• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

justera markis framåt på bilen

miamaja

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2025
Hej

Vi har en Thule omnistor. 4 meter på vår Adria Corall s 670sl, har köpt ett förtält man monterar i "rännan" på markisens framkant, när vi testade tältet så insåg vi att det hamnar liiite väl nära bodelsdörren.

Undrar nu... kan man lossa på skruvarna marikskassetten är fäst med och putta hela kassetten några cm framåt å sen dra fast skruvarna igen.
Skulle räcka med typ 5-10 cm för att tältets gavel inte ska hamna precis på bodelsdörrens gånggärn.

Vågar man göra detta??

/ Maria och Uffe

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: justera markis framåt på bilen

Är fästena så placerade att det går att skjuta kassetten åt endera hållet utan att den kommer utanför fästena, helt eller delvis, så kan det inte vara några problem. Rör det sig dessutom bara om 5 - 10cm så lär inget hända.

Thomas S.

HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
17819
Medlemskap
2025

Hej!
Kollar precis samma sak. Vad jag kan se när jag lossat skruvarna så måste dom skruvas ur och sedan ska nya hål borras i markisen när du skjutit fram den. Inga större problem egentligen, dom gamla hålen kan tätas med lite Sikaflex exempelvis.
//Thomas

Edit: 3 mm borr enl anvisningarna

Senast ändrad:

miamaja

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
20439
Medlemskap
2025

Igårkväll var vi ut till Skalman (som husbilen heter)
Kikade och kollade å bestämde oss för att prova.
Skruvade ur skruvarna, puttade fram markisen så långt det gick, typ 6-7 cm.
I med skruvarna igen.
Veva ut å in markisen en sväng.
Tror det blev bra, återstår att se nästa helg då det blir säsongspremiär.
Hoppas verkligen förtältet passar bättre nu :)

Toppen