• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Känner någon till denna tyska handlaren

G

gigge

Guest
Hej alla !
Skall hämta min adriatik 660 hos Mobile & Freizeit, Hildegard Bingel i Greussenheim(Tyskland) om några dagar.
Jag undrar om någon känner till denna handlaren och ev. har hört något negativt eller positivt om dom.
Har pratat med Paul ett flertal gånger och han låter veldig seriös och trevlig, men man vet ju aldrig;-).
Tacksam för all information.

Mvh
Gigge

Hjulnissarna

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Sv: Känner någon till denna tyska handlaren

Tyvärr har jag inte mer info än att jag tittade rätt intensivt på mobil.de tidigare under hösten. Jag misstänker att du ämnar köpa 660 SP från 12/05 som gått 2000 mil. Jag tyckte nog att firman hade bra priser men den låg så långt bort - Bayern. Det är ju inte bara själva inköpet - sedan kanske du måste göra någon justering som du får på ev garanti osv. Vi har till slut betämt oss och beställt en nya Adraitik Izola S687SPG här i Sverige- det var faktiskt inte så stor prisskillnad om man väger in alla kostnader kring utlandsköp. Men en "lätt" begagnad bil ger betydligt större inköpsvinster - säkert mellan 50- 100 000:- för en 1-åring som gått sådär 1000 mil. Önskar dig all lycka til med resan ner och husbilsköpet!!! Berätta sedan hur det gått!
Boo

G

gigge

Guest

Hej.
Tack och lycka till själv med köpet.
Jag kan återkomma och berätta lite på forumet når allt är klart.

Mvh
Gigge

G

gigge

Guest

Hej igen.
Så va det klart. Våran 2005-mod adriatik 660 sp har fått svenska plåtar. Gas/vent-kontrollen hos motormännen gick bra, fick byta slangen, fast det visste man ju om. Samma hos bilprovningen, blankt papper. Gött.
Lite om turen ned till Tyskland:
Reste med Ryanair till Frankfurt-Hahn på torsdag, hyrbil till Greussenheim(ca 22 mil) vart bilhandlaren väntade på sitt kontor kl 2230 om kvällen!! Han hade också fixat rum till oss på ett "gästhaus" några km från hans firma.
Jätte bra service, vi gick igenom bilen på 1-2 timmar, han lyfte bilen så att vi fick också fick ta en titt under. Vi hade också fått han att montera back-kamera och cykel-ställ, nu var det bara att provköra bilen, något vi väntade med till dagen efter.
Kl 9 dagen efter provkörde vi bilen och åkte i väg med hans fru för att leverera hyrbilen och fixa exp.plåtar, det blev fixat på 1,5 timme!! När vi kom tillbaka till firmaen var det klart för att skriva "kontrakt/kvitto" och få alla nycklar. Betalningen hade jag gjord via banköverföring 2 dager innan(lite vågat:)), fast jag hade lagt undan 3000 euro för ev prutning. Paul som handlaren/ägaren heter pratar bra engelska och han hade också faxat kopi på breif, coc-papper, gasinstallationer mm + många bilder via mail på husbilen innan vi bestämde oss för att köpa husbilen. MEN, så hände det, han hittade inte reservnycklarna till bilen!!! Va, det som står först på listan att kolla när man importerar bil! Vad gör man, jag sa att jag inte åkte derifrån för dom hade hittad reservnycklarna! Paul och hans fru letade högt och lågt, hon åkte hem och letade, men ingen reservnycklar hittade dom, man såg att dom va riktig ledsen. Till slut blev vi eniga om att dra av 600 euro på priset, så att jag själv skulle fixa en extra nyckel hemma i sverige och överföra ev restbelopp tillbaka till hans konto.
Och det gjorde jag direkt när jag kom hem, Varla bil i Kungsbacka tog ca 3000,- för en nyckel och kodade om begge nycklarna. Så nu är jag lugn, men lite panik blev det där nede:).
Resan hem gick bra, det va en del kö/vägarbete så det tog ca 2 timmar att ta sig ut från Wurzburg, men vi körde på och va i Puttgarden efter 8 timmar, men da hade bordershopen stängd så vi sov över på parkeringen utanför. På morgonen fyllde vi upp bilen och tog färjan till Rödby. Turen vidare till Göteborg gick bra och vi va hemma vid 15-tiden.

Summa summarium: ett bra köp, en fin tur och en handlare som kan rekomenderas.
Kostnader utöver köpsumman : räkna med ca 20.000,- för att få bilen på svenska plåtar(30-dagars helförsäkring på bilen, resa/hotel för 2, hyrbil+bensin, exp.plåtar, ferja,bron/diesel, gas,vent-besiktning, bilprovningen, plåtar, gasol-slang mm).

Nu skall bilen ställas av och vinterförvaras.
Vi ser fram till våren!!

Mvh
Gigge

F

F.d. 14423

Guest

grattis! ska ha koll på hans bilar nu är själv ute efter en

J

Jarn

Guest

Jag blir sugen Gigge....
Skall själv åka ner till Celle o hämta mitt fynd om tre veckor, då den fyller 6 mån.
Tar tåget direkt ner från Köpenhamn för 500 :- Hoppas tågstrejkerna lagt sig bara.

Skönt du inte hade några problem med takluckor o ventilation, kan ju ställa till det ibland.

// Roland

G

gigge

Guest

Hej igen Roland.
Ja det är skönt att slippa problemer med ventilationen. Men, man kan ju kolla lite innan man köper husbilen.
Jag viste till 90 % att denna husbilen skulle gå igenom alla kontroller, fast man va ju lite "nervös" endå:).
Lycka till själv!

/gigge

Toppen