• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Julas husbilsöverdrag

F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ingen som vet hur det går under riktiga vinterförhållanden?Här hemma har snön legat meterdjup denna vinter, men har nu töat ihop till kanske 75 (tunga) cm.
aake

Skulle det blivit mycket snö här så hade man fått skrapa undan den allt eftersom. Bilen står ju hemma så man har ju så att säga "koll på läget".
Anders
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

AndersHj
Det är liksom det som är frågan; kan och törs man gå med skyffeln uppe på ett kanske halt plastskynke med is och snö. Risk att ramla ner och dessutom risk att trampa sönder takluckor och annat.
Jag har husbilen stående ute hemma på gården och skottar av snön med några veckors intervall, vanligen när jag har tänkt göra en åktur. För att hindra halkolyckor så har jag limmat på skivor av halkskyddsmönstrad aluminiumplåt på taket. Se bild. Och blir det inte väldigt omständigt när och om man vill göra en vinterresa med bilen om den står inplastad?
Med takbox så är bilen 348 cm hög och det har de sista åren inte gått finna något förrådsutrymme inom rimligt avstånd hemifrån.
aake
 

Bilagor

  • Bild 001.jpg
    Bild 001.jpg
    2,9 MB · Visningar: 11
F

F.d. 410

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Aake,
som du skriver, att gå upp på taket hade jag nog aldrig gjort utan min tanke var att göra någon form av "T-grej" och dra av det värsta. Skulle kanske inte vara så lätt på ditt tak med box osv men mitt tak är i stort sett slätt förutom takluckor.

Nu hör det väl även till saken att sannolikheten för meterdjup snö i dessa trakter minskar för varje år. Sen får väl valet tas utifrån för och nackdelar och jag tycker att fördelen med att ha bilen hemma överväger nackdelarna, som att eventuellt får skrapa av lite snö någon gång, med råge.

Aluminumplåtarna på ditt tak verkar ju smart, bra halkskydd och dessutom ökas väl bärigheten när du kliver upp på taket.

Anders
 
Senast redigerad av en moderator:

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

En fråga angående Julas "tält" är det omständigt att rulla på tänker på antenn och luckor.
Såg en annan variant på ett kraftigare partytält från Jula 3 x 6 m. eller 3 x 9 m. Jysk Hade en annan variant 5 x 9 m. Det påstås att taket är gjord av extra tjock duk. Höjden var dock 2.3 - 2,5 meter men det skall väl vara enkelt att förlänga benen med t.ex rör. Skulle gå att använda som "garage" också enligt reklamen.
Någon som provat??
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Min MC Louis större alkov 7,15 är som gjorde för detta och som sagt det är helt underbart att ha bilen hemma och uppsikt hela tiden än bilen står i en lada med vad det betyder av ohyra. Det stora täcker bilen ner till hjulen och bilen är som högst 3,12, vad det avser dörren så passade det så bra att man kunde tro att det var mått beställt. Till och med var det en dragkedja på vänster sida så jag kommer åt gasolkoferten under vintern. Och så är det kardborrband så det går rulla upp det runt bilen om man inte vill ha hela ända ner mot våren och solen som gassar. Pris 1.295:- såg ett på våra hemsidor där någon sålde sitt stora för 700:- köpa det du ångar dig inte. Öglor längst ner med tillhörande rep för att det inte skall fladdra passar bilar upp till 7,5 meter.
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag skulle önska mig ett överdrag som har ett genomskinligt tak, så att solen kommer åt solpanelerna och då möjliggöra underhållsladdning av batterierna, så att det också går att hålla igång en liten värmefläkt.

Nån som sett, eller hört talas om ett sådant överdrag?

Måste i all välmening kommentera aakes inlägg lite tidigare i tråden, om att "köra" bort snön från taket... Det kan kosta dryga böter att köra med osäkrad last!!! Vill det sig illa kan det även rubriceras som vårdslöshet i trafik och då kosta ännu mer.

Mvh
Rolle
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Paradigm
Så länge det inte har töat, alltså när det bara ligger lössnö på taket, så blåser denna bort genast, som snörök, när du kör bilen. Självklart att man måste skotta taket om där finns is eller packad snö. Det brukar räcka med några hundra meter efter den vanligtvis öde landsvägen här hemma för att bli av med den dunlätta vintersnön.
aake
 
F

F.d. 15943

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej!
Tack för synpunkterna!
Vår bil är 6,3 m lång och halvintegrerad. Vad tror ni, är det bättre att ta det långa eller korta överdraget?
Enligt Julakatalogen ligger gränsen mellan det långa resp. korta vid 6,1 m. d.v.s. endera tar man ett som är för långt eller kort.
Mvh/ peppe
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

I höstas drog jag på det stora överdraget på vår 7 metersbil. Det blev mycket över, troligen är "kapellet" tänkt till en alkovbil. Så det blev att knyta ihop mycket över vindrutan. Bilen är 2,35 m bred och 2,85 n hög men fick ändå dra upp sidorna så de inte hängde i marken. Bilen står i en kall maskinhall så jag räknar inte med "nötskador".
Så du Peppe, prova det lilla överdarget, det går ju att släppa upp lite över framrutan om det blir för "kort".
Leffe
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

-aake

Det är bra att du har möjlighet att "köra" bort snön, innan du kommer till trafikerade vägar, för även om det är pudersnö på taket, kan det kosta 1500 pix om dom är på det humöret.

Mvh
Rolle

PS: Ingen som har sett ett överdrag med genomskinligt tak någonstans??? DS.
 
F

F.d. 8653

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag skulle önska mig ett överdrag som har ett genomskinligt tak, så att solen kommer åt solpanelerna och då möjliggöra underhållsladdning av batterierna, så att det också går att hålla igång en liten värmefläkt.

Nån som sett, eller hört talas om ett sådant överdrag?

Måste i all välmening kommentera aakes inlägg lite tidigare i tråden, om att "köra" bort snön från taket... Det kan kosta dryga böter att köra med osäkrad last!!! Vill det sig illa kan det även rubriceras som vårdslöshet i trafik och då kosta ännu mer.

Mvh
Rolle

En tanke som jag fick är att man kanske kan klippa ur en bit och istället sy eller låta sy i samma material som man har i tex förtältsfönster. Alltså att du modifierar det nuvarande till att passa dina behov.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Julas husbilsöverdrag

Solpaneler klarar inte av att driva något slag av värmefläkt ens under högsommaren och är vintertid i vårt klimat inte heller att lita på för underhållsladdning av batterier.
aake
 
F

F.d. 15832

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

-Temu

Det är förstås en möjlighet, väl värd att pröva! Tack för tipset!!!

-aake

Tror du inte att solpaneler på sammanlagt 200W räcker för att cirkulera lufften med en liten 12V fläkt och kanske hålla frostfritt, de ganska få nätter som är kallare än normalt i sthlmstrakten? Och skulle det inte räcka, kan jag komplettera med en liten gasolkamin.

Mvh
Rolle
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Är det besvärligt att motera överdraget ?

Samt har jag ju en "UFO" antenn med en tapp i centrum som går upp och kommer då pressa på presseningen eller går den och montera bort den tappen ?

Tacksam för svar .
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Hej Bengt-Åke, om inte "masten" är för hög, sätt t.ex. en hink över. Vår bil är 2,4 m bred, 2,85 hög och det släpade ändå mot marken. Var tvungen att knyta upp överdraget.
Leffe
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ahh va smart för då blir hela antennen avlastad samt så blir det ju en högre punkt och lättare för vattenavrinningen .

Kan även avslöja att i nya katalogen från JULA så hade dom höjt priset till från 1295:- till 1495:- MEN i dagens reklamblad från JULA så hade dom det gamla priset samt rea på det så den kostade nu 995:- för ett överdrag för 610-732cm .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jaha, så nu är bilen täckt. Jag köpte Julas överdrag till bilen eftersom jag vill ha den hemma. Kunde fått en förvaring inomhus till en rimlig peng men då hade det blivit 14 mil T/R om jag ville göra något och kanske t.ex. behövde ta några mått.

Husbilsöverdragets sidor är inte tätt. Det är vävt så det är fullt med småhål som det blåser igenom men toppen är helt tät. Resultatet är att det ventilerar ordentligt. Insidan på överdelen skall ha någon speciell beläggning som minskar risken för nöt-märken.

Jag är nöjd och tar risken med att det kan nöta i någon hörna. Detta är isåfall inga problem att ta bort med lite vax/rubbing till våren. Har gjort detta många gånger på mina båtar.

Jag tyckte att glädjen av att ha bilen hemma övervägde riskerna.

Jag har ett oljefyllt element i bilen så det inte blir minusgrader samt takluckor lite på glänt och dessutom ett par torrbollar.

Som extra säkerhet ett antal råttfällor med smarrig västerbottenost om någon liten rackare skulle hitta in i bilen.

Anders
Hade mitt stora överdrag på min nya bil första vintern och den är 7,15 lång 3.10 hög och inga skavsår eller fukt kunde upptäckas när den avtäcktes och som pricken över iet var dörren på rätt ställe också. Men tänk på att naja under bilen så inte vinden tar tag och rycker för då finns det risk att det spricker vid sidorna längs ner. Annars går det nästan ner till marken på en 7,10 bil. Mycket bra skydd, bättre än i en lada som drar åt sig skit från taket så man får skura bilen på våren. Men tvätta den och torka den innan påklädnad då blir det perfekt.
 

jonils

HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2043
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Ahh va smart för då blir hela antennen avlastad samt så blir det ju en högre punkt och lättare för vattenavrinningen .

Kan även avslöja att i nya katalogen från JULA så hade dom höjt priset till från 1295:- till 1495:- MEN i dagens reklamblad från JULA så hade dom det gamla priset samt rea på det så den kostade nu 995:- för ett överdrag för 610-732cm .



















har precis varit hos JULA i sisjön köpt det stora tältet med 34% rabatt. dom har även många med det mindre måttet med nästan 40% rabatt. mvh kent
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Julas husbilsöverdrag

Jag var idag och köpte mitt i Jönköping när vi ändå skulle till mässan och det verkar vara väldigt bra kvalité för att vara Jula om ni förstår vad jag menar ;) .
 
Toppen