• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordskruv i mässing?

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Jag ska försöka fixa alla jordningspunkter jag kan hitta på vår Adria Coral S670SL -2009.
Idogt krypande under bilen har gett några att byta. Det är maskingängade i mässing med mutter och taggbrickor. Frågan blir om det är rätt med just mässing? Blir det inte ”galvaniskt nånting” då övrigt material är galvat järn.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Menar du jordningar i bodelen?
För bilen brukar väl ha vanliga jänskruvar.
Ser vi på jordningar överhuvudtaget så använder man koppar i kablar, och kabelskor i koppar, visserligen förtennade, men sen järnkruv i chassit, och mot motorblocket, gjutjärn eller aluminium.
Så det är vanligen en salig blandning av metaller.

Vad gäller mässing så hr jag aldrig hört att man kostar på sin fina saker på bilar.
Vi får hopps vi hr någon kemist hr på forumet då.

Men när du nu ser över dessa jordpunkter så kanske du kan se om det bildats någon extra oxoid elelr frätskada som skulle kunna härledas till gavansika saker.

För övrig borde mässing, (Brons) vara rätt lika koppar... det bygger ju på koppar legerat med tenn och säkert fler metaller.

Att försöka täcka punkterna med "rostskyddsgegga" kan ju fördröja kemiska rektioner.

Roysan
 

Sysk167

HBK Medlem
Inlägg
143
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
31099
Medlemskap
2024
Menar du jordningar i bodelen?
För bilen brukar väl ha vanliga jänskruvar.
Ser vi på jordningar överhuvudtaget så använder man koppar i kablar, och kabelskor i koppar, visserligen förtennade, men sen järnkruv i chassit, och mot motorblocket, gjutjärn eller aluminium.
Så det är vanligen en salig blandning av metaller.

Vad gäller mässing så hr jag aldrig hört att man kostar på sin fina saker på bilar.
Vi får hopps vi hr någon kemist hr på forumet då.

Men när du nu ser över dessa jordpunkter så kanske du kan se om det bildats någon extra oxoid elelr frätskada som skulle kunna härledas till gavansika saker.

För övrig borde mässing, (Brons) vara rätt lika koppar... det bygger ju på koppar legerat med tenn och säkert fler metaller.

Att försöka täcka punkterna med "rostskyddsgegga" kan ju fördröja kemiska rektioner.

Roysan
Lite inne på ditt spår. De jordningar jag hittat så här långt är under bilen & är till för positionsljusen på sidan av bilen. De är kopplade via EBL.
Problemet jag har är att jag får larm att kolla höger positionsljus & sedan får jag samma för bromsljusen. Bägge dessa funkar men höger blinkers lever sitt egna liv. Där är det jordfel de luxe. Ingen felanvisning på instrumentpanelen på höger blinkers. Om jag inte lägger i backväxeln eller trycker igång varningsblinkers tillsammans med höger blinkers. Då går pulsen upp på instrumentpanelen & det blinkar dubbelt så fort vilket visar på ngt fel. Bara höger blinkers igång visar alltså inget fel då, men kolllar man på ljusen bak så blir "halvljus-blinkers på blinkers, bromljuset & positionsljuset bak. Tanken jag har är att helt enkelt först test en lampa i taget bak med ny jord-kabel från samma stället som positionsljusen får sin jord & ev använda rostfria skruvar. Men avvaktar lite & kollar om det finns någon kemist/metallurg som kan vägleda mera.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Galvaniska strömmar/materialöverföring får man mellan två olika elektriskt ledande material som är åtskilda och i kontakt med en elektriskt ledande vätska eller dylikt.
Eftersom de olika metallerna i exempelvis en jordförbindelse inte är åtskilda från varandra kan inte galvanism uppstå då de har metallisk kontakt med varandra.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Galvaniska strömmar/materialöverföring får man mellan två olika elektriskt ledande material som är åtskilda och i kontakt med en elektriskt ledande vätska eller dylikt.
Eftersom de olika metallerna i exempelvis en jordförbindelse inte är åtskilda från varandra kan inte galvanism uppstå då de har metallisk kontakt med varandra.
Vad händer om man har en isolerad laddare för laddning av bodelsbatteriet. Då är minus galvanisk avskild. Normalt är väl batteriernas minus hopkopplade via kablage och chassi. Frågan är då kan det uppstå en potential skillnad på minus sidan mellan de två systemen med galvaniska strömmar som följd. Bodelen och bildelen, eller händer det ingenting.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad händer om man har en isolerad laddare för laddning av bodelsbatteriet. Då är minus galvanisk avskild. Normalt är väl batteriernas minus hopkopplade via kablage och chassi. Frågan är då kan det uppstå en potential skillnad på minus sidan mellan de två systemen med galvaniska strömmar som följd. Bodelen och bildelen, eller händer det ingenting.

Ja ifall husbilen ligger på havsbotten
 
Toppen