• Nu finns det en Beta test av Nya Husbilsplatser!
    En beskrivning av nya funktioner hittar ni på : Klicka Här för Instruktion.
    Eller direkt till nya Husbilsplatser : Klicka Här för Nya Husbilsplatser.
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Julas husbilsöverdrag

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
På min bil har överdraget skavt bort färgen strax bakom alkoven och längst bak på taket. Tv antennen och skorsten för Truman täckte jag med en plastback.
Överdraget har varit ordentligt fastspänt. Blåser det hårt fladdrar överdraget en del.
20 år med överdrag gjorde sitt med färgen, metallen syns fram och bak.
Gammal Hymer 56, 1989
Det sista åren har den stått uppställd utan överdrag, den har alltid stått utomhus.
Jag tror ändå att överdraget har varit bra för bilen även fast färgen har skavts bort.

Jag får se om rollern tas fram nästa år och bättrar på färgen.

Ducatojocke

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
44546
Medlemskap
2025
På min bil har överdraget skavt bort färgen strax bakom alkoven och längst bak på taket. Tv antennen och skorsten för Truman täckte jag med en plastback.
Överdraget har varit ordentligt fastspänt. Blåser det hårt fladdrar överdraget en del.
20 år med överdrag gjorde sitt med färgen, metallen syns fram och bak.
Gammal Hymer 56, 1989
Det sista åren har den stått uppställd utan överdrag, den har alltid stått utomhus.
Jag tror ändå att överdraget har varit bra för bilen även fast färgen har skavts bort.

Jag får se om rollern tas fram nästa år och bättrar på färgen.
Ja exakt. Och skaven kan man ju hindra med friggo eller liknande om man vill. Tror ändå att överdrag är bättre på vintern om man inte har lokal att ställa in den i. Och även på sommaren om man inte använder den på 6v och det regnar så tror jag mössan är bättre än utan. Men som jag sa innan de är ju allas olika känsla vad som är bäst för dem själv. Ingen är ju svaret för alla.

Nimo27

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
42153
Medlemskap
2025
Ja det känns väl bra att snö och is inte ligger direkt på taket för min del. Men sen gör väl alla som de känns bäst för dem själva. Alla har ju ett eget val och jag behöver väl inte ha någon direkt anledning eller?
Bara intressant att veta. Om man ställer en fråga här kan man alltid lära sig något nytt.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Ôverdrag eller inte.

Jeg mener jo at hvis din almindelige bil kan stå ude om vinteren så kan din husbil også!

Selvfølgelig skal husbilen være tømt for vand alle steder og tømt for ting som ikke tåler vinterkulden og/elle vinterfugtigheden.

Ducatojocke

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
44546
Medlemskap
2025
Ôverdrag eller inte.

Jeg mener jo at hvis din almindelige bil kan stå ude om vinteren så kan din husbil også!

Selvfølgelig skal husbilen være tømt for vand alle steder og tømt for ting som ikke tåler vinterkulden og/elle vinterfugtigheden.
Det kan ju vara så att det är lite skillnad på en plåtbit och en husbil som är limmad mellan vägg och tak och även takluckor i plast. Men jag kanske bara är dum. Vem vet.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Min husbil er en delintegreret Dethleffs Pulse og den står ude hele året. Ganske vist under et carporttag der hindrer snemængder på taget.

Men med de små snemængder vi eftgerhånden har i Danmark og Sydsverige så mener jeg faktisk ikke at det er et problem at have en vanlig husbil stående udenfor om vinteren.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
En husbil är en helt annan konstruktion än din vanliga bil. Möjligen med undantag för plåtisar. En husbil har mycket luckor och infästningar på taket som din vanliga bil inte har. Det finns betydligt fler skarvar och olika material på en husbil, än på en vanlig bil. Fukt, regn, snö, frost, töväder, frost igen, mm, sliter definitivt mer på husbilens täthet, än på din vanliga bil. Jag har carport till min husbil. Hade jag inte haft det hade jag använt ex Julas överdrag!

Ducatojocke

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
44546
Medlemskap
2025
En husbil är en helt annan konstruktion än din vanliga bil. Möjligen med undantag för plåtisar. En husbil har mycket luckor och infästningar på taket som din vanliga bil inte har. Det finns betydligt fler skarvar och olika material på en husbil, än på en vanlig bil. Fukt, regn, snö, frost, töväder, frost igen, mm, sliter definitivt mer på husbilens täthet, än på din vanliga bil. Jag har carport till min husbil. Hade jag inte haft det hade jag använt ex Julas överdrag!
Tack för en positiv kommentar

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Den husbilen vi har nu har vi alltid övervintrat utan pressening i vår ägo. Går in på 9 år nu.
Det sliter hårt.
Men jag tycker om att pyssla om den under vintern och tvättar och fixar, kör en sväng när vädret tillåter.
Jag har aldrig varit glad för att ställa av helt under långa perioder.
Bilen mår inte bra. Edit, och inte jag heller.

Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2026
Har haft Julas minsta överdrag till min plåtis i 5 år.
Inga som helst problem, viktigt dock att ha en presenning under bilen för att motstå markfukt.
Luftar bra och man kan också komma in i bilen för en tex muskontroll om man vill.

Toppen