarna (långbäddar) dom bilarna föll bort så ville dom inte ha det. Vidare var det ett stort antal bilar som hade eget rum för toan och eget rum för duschen, dom bilarna var inte heller första val, förmodligen blir duschen en garderob.
Nåväl efter någon vecka hittade kompisen en Dethleffs hos en bilhandlare något söder om Uppsala som han ville att jag skulle kolla. Jag började med att ta kontakt med föregående ägare, vi hade ett långt ock konstruktivt samtal där han berättade att dom hade köpt en ny plåtis av handlaren och lämnat sin husbil i byte till överenskommen bytespeng. Men när dom skulle hämta plåtisen ville firman göra en fuktmätning på inbytesbilen och fann då att det var fukt i bakstammen, det skulle kosta 20’. Til historien hör också att han hade varit till firman efter några veckor för att åtgärda något på plåtisen och då kollat på sin gamla bil som då stod i hallen för försäljning och han kunde inte se att någon hade gjort något med bakstammen.
Sens moral: ska ni lämna en husbil i byte kosta på en egen fuktmätning innan ni lämnar bilen för värdering hos handlaren.
Polarn hoppade bilar från det företaget och firman går numera under epitetet oseriösa hos oss.
Nästa episod hände härom veckan. En stor känd bilhandlare som Inte är direkt känd som husbilshandlare hade annons på en Laika som jag tyckte lät bra. Efter att ha kollat reg.nr i bilregistret blev jag lite misstänksam, bilfirman stod som ägare från oktober 2021 alltså 1;5 år sedan, men jag tog kontakt med gamla ägaren och han berättade att han hade köpt bilen under pandemin men upptäckt att det var inte hans grej utan lämnat den i byte mot en vanlig personbil. Trots detta ville kompisen kolla på Leican så vi åkte till bilfirmans filial lite söder om Stockholm där vi trodde att bilen fanns men tji fick vi den fanns i Strängnäs. Vi fick en adress och vi åkte dit. När vi kom fram stod bilen framkörd, den gick på tomgång för att ladda batteriet som en i personalen uttryckte sej. Det här var ingen filial till bilfirman som vi hamnat på utan en uppställningsplats för företagets bilar, ingen som jobbade där visste något om husbilen. Jag frågande om det fanns några papper på bilen liggande i något skåp men ingen hade skett några papper och det var lite svårt att röra sig i bilen eftersom 4 hjul låg inuti bilen, inte i garaget. På fråga om bilen hade stått där länge var det ingen som hade svar på detta den hade kunnat stått där under två vintrar, var den i så fall tömd på vatten, ingen visste. Jag ringde till filialen där vi varit tidigare och frågade en säljare om vart alla dokument fanns, han hade ingen aning. Kort sagt ingen hade någon koll på husbilen. Dom Kunde inte visa ett enda papper på bilen ingen instruktionsbok, inga protokoll av något slag absolut ingenting t.o.m försäljaren höll med om att husbilsförsäljning var nog ingen grej för den här bilhandlaren.
Vi diskuterade i bilen hem vad kunde det vara för fel. Eventuellt fukt någonstans, ingen fuktmätning uppvisad, har bilen stått otömd över vintern kanske kranarna fryst sönder, har det varit vatten i tanken i 1;5 år, byt tank. Polarn som är en händig jäkel funderar på att lämna ett bud straxt under halva utgångsbudet, vi får se.
Förutom att det är några privatpersoner som har vägrat att lämna ut reg.nr så har jag ett par varningsklockor till men jag orkar inte mer i kväll utan det får bli en annan kväll.
Planlösningen skulle vara långbäddar eller drottningssäng.
Ok då var det bara att sätta igång. Vi började med att åka till en stor handlare i Södertälje, bara för att kolla genom om deras tankar stämde speciellt med planlösningen. Efter det satt vi igång letandet.
Efter ett antal timmar med plattan så konstaterade jag att det är gott om husbilar till salu. En annan sak som slog mej är att det är förvånande många bilar som inte har någon garderob annat än under sängarna (långbäddar) dom bilarna föll bort så ville dom inte ha det. Vidare var det ett stort antal bilar som hade eget rum för toan och eget rum för duschen, dom bilarna var inte heller första val, förmodligen blir duschen en garderob.
Nåväl efter någon vecka hittade kompisen en Dethleffs hos en bilhandlare något söder om Uppsala som han ville att jag skulle kolla. Jag började med att ta kontakt med föregående ägare, vi hade ett långt ock konstruktivt samtal där han berättade att dom hade köpt en ny plåtis av handlaren och lämnat sin husbil i byte till överenskommen bytespeng. Men när dom skulle hämta plåtisen ville firman göra en fuktmätning på inbytesbilen och fann då att det var fukt i bakstammen, det skulle kosta 20’. Til historien hör också att han hade varit till firman efter några veckor för att åtgärda något på plåtisen och då kollat på sin gamla bil som då stod i hallen för försäljning och han kunde inte se att någon hade gjort något med bakstammen.
Sens moral: ska ni lämna en husbil i byte kosta på en egen fuktmätning innan ni lämnar bilen för värdering hos handlaren.
Polarn hoppade bilar från det företaget och firman går numera under epitetet oseriösa hos oss.
Nästa episod hände härom veckan. En stor känd bilhandlare som Inte är direkt känd som husbilshandlare hade annons på en Laika som jag tyckte lät bra. Efter att ha kollat reg.nr i bilregistret blev jag lite misstänksam, bilfirman stod som ägare från oktober 2021 alltså 1;5 år sedan, men jag tog kontakt med gamla ägaren och han berättade att han hade köpt bilen under pandemin men upptäckt att det var inte hans grej utan lämnat den i byte mot en vanlig personbil. Trots detta ville kompisen kolla på Leican så vi åkte till bilfirmans filial lite söder om Stockholm där vi trodde att bilen fanns men tji fick vi den fanns i Strängnäs. Vi fick en adress och vi åkte dit. När vi kom fram stod bilen framkörd, den gick på tomgång för att ladda batteriet som en i personalen uttryckte sej. Det här var ingen filial till bilfirman som vi hamnat på utan en uppställningsplats för företagets bilar, ingen som jobbade där visste något om husbilen. Jag frågande om det fanns några papper på bilen liggande i något skåp men ingen hade skett några papper och det var lite svårt att röra sig i bilen eftersom 4 hjul låg inuti bilen, inte i garaget. På fråga om bilen hade stått där länge var det ingen som hade svar på detta den hade kunnat stått där under två vintrar, var den i så fall tömd på vatten, ingen visste. Jag ringde till filialen där vi varit tidigare och frågade en säljare om vart alla dokument fanns, han hade ingen aning. Kort sagt ingen hade någon koll på husbilen. Dom Kunde inte visa ett enda papper på bilen ingen instruktionsbok, inga protokoll av något slag absolut ingenting t.o.m försäljaren höll med om att husbilsförsäljning var nog ingen grej för den här bilhandlaren.
Vi diskuterade i bilen hem vad kunde det vara för fel. Eventuellt fukt någonstans, ingen fuktmätning uppvisad, har bilen stått otömd över vintern kanske kranarna fryst sönder, har det varit vatten i tanken i 1;5 år, byt tank. Polarn som är en händig jäkel funderar på att lämna ett bud straxt under halva utgångsbudet, vi får se.
Förutom att det är några privatpersoner som har vägrat att lämna ut reg.nr så har jag ett par varningsklockor till men jag orkar inte mer i kväll utan det får bli en annan kväll.