Ducatojocke
HBK Medlem
Hejsan, någon som vet om julas överdrag passar halvintegrerad husbil, bilden visar helintegrerad.
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Den fungerar bra. Jag har haft den till min i 3 år utan problem. Det blir ett litet överskott på överdraget i fram.Hejsan, någon som vet om julas överdrag passar halvintegrerad husbil, bilden visar helintegrerad.
Perfekt. Tack för svar.Den fungerar bra. Jag har haft den till min i 3 år utan problem. Det blir ett litet överskott på överdraget i fram.
Skulle jag ha den ute på vintern skulle jag absolut ha det.Är det att rekommendera att ha ett överdrag på vintern?
Det andas. Sen skulle jag välja att lägga reglar under för att få luft emellan så den kan andas bättre och blåsa in.Blir det inte fuktigt innanför/under ?
Vad är anledningen till att du rekommenderar överdrag på vintern?Skulle jag ha den ute på vintern skulle jag absolut ha det.
Ja det känns väl bra att snö och is inte ligger direkt på taket för min del. Men sen gör väl alla som de känns bäst för dem själva. Alla har ju ett eget val och jag behöver väl inte ha någon direkt anledning eller?Vad är anledningen till att du rekommenderar det?
Ja exakt. Och skaven kan man ju hindra med friggo eller liknande om man vill. Tror ändå att överdrag är bättre på vintern om man inte har lokal att ställa in den i. Och även på sommaren om man inte använder den på 6v och det regnar så tror jag mössan är bättre än utan. Men som jag sa innan de är ju allas olika känsla vad som är bäst för dem själv. Ingen är ju svaret för alla.På min bil har överdraget skavt bort färgen strax bakom alkoven och längst bak på taket. Tv antennen och skorsten för Truman täckte jag med en plastback.
Överdraget har varit ordentligt fastspänt. Blåser det hårt fladdrar överdraget en del.
20 år med överdrag gjorde sitt med färgen, metallen syns fram och bak.
Gammal Hymer 56, 1989
Det sista åren har den stått uppställd utan överdrag, den har alltid stått utomhus.
Jag tror ändå att överdraget har varit bra för bilen även fast färgen har skavts bort.
Jag får se om rollern tas fram nästa år och bättrar på färgen.
Bara intressant att veta. Om man ställer en fråga här kan man alltid lära sig något nytt.Ja det känns väl bra att snö och is inte ligger direkt på taket för min del. Men sen gör väl alla som de känns bäst för dem själva. Alla har ju ett eget val och jag behöver väl inte ha någon direkt anledning eller?
Är väldigt ny och söker själv svar.Bara intressant att veta. Om man ställer en fråga här kan man alltid lära sig något nytt.
Det kan ju vara så att det är lite skillnad på en plåtbit och en husbil som är limmad mellan vägg och tak och även takluckor i plast. Men jag kanske bara är dum. Vem vet.Ôverdrag eller inte.
Jeg mener jo at hvis din almindelige bil kan stå ude om vinteren så kan din husbil også!
Selvfølgelig skal husbilen være tømt for vand alle steder og tømt for ting som ikke tåler vinterkulden og/elle vinterfugtigheden.
Tack för en positiv kommentarEn husbil är en helt annan konstruktion än din vanliga bil. Möjligen med undantag för plåtisar. En husbil har mycket luckor och infästningar på taket som din vanliga bil inte har. Det finns betydligt fler skarvar och olika material på en husbil, än på en vanlig bil. Fukt, regn, snö, frost, töväder, frost igen, mm, sliter definitivt mer på husbilens täthet, än på din vanliga bil. Jag har carport till min husbil. Hade jag inte haft det hade jag använt ex Julas överdrag!