• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp nyare till lägre pris

F

F.d. 50075

Guest
Här är en mycket bra sammanfattning för dig som vill spara 200 000 kronor på att handla husbil i Tyskland:
Nya regler
något jag har gjort 5 gånger på 5 år.

Antagligen så blir det med husbilspriser som med bilpriserna, de kommer att utjämnas med nivån i Tyskland. Många Svenska husbilsÅF får då problem med sina stora lager och uppskrivna värden!
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Köp nyare till lägre pris

De kommer att hålla på så länge det finns köpare!
Vissa väljer av olika själ att köpa "svenskt" och det är jag glad för:)
Hur skulle det annars se ut med service och tjänster för husbilar i Sverige?



/Erik
 
F

F.d. 50075

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

Så länge det finns verkstäder så finns det service. Det har inte med ÅFs priser att göra. Tror du på allvar att du inte får betala överpris även på service hos dessa ÅF-verkstäder?
Jag servar i Tyskaland - kostar ungefär hälften.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Köp nyare till lägre pris

Så länge det finns verkstäder så finns det service. Det har inte med ÅFs priser att göra. Tror du på allvar att du inte får betala överpris även på service hos dessa ÅF-verkstäder?
Jag servar i Tyskaland - kostar ungefär hälften.


Med service avser jag såväl bodel som chassier. Service för bodel är väl det som ligger närmast handlaren. Chassiet klarar ju respektive tillverkare av t.ex. Fiat/Renault
Det är väl klart att det finns en koppling mellan återförsäljarpriset och lönsamheten på anläggningen.

Jo det är så att de flesta tjänster är billigare söderöver.
Det har ju sina förklaringar.

Men var har du fått det i från att jag tror något annat?

Däremot påstår jag att vi skulle inte ha samma service på hemmaplan om alla köpte allt utomlands. Sverige är ett avlångt land och alla åker inte utomlands.


Jag köpte en svensksåld bil men den hade rätt pris enligt mig!
Det stora tappet hade första ägaren gjort.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

Det finns ett problem till med de höga svenska priserna... Om alla som vill ha en husbil köper en husbil så spelar det inte så stor roll för begagnatmarknaden var det köpet sker. Men nu är vi i det läget att många köper husbil i Tyskland bara för att sälja den direkt och tjäna pengar. Helt plötsligt finns det då fler husbilar i Sverige än det finns husbilsintresserade och de som vill byta husbil får problem att sälja och kan inte byta... Är detta bra för oss som vill ha husbil? Vi får hoppas att utjämningen av priserna Sverige - Tyskland sker snabbt innan marknaden är helt förstörd!
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.253
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Köp nyare till lägre pris

Men nu är vi i det läget att många köper husbil i Tyskland bara för att sälja den direkt och tjäna pengar.

Ju fler som gör detta, desto fortare utjämnas prisbilden.
Samtidigt kommer ett antal handlare att stryka med, tror jag.

Det finns ytterligare ett problem för husbilsbranschen.
Detta är, vem har i framtiden (nu och några år framåt) får/har råd att köpa husbil?

Det börjar ta slut på 40-talister som med betalda hus, säljer villan och förverkligar sina drömar.
När vi går upp i generationerna till oss 60-talister så är det inte lika vanligt att vi har ett betalt hus i centrala lägen där vi får loss 1-2 millar för att sätta sprätt på. (inget fel att göra det om man kan)

Sen har vi begagnat sidan, vem skall köpa alla dessa (mååånga) husbilar som sålts i Sverige de senaste 5-10 åren?
Priset jämfört med Tyskland är en sak, men räcker antalet husbilssugna personer/hushåll för att få avsättning???

Detta tycker jag.
 
F

F.d. 50266

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

Bra att debatten om husbilsköp och priser är i gång.
Vi är många klubben och vi kan helt klart påverka de inhemska handlarna och alla branschtidningar, experter m fl
Så låt oss hålla igång och tala om vad vi anser.

:twitcy::)
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Köp nyare till lägre pris

Respektive husbilstillverkare har satt en prisbild på svensk marknad som är högre än på den tyska marknaden, detta pris måste den auktoriserade handlaren ta ut av oss husbilsköpare.

När tillräckligt många köper sina bilar i Tyskland så kommer det till slut bli så att priserna kommer att utjämnas, på grund av att auktoriserade handlare ger informationen vidare till respektive tillverkare när dom tappar affärer, och då blir husbilstillverkaren tvungen att justera sitt pris.

Det finns ju att antal ej märkesbundna handlare i Sverige som köper sina bilar direkt från Tyskland och kan leva på detta, dessutom har dom serviceverkstäder för att kunna ge garantiservice på levererade bilar. Dessutom säljer dom bilarna till ett betydligt bättre pris än märkeshandlarna.

/Bosse
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Köp nyare till lägre pris

Inte nödvändigt med högre pris i Sverige.
Det finns tillverkare som har samma pris i Sverige som i producentlandet. Skillnaden består av transport och skatter.
 
F

F.d. 25605

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

instämmer i att det är jättebra att detta diskuteras på ett seriöst sätt.

Själva var vi nere i Tyskland i förra veckan och köpte en Carthago av en super seriös och bra handlare lite norr om hamburg, som jag ser det så blev det en vinst på ca. 300.000:- på en 2012,a.

Men visst känns det trist att åka ner till Tyskland och handla när man mycket hellre hade köpt sin HB hos en Svensk återförsäljare, men med den jätte stora pris diffen så kan i alla fall inte vi bortse från detta. när det dessutom är så himla lätt att genomföra ett köp i Tyskland.

MVH
Thomas
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Köp nyare till lägre pris

instämmer i att det är jättebra att detta diskuteras på ett seriöst sätt.

Själva var vi nere i Tyskland i förra veckan och köpte en Carthago av en super seriös och bra handlare lite norr om hamburg, som jag ser det så blev det en vinst på ca. 300.000:- på en 2012,a.

Men visst känns det trist att åka ner till Tyskland och handla när man mycket hellre hade köpt sin HB hos en Svensk återförsäljare, men med den jätte stora pris diffen så kan i alla fall inte vi bortse från detta. när det dessutom är så himla lätt att genomföra ett köp i Tyskland.

MVH
Thomas

Vinst o vinst:)
Men grattis till ett troligen bra köp, du förlorar helt säkert mindre pengar på den när du ska sälja än om du köpt den i Sverige.

Detta med tysk privat import är ju inget nytt för husbilar, det har hämtas hem mängder med personbilar från Tyskland. men där har prisbilden helt klart jämnats ut. Nu är det knappast lönsamt att ta hem "svensonbilar" utan endast dyrare bilar. I det prissegmentet ligger ju även husbilar. Så det är väl så enkelt att 10-20% på 300k inte är lika lönsamt som 10-20% på 1.5 mille.

Så ju dyrare man köper ju mer tjänar man:twitcy:
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

instämmer i att det är jättebra att detta diskuteras på ett seriöst sätt.

Själva var vi nere i Tyskland i förra veckan och köpte en Carthago av en super seriös och bra handlare lite norr om hamburg, som jag ser det så blev det en vinst på ca. 300.000:- på en 2012,a.

Men visst känns det trist att åka ner till Tyskland och handla när man mycket hellre hade köpt sin HB hos en Svensk återförsäljare, men med den jätte stora pris diffen så kan i alla fall inte vi bortse från detta. när det dessutom är så himla lätt att genomföra ett köp i Tyskland.

MVH
Thomas

Ja det är ju de Svenska handlarna som "tvingar" dig att plocka fram skoltyskan och ha lite bekymmer med garantier osv, men det är ju inte värt de jättesummor det handlar om att prata svenska med handlaren.

Svenska personbilsgeneralagenter strulade med service till privatimporter, men togs i örat av fabrikanterna som ser kundstocken/varumärket som gemensam i hela världen.

Marknadsekonomin sköter detta, det är upp till de Svenska handlarna om de överlever eller inte, marknaden finns men till rimliga priser på husbilar, service och tillbehör.
 
F

F.d. 25374

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

Det finns ytterligare ett problem för husbilsbranschen.
Detta är, vem har i framtiden (nu och några år framåt) får/har råd att köpa husbil?

Det börjar ta slut på 40-talister som med betalda hus, säljer villan och förverkligar sina drömar.
När vi går upp i generationerna till oss 60-talister så är det inte lika vanligt att vi har ett betalt hus i centrala lägen där vi får loss 1-2 millar för att sätta sprätt på. (inget fel att göra det om man kan)

Sen har vi begagnat sidan, vem skall köpa alla dessa (mååånga) husbilar som sålts i Sverige de senaste 5-10 åren?
Priset jämfört med Tyskland är en sak, men räcker antalet husbilssugna personer/hushåll för att få avsättning???

Detta tycker jag.

Detta problem (problem om man redan äger, möjlighet om man är köpare) finns och har funnits i några år i båtbranschen. Många äldre orkar inte med och säljer sina båtar men yngre generationer har inte samma intressen och vill inte lägga ner tiden det krävs att äga och sköta en större båt. Vill man åka båt så hyr man i sådana fall. Samma sak skulle kunna bli fallet med husbilar.

Det finns dock en mycket stor och, tror jag, avgörande skillnad.

Övervägande delen av båtarna sedan åtminstone 70-talet, är byggda med plastskrov som i princip aldrig dör. En båt från 70-talet kan alltså vara i det närmaste lika fräsch och bra som en helt ny båt. Det avgörande är motorn som mer eller mindre helt avgör priset på en äldre båt. Samtidigt som det knappt skrotas ut några båtar så säljs det hela tiden nya och detta i kombination med vikande intresse för båtlivet gör att tillgången på begagnat vida överstiger efterfrågan. Detta har lett till prisras de senaste 5 åren på i vissa fall 50%, på en båt som kanske legat på samma prisnivå i 20 år före det.

När det gäller husbilar så slits dessa på ett helt annat sätt och skrotas ut med tiden. Man har också en sundare prissättning där en husbil faktiskt tappar i värde år efter år, i takt med att den blir äldre och slits, precis som en vanlig personbil. Detta tror jag kommer att göra att husbilsbranschen kommer att klara sig bättre.

Undantaget skulle möjligtvis kunna vara de riktigt stora och dyra bilarna som är anpassade för två personer (i praktiken ett pensionärspar). Här spelar förstås bostadsbubblan in och som Wintercamper säger, framtida pensionärer kommer inte att ha råd med dessa "monster" i samma utsträckning som dagens.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.179
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Köp nyare till lägre pris

Inte nödvändigt med högre pris i Sverige.
Det finns tillverkare som har samma pris i Sverige som i producentlandet. Skillnaden består av transport och skatter.

Helt rätt Esbjörn! Vi valde bort import i sista stund efter 100-tals mejl med en duktig & trevlig tillverkare i Tyskland som vi höll på med under 2 års tid. Vi vinner en hel del ekonomiskt i balans med kvalitén, möjlighet att bestämma detaljer (inte bara efter en prislista utan även på "plats"), vi träffar den Svenske byggaren minst en gång i månaden, gör ekonomisk avstämning och följer bygget hela vägen, osv... Dessutom är byggaren något utöver det vanliga när det gäller erfarenhet kring detaljer, kvalitet och samförstånd där han gör som vi (kunden) vill ha (läs: bestämmer) + lite annat som vi inte ens har tänkt på! Prislapp = ungefär SAMMA som vid import!

Vi "nappade" på import av en NY husbil när Euron låg väldigt lågt men sen blev den ca 1:- högre samtidigt som leverantören höjde sina priser med ca 10%. ... så till sist blev det NO DEAL! Vi blev glada när vi träffade en Svensk byggare som vi kunde komma överens med och sedan blev det bara mer positivt för varje gång.

Tips:
Tag reda på vad du verkligen vill ha/behöver, vad leverantören lovar att leverera/garantera, kolla dagens valutakurs & få kännedom om Svensk moms + andra importregler. Det är det minsta du bör ha kännedom om innan du "slår till" och bestämmer dig i slutändan... Tyskar är mycket trevliga och duktiga men våra Svenska husbilsbyggare är inte sämre på något vis! Lycka till!
 
Senast ändrad:

Jatta

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
13579
Medlemskap
2024
Sv: Köp nyare till lägre pris

Samma gjorde jag. Backade från tysk tillverkare, mycket p g a valutarisken, garantireperationer, service. Får ändock den bil jag vill ha.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Köp nyare till lägre pris

Hej,
Lite utanför, men ändå inte, Det kommer att bli som i städerna tomma lokaler tack vare att internett handeln ökar lavinartat.
Vi som är trogna kunder blir lidande, å inte speciell roligt med döende stadstjärnor.eller..
/ Vidhem
 
Toppen