• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Junis på ny tur söderut

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu har vi väckt husbilen ur en månads vintersömn. Jag har bytt olja och filter på motor och växellåda samt övrig service. På torsdag börjar vi resan mot Spanien, så idag lastar vi bilen samt ställer om huset till att klara sig själv i 3 månader. I år åker tillsammans med en annan kompishusbil, som också vill uppsöka lite bättre väder än vad vi har i Sverige för närvarande. Normalt blir första övernattningen på ställplatsen i Ringsted med grattis el. Sedan blir nog god fart genom Tyskland, Luxemburg och norra Frankrike. På återhörande.
IMG_20190731_150736.jpg
Kommer ni ikapp mig på vägen ser jag ut så här bakifrån
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej igen. Nu har vi väckt husbilen ur en månads vintersömn. Jag har bytt olja och filter på motor och växellåda samt övrig service. På torsdag börjar vi resan mot Spanien, så idag lastar vi bilen samt ställer om huset till att klara sig själv i 3 månader. I år åker tillsammans med en annan kompishusbil, som också vill uppsöka lite bättre väder än vad vi har i Sverige för närvarande. Normalt blir första övernattningen på ställplatsen i Ringsted med grattis el. Sedan blir nog god fart genom Tyskland, Luxemburg och norra Frankrike. På återhörande.
Visa bilaga 184671
Kommer ni ikapp mig på vägen ser jag ut så här bakifrån
Det låter intressant. Vi ska följa Er reseberättelse. Önskar Er en trevlig och avkopplande resa. Vilka som ingår i sällskapet... förutom föraren och hunden?
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Min fru Anita samt kompisen och hans fru med sin LMC husbil
Nu är i stort sett alla kläder ihop plockade och skall ut i husbilen samt vissa matvaror inköpas, framförallt Gevalia bryggkaffe så vi klara tre månader. Allt annat i matväg köper vi allt som, förhoppning vis för billigare pris än i Sverige.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Jag har vinterdäck av friktionstyp Michelin Alpin med snöstjärna och alptopp. Dessa kör jag med året runt och i dom farter som gäller för husbil fungerar det utmärkt för mig. Är gammal tävlingsförare så jag vet väl vad däcken betyder. Dom håller ca 5000 mil för mig och mitt körsätt. Har en tankflaska för LPG i bilen och en svensk std. flaska. Tankar när tankflaskan blir halvtom och har den svenska flaskan som reserv. I fjol behövde jag inte röra den. Har två äldre Minicyklar i bagaget, golfklubbor för oss båda och en extra toaburk om det blir långt mellan tömningsplatserna. Vidare tittar vi på svensk TV över chromcast och mobilt bredband från A3 och tele2, har tillgång till totalt 80+50 GB/månad. Räknar med campingplats eller större ställplats var 14 dag för tvätt. Har också en solcell på 150 w och inverter och mikrovåg ugn på 550 w.
 

Gunerk

FD HBK Medlem
Inlägg
59
Kommun
Lerum
HBK-Nr
14526
Medlemskap
2023
Någon undrade vilka vi var, vi är kompisarna, Marianne och Thomas från Lerum. Vi har två tankflaskor för gasol och en kontrollsticka som mäter nivån på gasolen, och vi brukar tanka LPG när vi går över på reservflaskan. Nu är det spännande, har vi glömt något?? För vi åker i morgon bitti. Även vi åker på odubbade vinterhjul, men i vårt fall på Hakka. Håll tummarna att vi slipper några stora problem.
Hälsningar Thomas & Marianne
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Någon undrade vilka vi var, vi är kompisarna, Marianne och Thomas från Lerum. Vi har två tankflaskor för gasol och en kontrollsticka som mäter nivån på gasolen, och vi brukar tanka LPG när vi går över på reservflaskan. Nu är det spännande, har vi glömt något?? För vi åker i morgon bitti. Även vi åker på odubbade vinterhjul, men i vårt fall på Hakka. Håll tummarna att vi slipper några stora problem.
Hälsningar Thomas & Marianne
Kör lungt, är lite avundsjuk på er som rullar iväg nu.... vi siktar på första veckan i mars
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Någon undrade vilka vi var, vi är kompisarna, Marianne och Thomas från Lerum. Vi har två tankflaskor för gasol och en kontrollsticka som mäter nivån på gasolen, och vi brukar tanka LPG när vi går över på reservflaskan. Nu är det spännande, har vi glömt något?? För vi åker i morgon bitti. Även vi åker på odubbade vinterhjul, men i vårt fall på Hakka. Håll tummarna att vi slipper några stora problem.
Hälsningar Thomas & Marianne
Tack för info om hela rese-team. Ha det så skönt och fortsätt berätta ...
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Inatt parkerade vi på ställplatsen i Ringsted. Nästan alltid vår första övernattning på väg söderut. Lugn plats med gratis el. Idag blir en lång etapp 60 mil till hotel Kruse norr Osnabruck. Dom har gratis plats och utmärkt wienersnichsel. Vi kör mot bättre väder, just nu störtregnar det.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Natten ställplats och utlovad snitsel på Kruse hotel. Idag blir bara 39 mil och ställplats vid Mosel någon mil norr om Trier. Sedan väntar Luxemburg.
 

Bilagor

  • IMG_20200111_085320.jpg
    IMG_20200111_085320.jpg
    5,6 MB · Visningar: 331
  • IMG_20200110_190438.jpg
    IMG_20200110_190438.jpg
    4,3 MB · Visningar: 324

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Inatt parkerade vi på ställplatsen i Ringsted. Nästan alltid vår första övernattning på väg söderut. Lugn plats med gratis el. Idag blir en lång etapp 60 mil till hotel Kruse norr Osnabruck. Dom har gratis plats och utmärkt wienersnichsel. Vi kör mot bättre väder, just nu störtregnar det.
Tack Junis för info om Ringsted. Vi hade alldrig övernattat där. Normalt brukar vi ta färjan så övernattar vi på Ställplatz på Fehmarn eller någonstans i Södra Sverige (Örkeljuna, Trelleborg): beroende på när på dagen kan vi starta resan. Det tar 6-7 timmar hemifrån. I år kanske ska vi följa Er väg.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Dagen började med en bilburen sigtsing i Luxemburg. Sedan blev det 31 mil Langres och ställplatsen mitt i stan och en vandring innanför murarna i gamla stan. Bitande kallt med vind och bara plus. Nu längtar vi till värmen.
 

Bilagor

  • IMG_20200112_084359.jpg
    IMG_20200112_084359.jpg
    5,4 MB · Visningar: 215
  • IMG_20200112_155633.jpg
    IMG_20200112_155633.jpg
    6 MB · Visningar: 225

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Dagen började med hemsk dimma, Kunde knappt hålla 60 km/Tim. Efter några timmar klarnade det upp och solen kom fram och det blev 15 grader i luften. Nattens ställplats ligger några mil söder om Clermont-Ferrand i Montpeyroux. Finns utsikt och solnedgång. I morgon kväll skall vi vara nära Spanska gränsen. IMG_20200113_175336.jpg
 
Toppen