• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Köpa automat?

  • Startad av Startad av F.d. 50074
  • Startdatum Startdatum
F

F.d. 50074

Guest
Hej alla!
Vi planerar att byta husbil, och igår hittade vi en helintegrerad Eriba -10 som vi blev helt förälskade i, speciellt när det gäller planlösningen. Vi har en Hymer sedan innan, och de är ju väldigt lika. Fast jag har fortfarande inte förstått om det är två olika märken eller inte...
Hur som helst - vi upptäckte att det är en automat. Och då blev jag jättereserverad. Hur är det egentligen att ha automat på husbil? Vi har det på vår privata bil och kommer nog aldrig att gå ifrån det. Men som sagt, på en husbil? Funkar det bra? Kan det finnas bekymmer med automatlådorna i så tunga fordon? Och framförallt, är de dyra i drift?
Om vi inte blir helt avrådda av er, är det nåt speciellt vi ska kolla upp kring lådan?
 
Vår senaste husbil blev en med Robotlåda. Jag var väldigt reserverad men det var helt i onödan, robotlådan funkar mycket bra. Märker ingen bränsleskillnad. Bilen väger 4,5 ton.

Det är en annorlunda teknik så det tog mig ett tag att anpassa mig själv... men enkelt är det, bara att gasa/bromsa. I vintras blev det mycket vinterkörning i övre Norrland, lådan fungerade lika bra i halka.
 
Har, precis som Bengt & Lena, robotlåda i vår nuvarande bil och är nöjda.
Vet inte om det i huvudsak är motorn eller kombinationen motor (3 liter, 177hk) + växellåda som ger oss betydligt lägre bränsleförbrukning än i vår gamla manuellt växlade bil. Men vi kör idag vår 4,5t tunga husbil (årmodell 2015) på ca. 1,05 lit/mil vid 90km/h där vår äldre bil (årsmodell 2003) drog 1,15-1,2 lit/mil.
 
Vi har en Fiat, som väger 3850kg, med robotlåda. Efter att ha "lärt mig hur den fungerar", är vi nöjda. Det är egentligen en manuell låda, som växlar automatiskt. Dessutom är en automat bra för motorn då den hela tiden arbetar med rätt varvtal. Det går inte att segdra på för hög växel.

WillerWalle
 
Senast ändrad:
Det är inte kul när man får upp följande meddelade på displayen: Gear unavailible.
Har hänt två gånger med en hyrd husbil. Otur? För många som kört ovarsamt? Något mer otillförlitligt än manuell växel? Själv skulle jag satsa på en ”riktigt” automatväxlad bil.
 
Hej har ny bil 4,4ton med automat 2,3l 150h har kört 100mil med en förbrukning på 1,3 liter min gamla var en 2,3 131h manuell den drog 1,1 liter per mil så den nya drar mer men blir nog bättre när jag kört en tusen mil så tror jag förbrukning minskar
 
Min har fungerat perfekt i 6500 mil, på långresa drar bilen 1,05 l/mil bilen väger 5 ton.
 
Bränsleförbrukningen skiljer inte något, det är en manuell växellåda med automatkoppling/växel.
Den kräver tillvänjning fungerar inte som en vanlig automat, har kört 2000mil nu utan problem utom att
den växlar ned omotiverat ibland.
Skall du ha en vanlig automat så är det Mercedes som gäller.
 
jag har en integr. hymer med mb automat fungerar utan probem drar ca 1l mil vikt 3800kg.har kört ca 10000 mil. mvh bengt
 
Jag har en robotlåda men det är min första husbil så jag har inget att jämföra med. Enligt försäljaren är en automat (robotlåda) lättare att sälja i andra hand än en manuell.
 
Robot låda är en manuel låda var en "robot "sköter kopplingen. Det enda man ska tänka på att stå man länge i kö så ska man lägga den i "N". Annars slira kopplingen så den slits upp i förtid. Ock sköta servicen på lådan. Hade jag fått tag på en beg auto så hade jag köpt. Man koppla med gasen kan man säga.
Mats
 
Har en 3,0 , 158 hk som gått 4500 mil utan problem med lådan. Lite speciell att köra, då den behöver lite tid att växla, men det är ju samma som på moderna lastbilar o bussar. Körde mycket i alperna i somras och det fungerade bra både uppför och med motorbroms utför. Finns ju en "bergsknapp" att trycka in, så växlar den inte lika tidigt. Det går ju också att växla manuellt om man vill.

Vid service får man säga till om man vill ha service av lådan då det händer att de hoppar över det. Där har jag märkt att det finns lite kompetensbrist hos en del verkstäder. Det finns två oljebehållare som ska kollas, en med specialolja till hydrauliken för robotlådan, och en med "bromsvätska" för kopplingshydrauliken. Den senare bör bytas vartannat år då den tar åt sig vatten, lika som i bromssystemet.
 
Bränsleförbrukningen skiljer inte något, det är en manuell växellåda med automatkoppling/växel.
Den kräver tillvänjning fungerar inte som en vanlig automat, har kört 2000mil nu utan problem utom att
den växlar ned omotiverat ibland.
Skall du ha en vanlig automat så är det Mercedes som gäller.

Har Mercedes automat läste nånstans att de skulle börja med robot. De hade robot 2010 tror jag men den fungerade inte.
 
Det är inte kul när man får upp följande meddelade på displayen: Gear unavailible.
Har hänt två gånger med en hyrd husbil. Otur? För många som kört ovarsamt? Något mer otillförlitligt än manuell växel? Själv skulle jag satsa på en ”riktigt” automatväxlad bil.

Vi hyrde husbil en gång innan vi köpte egen. Kopplingen visade sig vara helt slut på hyrbilen, men vi skulle inte drömma om att döma ut något p g a det. Hyrbilar slits hårdare, körs av mer eller mindre okunniga förare som inte tar samma ansvar för bilen som om det vore deras egen. Å andra sidan kan fel alltid uppstå, men så är det ju med allting. Vi har robotlåda i vår senaste husbil och har provat både och. Skulle aldrig välja att gå tillbaka till manuell igen. Vi har inte haft några som helst problem med vår. Även en robotlåda kan ju växlas manuellt om man så vill.
 
Om det er robot eller ikke har ingen betydning, men om det er tørrplate eller viskose koppling har betydning. Selv moderne "tradisjonelle" automatlådor kan veksle manuellt. Har en ny Iveco Daily med 8 trinns automat og viskose. Kult med indikatoren for hvilken veksel som er inne, noe Iveco tok med fra Agile roboten som de benyttet tidligere. Motorbremsen er minst like brutal som på min gamle Flair fra 2008. Den nye er en lastbil ikke en husbil, men samme 3 liter motoren, kun oppjustert til Euro-6 fra den gamle Euro-4 og mistet 9 hk på det.
 
Tack alla! Låter som om vi inte behöver vara mer rädda för en automat än en manuell: Väldigt bra att veta, även om det inte blir denna Eriba. Vi har nämligen sett fler husbilar vi vill ha nu :)
 
Är nybliven husbilsägare och har nu avverkat ca400 mil ned till franska alperna med denna robotassisterade låda. Jag var initialt skeptisk men är efter denna resa övertygad anhängare då lådan fungerar mycket bra. Även i serpentinbackarna gick det riktigt bra då den motorbromsade på ett bra sätt i utförslöporna.
Fokusera på bil med automat!
 
Tillbaka
Toppen