• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Just. av koppling

F

F.d. 921

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 TDI 95 hk
Årsmodell Chassie: 1991
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1991
Ämnesområde: Växellåda
Ducato -91
Finns det någon v-handbok att få tag i?
Om inte, går kopplingen att justera eller är det automatisk justering?
Benny:mcride:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, om du har problem med Tyska språket så finns den här boken på Engelska (den enda troligen). Den är lite "pocketutformad" A5 format, men innehåller det mesta. Den översta av de tre som kommer upp stämmer med din bil.

http://www.motorbooks.co.uk/search.asp?action=go&searchfor=ducato

Som Göte skriver så finns det bara justering av wirens längd och det kan du bara använda till att få kopplingspedalen på rätt/lagom höjd, för den kryper sakta uppåt vartefter lamellen slits på Fiats konstruktion.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 24439

Guest
Hej
Du her kanske löst det med kopplingen redan.
Jag hade en FIAT 2.8 -92 och min koppling tog långt nere i golvet.
Jag frågade på min husbilsfirma och fick rådet att sätta foten under pedalen
och lyfta upp denna, jag trodde att de skojade med mej, men sen fungerade kopplingen som om den var ny.
Jag hade förväntat mig lamellbyte men detta var en mycket enklare och framför allt billigare lösning.

F

F.d. 52943

Guest
Jan Thornblad skrev:
Hej
Du her kanske löst det med kopplingen redan.
Jag hade en FIAT 2.8 -92 och min koppling tog långt nere i golvet.
Jag frågade på min husbilsfirma och fick rådet att sätta foten under pedalen
och lyfta upp denna, jag trodde att de skojade med mej, men sen fungerade kopplingen som om den var ny.
Jag hade förväntat mig lamellbyte men detta var en mycket enklare och framför allt billigare lösning.

Har gjort samma erfarenhet på Renault Master - gäller bilar med hydralisk koppling. Enligt Renaultverkstaden kan det bero på två fel:

1. Läck i urtrampningslagret (brukar ta många mil innan det uppträder - ej vanligt att husbilar körs så långt) - i så fall försvinner lite hydralolja efterhand.

2. Kärvande styrcylinder - i så fall försvinner ingen olja.

Dom ritade ett streck på bromsoljeburken (på Renult samma system till bromsar och koppling) vid oljenivån - nu ska jag kolla om någon olja går åt.

Toppen