• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Justering av spolvattenflödet, Thetford 260 toalett?

Status
Stängd för vidare inlägg.

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.006
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Är den blå detaljen i bilderna nedan, monterad i magnetventilens inlopp (bakom skräpfiltret), ett strypdon för toalettens spolvattenflöde?
Och finns den isåfall att tillgå någonstans i olika "storlekar" om man vill ha ett annat flöde? Jag lyckas inte hitta den preciserad i Thetfords reservdelslista.

Bakom "gummipackningen" är det ett antal hål i den bakre väggen, och några piggar/distanser som skapar en spalt mellan gummit och dessa. Gissningsvis pressas spalten ihop av vattenflödet.

Bilderna är från en Thetford C263, magnetventilen har 90 graders vinkel mellan in- och utlopp.

1622661793087.png 1622661901043.png
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, högst troligt att det är reduceringen som ser ut så nu för tiden, och borde kunna justeras på något sätt.
Jag har inte påträffat din variant, men "förr" med grova slangar m.m. så var det bara en plastplugg instoppad i slangen vid ventilen. Den gick att dra ut med hjälp av en skruv och sedan bara borra upp hålet lite.

Du är ju inte hjälpt av det, men jag har för mig att stryppluggarna fanns i olika färger för hålstorlek, men ett borr funkade smidigare. Med tanke på det så kanske det borde finnas strypningar i olika färger och storlekar till din nyare variant också, för möjligheten att bara borra upp hålet lite har de ju satt stopp för med de tunna väggarna runt hålet. Kan det möjligen vara med flit :rolleyes:.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen