• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Köp av ny systemkamera

F

F.d. 25200

Guest
Hej.
Tänker köpa ny systemkamera i prisklass upp till ca: 10 000. Någon som har förslag på modell. Det finns ju antal att välja på. Objektiv lämpligt för innomhusbruk och ett upp till ca 200 för utomhusbruk

MVH
Stig
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Det beror helt på vad du skall använda den till. Jag ser att du kör mc ock ska du ha den med dig där så bör den vara vattentätad, jag menar då inte att du skall kunna ha den under vatten, men det brukar vara lätt att få in vatten i väskor mm. Men det finns många fler saker att ta hänsyn till då man köper en systemkamera. För att kunna ge dig ett bra svar så behöver man veta lite mer om hur du tänker använda kameran.
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Hej.
Den kan kanske få följa med på Mc men i första hand tänkt att ha med i husbilen, fast det är kanske bra om den är väderskyddad ändå.

MVH
Stig
 
Y

Yjons

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

ICA-kuriren nr 21, 21 maj 2012 har testat tio st systemkameror, alla under 10 000 kr.
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Köp av ny systemkamera

jag är partisk, men en Pentax K5 eller den nya K30

själv kör jag en Pentax KX sedan snart 2 år tillbaka och är helnöjd!
 
F

F.d. 25200

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Hej. Partisk hur menar du? Jag vill ju ha åsikter så du får gärna vara partisk. K-30 verkade intresant, har haft pentax för länge sedan och den funkade bra

Mvh
Stig
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Nikon D7000.

Jättenöjd. Finns inget annat i samma prisklass att jämföra.

Jyrki
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Sv: Köp av ny systemkamera

Hej. Partisk hur menar du? Jag vill ju ha åsikter så du får gärna vara partisk. K-30 verkade intresant, har haft pentax för länge sedan och den funkade bra

Mvh
Stig

Jo, jag är som sagt jättenöjd med min KX. Den största fördelarna med Pentax gentemot andra kameratillverkare är att du kan använda alla (ALLA) objektiv från typ 60-talet och framåt och få ljusmätning samt stabilisering i samtliga objektiv. Stabiliseringen sitter i kamerahuset istället för i objektiven (på gott och ont)
Fördelar är mindre objektiv! och billigare!

En annan stor fördel är bruset, iso. Med en pentax kan du använda väldigt höga isotal innan bruset blir för jobbigt. Dessa kameror är än så länge överlägsna när det gäller brusnivå i denna prisklass. K5:an är herre på täppan. (K30 kanske tar över?)

Nackdelar: Sämre autofocus för sport (dock inte dålig). ingen följd focus i filmläget.

:D
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Köp av ny systemkamera

förnämlig testportal: Stiftung Warentest (stiftung warentest)
kostar några euro för en månads läsning.
Mycket utförliga tester med analyser.

mvh
Fincan
 
F

F.d. 55521

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Kameror som all elektronik faller snabbt i pris, och det kan därför vara en idé att kolla blocket. Då får man mer för pengarna:)
 
I

Ixeofors

Guest
Sv: Köp av ny systemkamera

Jag har nyligen köpt mig en Pentax K-5 och är än så länge helnöjd med den.
 
Toppen