• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jul o Nyårs resa till Italien!

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Som exempel i Tyskland, kommer inte ihåg namnet på orten, men halvvägs mellan Potsdam o Rostock, första avfarten på motorväg 19 efter att man lämnat motorväg 24, så finns en ställplats i riktig liten landsbygds by, bakom en Aldi med jordbruks-ängar runtom, ca 10-15 platser på fina betong platser för 5 Euro, och en automat för dricksvatten o toa tömning o även betalning för ställplatsen, det fanns ingen bra info om vattnet, men till slut hittade jag myntinkastet och det stod 1 Euro, hade läst på nätet om denna plats att 1 Euro skulle ge 50 liter, men jag försökte 3 gånger och fick kanske 25 liter.
Vad jag vill säga är att förväntningar på service och INFORMATION stiger med priset på platsen
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
På Lagunen brukar det gå bra att tömma latrin o gråvatten i brunnen vid tömningsplatsen även när det är stängt i boden. Man använder sitt eget gråvatten för att skölja kasetten och det är sällan det är fruset i avloppet. Annars finns en toalett på långsidan av huset där man kan tömma.
Eftersom el ingår så har Lagunen högre pris på vintern än på sommaren.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Vaknade imorse fortfarande med fel "sinnestämning" efter att behövt gå ut i den blåsiga kylan för att gå på toa vid 4-tiden, (vill inte fylla kassetten mer) kändes som det otroliga flyt vi haft hittills börjat ta slut, vår son tog som vanligt sovmorgon, han var kvar o gick även ut med hunden, medans vi gick iväg till busshållplatsen geijersgatan för att ta 7an in till stan, där väntade andra, men ingen med mask som vi, en display visade att den skulle komma om 6 minuter, sen 5, sen 4, sen 5, 4, 5, 4 osv så höll den på i minst 20min då ringde vi en taxi, kom snabbt o var inte så dyr, 120kr, så vi kom i tid till vaccin direkt, där min fru bokat tid för 3e sprutan covid vaccin, men de hade inte avtal med regionen, som dom har bland annat i Uppsala, vi försökte i allafall, nu får vi vänta lite på att boka i Göteborg/Mölndal, Härryda är inte så snabba. Vi fick lite sightseeing iallafall på 7an tillbaks, o tog en genväg förbi golfbanan, men oj vad det blåser o regnar nu. Gott o sitta i värmen o ta en riktigt god frukost, vi köpte färska brioche med choklad! Så nu börjar jag få rätt "sinnestämning" igen!
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Nu har vi ätit peperonata con salsiccia hemma! Lite grejer kvar i husbilen att tömma, ska ta in täckena ikväll, resten imorgon.
Ska sammanfatta resan lite senare, kom bara att tänka på en reflektion angående att tanka lpg, det har funkat jättebra! Har tankat 4 gånger, Braunschweig på nervägen var första gången i Tyskland, den tyska adaptern "ACME" är svårare att använda än "DISH" som används i Sverige och Italien, speciellt att få loss den efter tankningen, fick ta fram en polygrip och kämpa en bra stund, sista gången på vägen hem i Rostock var jag mer försiktig och kollade väldigt nogrannt att inte den innersta gängan drogs åt för hårt. I Tyskland är det som på macken i Frölunda, man får tanka själv, däremot i Italien får man alltid hjälp, t.o.m på en billig "själv-mack" där jag tankade diesel själv, men gpl, som det heter i Italien, fick jag inte tanka själv. Totalt har vi tankat 101 liter på 18 dagar, några nätter nollgradigt, kallast -10 på vägen ner i södra Tyskland annars nog alltid någon minusgrad på natten, men på dagen plus 5 - 10 grader, med max 16, vi gillar att ha det varmt inne, 21-22 grader, vi har även använt ugnen en hel del och kylen har för det mesta gått på gas. Vi har betalt 0.83, 0.80, 075, 0.96 Euro per liter, dyrast var i Rostock nära färjan.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej,
Det var jätte intressant att läsa Era betraktelser från resan till Italien.
Min fru och jag är Italofiler, så det har varit en del husbilsresor resor till Italien, alltid under sommar. Under vinter har vi åkt skidor ffa i Dolomiter så tack vare Er berättelse finns tillfälle att få känna hur kan det vara under vinter‐husbilsresan. Tack för det.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Hej,
Det var jätte intressant att läsa Era betraktelser från resan till Italien.
Min fru och jag är Italofiler, så det har varit en del husbilsresor resor till Italien, alltid under sommar. Under vinter har vi åkt skidor ffa i Dolomiter så tack vare Er berättelse finns tillfälle att få känna hur kan det vara under vinter‐husbilsresan. Tack för det.
Ja Dolomiterna är mycket fina! Plus att det känns som det är mer utbyggt och man har förstått att ta vara på turismen på ett mycket bättre sätt än i många skidorter i Piemonte.
På ett sätt gillar jag att det är mer rustikt med ett gammalt skidsystem, men tråkigt för ekonomin och framåtanda.
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Nu har vi ätit peperonata con salsiccia hemma! Lite grejer kvar i husbilen att tömma, ska ta in täckena ikväll, resten imorgon.
Ska sammanfatta resan lite senare, kom bara att tänka på en reflektion angående att tanka lpg, det har funkat jättebra! Har tankat 4 gånger, Braunschweig på nervägen var första gången i Tyskland, den tyska adaptern "ACME" är svårare att använda än "DISH" som används i Sverige och Italien, speciellt att få loss den efter tankningen, fick ta fram en polygrip och kämpa en bra stund, sista gången på vägen hem i Rostock var jag mer försiktig och kollade väldigt nogrannt att inte den innersta gängan drogs åt för hårt. I Tyskland är det som på macken i Frölunda, man får tanka själv, däremot i Italien får man alltid hjälp, t.o.m på en billig "själv-mack" där jag tankade diesel själv, men gpl, som det heter i Italien, fick jag inte tanka själv. Totalt har vi tankat 101 liter på 18 dagar, några nätter nollgradigt, kallast -10 på vägen ner i södra Tyskland annars nog alltid någon minusgrad på natten, men på dagen plus 5 - 10 grader, med max 16, vi gillar att ha det varmt inne, 21-22 grader, vi har även använt ugnen en hel del och kylen har för det mesta gått på gas. Vi har betalt 0.83, 0.80, 075, 0.96 Euro per liter, dyrast var i Rostock nära färjan.
Glömde att vi sov en natt i vårat stora stenhus, som värmesystemet krånglat på, och det var ca 12-13 grader inomhus, jag hade mössa och långkalsonger!
Nej i husbilen har vi bott riktigt bra, plus att vi kunnat stanna kvar sent hos olika kompisar och min frus bror uppe i bergen och sovit över i husbilen.
 

Junis

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
17471
Medlemskap
2024
Har med stort intresse läst din vinterresa till Italien. Vi har varit i Spanien flera vintrar tidigare, men vi kan aldrig åk söderut tidigare än efter jul och nyår. Barn och barnbarn tillåter inte detta. Nu funderar vi på Italien nästa vinter.
Min fråga till dig med din erfarenhet från flera vinterresor över Österrike till Italien vid denna tidpunkt på året. Förutom att man bör ha snökedjor med sig, hur brukar vägunderhållet vara vad gäller halka och snöröjning, så länge man håller sig på motorvägarna. Händer det att man är tvungen att stänga motorvägen och hur lång tid brukar stängen vara. Gärna något mer tips om du har. Vi har tänkt oss övervintra på Sicilien. Tack på förhand Håkan
 

ae.in.gbg

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Härryda
HBK-Nr
15015
Medlemskap
2024
Har med stort intresse läst din vinterresa till Italien. Vi har varit i Spanien flera vintrar tidigare, men vi kan aldrig åk söderut tidigare än efter jul och nyår. Barn och barnbarn tillåter inte detta. Nu funderar vi på Italien nästa vinter.
Min fråga till dig med din erfarenhet från flera vinterresor över Österrike till Italien vid denna tidpunkt på året. Förutom att man bör ha snökedjor med sig, hur brukar vägunderhållet vara vad gäller halka och snöröjning, så länge man håller sig på motorvägarna. Händer det att man är tvungen att stänga motorvägen och hur lång tid brukar stängen vara. Gärna något mer tips om du har. Vi har tänkt oss övervintra på Sicilien. Tack på förhand Håkan
Hej!
Ursäkta för sent svar har inte varit inloggad på ett tag.

Tror nästan det är större risk på sommaren att det blir stop vid Brennero passets motorväg pga av olycka, vägen är väldigt viktig o underhålls mycket bra.
Nu denna sommar, i början på Juni när syd Tyska skolorna har 2 veckors pingstlov, fick vi ett rejält långt stop ca 2 timmar pga olycka, o sen kröp det länge efter att det började röra på sig.

Sicilien är mycket finnt, vi åkte runt lite med vanlig bil 2017, flög till Catania o hyrde bil en vecka, bodde i Taormina o gjorde dags utflykter, Siracusa är jättefint, var som längst uppe vid halvön Milazzo, där även färjorna går ut till de mindre vulkaniska öarna på norra sidan av Sicilien, jättefint överallt, blir avundsjuk på er, skulle också vilja åka runt mer på Sicilien.
Mvh
Anders
 
Toppen