Sv: Känner någon till denna tyska handlaren
Hej igen.
Så va det klart. Våran 2005-mod adriatik 660 sp har fått svenska plåtar. Gas/vent-kontrollen hos motormännen gick bra, fick byta slangen, fast det visste man ju om. Samma hos bilprovningen, blankt papper. Gött.
Lite om turen ned till Tyskland:
Reste med Ryanair till Frankfurt-Hahn på torsdag, hyrbil till Greussenheim(ca 22 mil) vart bilhandlaren väntade på sitt kontor kl 2230 om kvällen!! Han hade också fixat rum till oss på ett "gästhaus" några km från hans firma.
Jätte bra service, vi gick igenom bilen på 1-2 timmar, han lyfte bilen så att vi fick också fick ta en titt under. Vi hade också fått han att montera back-kamera och cykel-ställ, nu var det bara att provköra bilen, något vi väntade med till dagen efter.
Kl 9 dagen efter provkörde vi bilen och åkte i väg med hans fru för att leverera hyrbilen och fixa exp.plåtar, det blev fixat på 1,5 timme!! När vi kom tillbaka till firmaen var det klart för att skriva "kontrakt/kvitto" och få alla nycklar. Betalningen hade jag gjord via banköverföring 2 dager innan(lite vågat

), fast jag hade lagt undan 3000 euro för ev prutning. Paul som handlaren/ägaren heter pratar bra engelska och han hade också faxat kopi på breif, coc-papper, gasinstallationer mm + många bilder via mail på husbilen innan vi bestämde oss för att köpa husbilen. MEN, så hände det, han hittade inte reservnycklarna till bilen!!! Va, det som står först på listan att kolla när man importerar bil! Vad gör man, jag sa att jag inte åkte derifrån för dom hade hittad reservnycklarna! Paul och hans fru letade högt och lågt, hon åkte hem och letade, men ingen reservnycklar hittade dom, man såg att dom va riktig ledsen. Till slut blev vi eniga om att dra av 600 euro på priset, så att jag själv skulle fixa en extra nyckel hemma i sverige och överföra ev restbelopp tillbaka till hans konto.
Och det gjorde jag direkt när jag kom hem, Varla bil i Kungsbacka tog ca 3000,- för en nyckel och kodade om begge nycklarna. Så nu är jag lugn, men lite panik blev det där nede

.
Resan hem gick bra, det va en del kö/vägarbete så det tog ca 2 timmar att ta sig ut från Wurzburg, men vi körde på och va i Puttgarden efter 8 timmar, men da hade bordershopen stängd så vi sov över på parkeringen utanför. På morgonen fyllde vi upp bilen och tog färjan till Rödby. Turen vidare till Göteborg gick bra och vi va hemma vid 15-tiden.
Summa summarium: ett bra köp, en fin tur och en handlare som kan rekomenderas.
Kostnader utöver köpsumman : räkna med ca 20.000,- för att få bilen på svenska plåtar(30-dagars helförsäkring på bilen, resa/hotel för 2, hyrbil+bensin, exp.plåtar, ferja,bron/diesel, gas,vent-besiktning, bilprovningen, plåtar, gasol-slang mm).
Nu skall bilen ställas av och vinterförvaras.
Vi ser fram till våren!!
Mvh
Gigge