• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Känner personligen någon som fått inbrott..

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Inbrott i husbilen

Här svarar nu bara dom som personligen känner någon som haft inbrott i husbilen medans man sover i husbilen. Inga kompis kompisar nu utan rena fakta.

Jag känner endast en familj som haft inbrott.
Detta skedde på en parkeringsyta vid en fransk betalstation. På platsen stod mellan 5-10 bilar.
Dom vaknade av att det lyste i hytten och låset på passagerardörren var då söndervridet.
Tjuvarna flydde i bil när dom upptäcktes. Inget stulet.
 
Senast ändrad:

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vintern -08. Toreveija/Spanien. Vår första vintersemester med husbil. Oerfarna! Blåögda! trodde oss hittat en perfekt övernattningsplats. Alldeles utmed medelhavet,på en klippa med vattnet 10 meter ifrån bilen. Alldeles ensamma! Hustrun började laga kvällsmaten. Det mörknade snabbt. Nästan som någon dragit ner en rullgardin. Jag satt och planerade för resvägen för nästa dag. Allt var frid och fröjd tills vi fick se pesonbilar komma körande med släckta lampor. Jag lovar att jag har nog aldrig fått fart på bilen så kvickt. Vi förstod var som höll på att hända. Hustun hade det jobbigt att hålla i kastrullerna medan jag gasade för fullt för att komma bort från området. Vi kom undan och fick en tankeställare.
Någon dag senare i Calahonda/Spanien. Vi stod ca. 10-12 husbilar på ställplatsen. Ca. kl.3,oo på natten (jag har skrivit om detta tidigare) är det en del personer som för väsen utanför husbilen. Slog med vad jag förmodar ett järnrör mot stolpar och staket för att vi skulle komma ut och kolla vad de höll på med. Ingen av vad jag kunde se gick ur sin bil. Men en tysk som pratade spanska hade ringt polisen och dom kom som skållade råttor och fick fatt i några av individerna. Ett par st. kom undan. Men de som polisen fick fatt i var pistolbeväpnade. Återigen hade vi tur. Resten av resan som varade i tre månader höll vi oss till campingar.
När vi kom hem till Sverige igen, satte vi ut vår husbil till salu. Vi ville inte mera! Det var inte så vi hade tänkt oss ett liv med husbil!
Som tur var fick vi inte bilen såld. Vi har lärt oss mer om husbilsåkande (tack HBK) Vi har inbrottssäkrat bilen så gott det går. Skaffat en hund! Vi planerar våra övernattningar. För vår del är det campingar som gäller. Kan tyvärr inte sova på ställplatser. Ligger hela natten och lyssnar efter ljud. Blir skärrad om jag hör något!
I jan-09 åkte vi på nytt till Spanien. Tre härliga månader! Inga problem! Det gäller bara att planera resan, det har vi fått lära oss.
Det blev ett lite längre brev än jag från början hade tänkt mig. Ville bara få fram, att det gäller att "planera" sin resa och inte vara "blåögd" och tro alla om gott !

Till slut vill Cibban & Ce-eN önska er alla en God fortsättning på 2010.....
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Hej alla husbilister.

Efter att ha läst om alla insidenter i sydfrankrike och Spanien, vill jag meddela följande.

Efter en artickelserie i Promobil om inbrott *******ar, med statistik om var det är farligast och hur man komme in ibilarna, fick jag tillstånd av Promobila att publicera artickel i
MHCS bullentin, en annan person översatte till Svenska.

Det farligaste området är efter motorvägarna mot Spaninen i Sydfrankrike.Skulle själv aldrig övernatta vid motorväg i Frankrike eller Spaninen. Välj camping eller en ställplats någr mil från motorväg.
Har vid flera utlandsresor aldrig varit utsatt för inbrottsförsök, Extralås och fungerande larm gör att man sover tryggt.

Tycke Jägarn:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Hej Jägarn går det inte att ordna en länk till denna artikel?

Leffe
Hej Leffe.

Går inte att ta detta material då articken på svenska tillhör MHCS.
Fanns ideras Bullentin i flera nummer.

Svar till föregående frågare, är det vanligasre inbrottmetoden att öppna förardörren
troligen med nyckel eller dyrk, vissa dörrlås är förvårnasvär lätt att forsera, och detta sker ljudlöst därför vaknar ingen. Andra metoder är att skära ut den lilla framrutan och
dörifrån öppna förardörren.

Alltså: Larm + extralås till förardörren samt att inte förvara värdeföremål i förarhytten.

Önskar att det fanns bättre lås till husbilsfönstren, dessa små plastvred är ynkliga.

Jägarn
 
F

F.d. 29862

Guest
Sv: Känner personligen någon som fått inbrott..

Vi har haft inbrott i bilen när vi sov på en rastplats utanför Barcelona med 3-4 bilar. De fixade larmet och vred upp låset på passegerarsidan och låste därmed upp alla dörrarna (centrallås), gick in genom bodelsdörren tog en ryggsäck (innehöll endast tidningar)som låg i soffan synlig utifrån då vi ej hade nedrullat. De kollar antagligen in genom fönstren först och sedan in kvickt och norpar det de sett ut utifrån. Vi märkte ingenting utan hittade ryggsäcken i en papperskorg utanför på morgonen med alla tidningar kvar de trodde väl att den innehöll något mer värdefullt. Vi blev ej gasade eller nersövda med eter. Har även en kompisfamilj som fått sidorutan bortskuren när de sov i bilen de blev inte heller gasade eller nersövda med eter eller något annat. Jag tror inte på detta med gasning och nersövning, väntar med spänning på första rapporten från några som varit med om detta.

Piraten

Hej! Kan Du tala om hur de "fixade" larmet och vad det var för larm Du hade?
Mvh
Lars
 
Toppen