• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ju äldre husbil ju dyrare

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Som sagt, min försäkringspremie har minskat vartefter bilen blivit äldre.

Det som är märkligt, är varför helförsäkringen inte tar ett skutt ned i premie när maskinskade och vattenskadedelen upphör att gälla.
Brukar infalla vid 8 års ålder på husbilen.
Det är egentligen allt som minskar i värde på din HB om du inte har installerat något nytt och kan visa kvittot...
Men oftast efter 2-3 år gammal så börjar avskrivning..... Och kan vara nere på 10% eller mindre efter 8-12år beroende på vad det är och vilket bolag man har...
Men som jag med min nu 16års gammla hb betalar mer än en kompis som har en från 2019 och båda har exakt samma försäkring trots att jag har knappast något försäkringsvärde kvar i min hb :rolleyes::swoon:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är egentligen allt som minskar i värde på din HB om du inte har installerat något nytt och kan visa kvittot...
Men oftast efter 2-3 år gammal så börjar avskrivning..... Och kan vara nere på 10% eller mindre efter 8-12år beroende på vad det är och vilket bolag man har...
Exakt, därför är det naturligt, och det jag upplever, att min premie minskar med åren.
Alltså, är det inte alltid så att det motsatta gäller som du hävdar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Exakt, därför är det naturligt, och det jag upplever, att min premie minskar med åren.
Alltså, är det inte alltid så att det motsatta gäller som du hävdar.
Nä... Om det nu är så Michael att du vill vara petnoga... Så har du helt rätt i just ditt ärende..

Men frågan kvarstår säkert för de flesta... Varför ökar premien när värdet på objektet minskar..
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nä... Om det nu är så Michael att du vill vara petnoga... Så har du helt rätt i just ditt ärende..

Men frågan kvarstår säkert för de flesta... Varför ökar premien när värdet på objektet minskar..
Petnoga och petnoga, med din trådrubrik får du vara beredd på att någon synar.....
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som sagt, min försäkringspremie har minskat vartefter bilen blivit äldre.

Det som är märkligt, är varför helförsäkringen inte tar ett skutt ned i premie när maskinskade och vattenskadedelen upphör att gälla.
Brukar infalla vid 8 års ålder på husbilen.

Det är väl för att vi som har äldre bilar skall vara med och betala sådana försäkringskostnader för de nyare bilarna?
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Som sagt, min försäkringspremie har minskat vartefter bilen blivit äldre.

Det som är märkligt, är varför helförsäkringen inte tar ett skutt ned i premie när maskinskade och vattenskadedelen upphör att gälla.
Brukar infalla vid 8 års ålder på husbilen.
Har haft den diskussionen med Lf för ett år sedan, det första falska svaret var att den kostar inget är en förmån påstod man, till slut erkände dom att den naturligtvis var kalkylerad med viss kostnad, man hade från bolagets sida massa bortförklaringar varför man inte kunde ta bort dem delen av försäkringskostnaden, bl.a. skulle administrationen bli svårhanterlig, på frågan varför svarar man inte. Citatet nedan är hämtat från LF.s försäkringsbrev.
Vad påverkar priset på försäkringen?
Vi strävar efter att varje husbilägare som har sin försäkring hos oss ska ha ett pris som speglar de verkliga riskerna så
bra som möjligt.
Kollar jag min egen försäkring på en 10 år gammal Knaus och 7200 mil ökar kostnaden med 11,75% i år, och naturligtvis ingen maskinskadeersättning om något händer. Slutsatsen är att vi sitter med liten eller obefintlig förhandlingsmöjlighet, bara att byta bolag ofta.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag vet inte om försäkringen verkligen blir dyrare bara för att just bilen blir äldre. Jag tror bara det är att premierna rent generellt gått upp väldigt mycket under den tid som gått.
Skadekostnaderna för en äldre bil utan maskinskadedel borde faktiskt bli lägre. Instämmer med Michael här.

Kanske har vi en övertro på bolagens beräkningsmodeller. Parametrarna för premiesättningen kanske spikas på firmafesten varje år och sen kollar man bara på sista raden när året är slut om totalen gick ihop för hela försäkringskategorin husbil. :wideeyed:
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
326
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Något jag inte riktigt förstår är varför blir en husbil helförsäkring dyrare och dyrare ju äldre husbilen blir .... :swoon:

På 10år har min helförsäkring hos Folksam ökat med nära 150% trots att jag inte har haft någon skada som påverkar bonusen.. :msn_cry:
Jag tror att man typ var 3:e år skall jmf sin försäkring med andra bolag. Det börjar med ett lågt pris för att du skall bli kund och sedan ökar det varje år för att de vet att vi sällan byter bolag.
 

Stengränd

HBK Medlem
Inlägg
2.333
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
11570
Medlemskap
2024
Har haft den diskussionen med Lf för ett år sedan, det första falska svaret var att den kostar inget är en förmån påstod man, till slut erkände dom att den naturligtvis var kalkylerad med viss kostnad, man hade från bolagets sida massa bortförklaringar varför man inte kunde ta bort dem delen av försäkringskostnaden, bl.a. skulle administrationen bli svårhanterlig, på frågan varför svarar man inte. Citatet nedan är hämtat från LF.s försäkringsbrev.
Vad påverkar priset på försäkringen?
Vi strävar efter att varje husbilägare som har sin försäkring hos oss ska ha ett pris som speglar de verkliga riskerna så
bra som möjligt.
Kollar jag min egen försäkring på en 10 år gammal Knaus och 7200 mil ökar kostnaden med 11,75% i år, och naturligtvis ingen maskinskadeersättning om något händer. Slutsatsen är att vi sitter med liten eller obefintlig förhandlingsmöjlighet, bara att byta bolag ofta.
 
F

f.d. 53452

Guest
jag har Dina Försäkringar | Dina Försäkringar och betalar 4019 kr hel år, hel försäkring ,fiat ducato 2006 2,8liter
Ja Dina försäkringar är ett bra bolag med konkurrenskraftiga priser. Hade dem själv till dess jag gick över till M Försäkring. Inför huvudförfallodatum i år undersöker jag min banks förmedling av Tre Kronor Försäkring AB som verkar billigast just nu för mig. Studerar villkoren mycket noggrant.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Kollade idag på "Dina försäkringar"och den kostar 2748 kronor helförsäkring ..lika billigt som TryggHansa
 

Jocke A

HBK Medlem
Inlägg
150
Kommun
Enköping
HBK-Nr
29408
Medlemskap
2025
Försäkringsbolagen har låga priser i början för att locka nya kunder, sedan höjer man priset, då många kunder är för bekväma för att byta bolag. Ju längre man stannar som trogen kund, ju mer får man betala för de låga priset i början. Jag brukar fråga om jag ska byta bolag, eller om jag får ha kvar mitt låga pris. Funkar förvånansvärt ofta. Jag förhandlar alltid med försäkringsbolagen om självrisk och innehåll. Senast sänkte jag självrisken på jobbilen, då jag monterat in självutlösande brandsläckare. (Har en smedja i bilen) Har i dagarna skickar ett mail till Hb:ns försäkringsbolag med samma förfrågan.
 
Toppen