• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Justering av halvljus & dimljus

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025
Besiktigade husbilen idag och fick ett påpekande att halvljuset stod lågt.
Är det någon som kan förklara hur man justerar upp halvljuset på en Fiat Ducato -11.

och inte nog med det han tyckte att dimljuset stod högt!!!?.

Vet inte om han hade en dålig dag, men som tur var noterades det inte på protokollet så det blev ingen ombesiktning i år, som han betonade noga.

Kan någon hjälpa mig med hur jag justerar dessa ljus.
//Nilhen

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Justering av halvljus & dimljus

Har för mig att det sitter små plastpluggar i den svarta delen under rutan rakt ovanför strålkastaren. Där under sitter justerskruven.
Annars tar du bort den lilla lackade plastdelen som sitter ovan lyktan.

F

F.d. 25200

Guest

Besiktigade min husbil för några veckor sedan. Halvljuset lågt på båda sidor, justeringen på noll och tomma vattentankar. Normalt när bilen körs så finns det mellan 100 och 200 liter vatten över bakaxeln, då borde halvljuset vara betydligt högre. Kan det vara vettigt att kontrollera höjden på halvljuset på detta sätt?????

Mvh
Stig

nilhen

HBK Medlem
Kommun
Billeberga
HBK-Nr
3266
Medlemskap
2025

Har för mig att det sitter små plastpluggar i den svarta delen under rutan rakt ovanför strålkastaren. Där under sitter justerskruven.
Annars tar du bort den lilla lackade plastdelen som sitter ovan lyktan.

Tack Håkan, kanon bra beskrivning, det var exakt så, lätt och enkelt att justera.
Dimljusen var ännu enklare, bara att lägga sig under bilen, så ser man var juster skruven sitter.

Ett fantastiskt forum med mycket kunskap.

//Nilhen

P

Patrick E

Guest

Fick också anmärkning på för lågt halvljus och dom sa att jag enkelt kunde justera det själv. Vill bara kolla att jag är rätt ute, är det plastpluggen på bilden som skall tas bort och är det den vita plastskruven på den andra bilden som är justerskruven eller skall den också tas bort, sitter rakt under plastpluggen?

DSC_0010.JPG

DSC_0015.JPG

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Fick också anm. på för lågt ställt halvljus,verkar vara standard fr Fabrik tydligen !!!:D
Men fick jag tips här hur jag skall justera det,jättebra Forum:mcride::twitcy:

F

F.d. 10098

Guest

Den senaste (och första) besiktningen gjordes i Sala och där tog den trevliga besiktningskillen bort pluggarna och justerade upp halvljusen till rätt inställning. Han lyckades dock inte med att sätta tillbaka pluggarna, de hade blivit för hårda. Inte heller jag lyckades när jag kom hem så nu sitter det eltejp över hålen istället.

F

F.d. 53358

Guest

Besiktigade min husbil för några veckor sedan. Halvljuset lågt på båda sidor, justeringen på noll och tomma vattentankar. Normalt när bilen körs så finns det mellan 100 och 200 liter vatten över bakaxeln, då borde halvljuset vara betydligt högre. Kan det vara vettigt att kontrollera höjden på halvljuset på detta sätt?????

Mvh
Stig
Jag var också i Stenungsund och besiktiga. Fick kick på ljuset som stod för lågt. De försökte justera upp ljuset, men skruvarna var dragna i bott. Bilen är ny och helt tom, då måste det väl vara en felkonstruktion eller dåligt utbildade besiktningsmänn. Ska jag verkligen behöva svetsa om fästena på en helt ny husbil, jag är väldigt fundersam ?
icon8.gif

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

ALDRIG !!!
Finns ett ställe till på insatsen att justera ljuset på.
Det justeras på samma sätt som det under gummipluggen men då måste man ta bort kåpan som sitter över insatsen.
Tar man loss hela insatsen och kollar så ser det så här ut:
Den skruven som sitter under gummipluggen sitter över helljus insatsen och den andra sitter över halvljus insatsen. Verkar alltså som skruven under gummipluggen är för helljuset men ...
Det andra sitter under plastskyddet under insatsen i den yttersta skruven som håller insatsen men tror bara det är för sidledes justering.

Senast ändrad:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Borde det inte vara lättare att rita på någon vägg höjden på ljuset med "tom" bil och sedan lasta upp den till normal "resevikt" eller till ljusbilden höjs ?

Den enda gången man åker "tom" bör ju vara till verkstad/besiktning.

Peter :)

Rolles

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
4679
Medlemskap
2025

Idag blev nya husbilen bes. igen,bra killar på Opus Bilpr. som kollade ljuset och jag
justera in det rätt själv med en sex-kants insexnyckel lätt som en plätt !!:spinny::mcride:

Bra Forum detta när man behöver hjälp snabbt !!!!:spinny:

Toppen