• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordskruv jordankare marksäkring

Jag använder numera dessa fråm Peggy Peg:
OBS dessa är av rostfritt stål.
Visa bilaga 242251

Jag fick en brutal test av skruvarnas förmåga att greppa i marken i somras.
En tromb drog in på campingen, Ansia i Lycksele, Det var klar himmel, vindstilla och ca 27-28 grader.

Som tur var skadades inga människor (vi var inte vid bilen av en tillfällighet), bara campingens släpvagn med pantburkar och vår husbil kom ivägen.

Jag hade satt spännband i kanterna på markisbalken och förspännde banden mot markisstöttan.
Tromben tog tag i markisen, skruvarna med spännbanden höll emot, till kraften böjde aluminiumbalken och krokarna hakade ur när markisen for iväg upp på husbilstaket. Bägge skruvarna satt kvar i marken.

Slutsats av detta. Det enda som kan förgindra en sådan här sak är att inte använda markis.
Vittnen sa att tromben kom och var borta på ca 20-30 sekunder. Ingen invevningsmekanism hinner reagera på detta.
Se för övrigt på vädret, som sagt vindstilla, klar himmel och högsommarvarmt.

Böjd markisbalk: (och nya husbils MCn i bakgrunden :) )
Visa bilaga 242252

Förödelsen:
Visa bilaga 242253

P.S Stort tack till personalen på Ansia för hjälpen.
Jag använder också Peggy pegg tillsammans med deras plattor under markisens ben och tycker det funkar bra. Men jag tar in markisen på natten och när det blåser.

Jag använder fortfarande markpinnarna från Biltems typ "armeringsjärn". Slår ner dem med en liten slägghammare. Sitter bra men inga svårigheter att slå upp dem igen med samma hammare.

Tillbaka
Toppen