• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordning inverter

peterstrom

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
42449
Medlemskap
2025
Skall installera en Epever inverter på 2000 w. Tycker manualen är lite bristfällig. Hur skall jag göra med jordningen? Finns en jordskruv på upphängningsfästet. Var ansluter jag den till? Ska jag och isåfall till vad skall jag ansluta/jorda den?
 
Skall installera en Epever inverter på 2000 w. Tycker manualen är lite bristfällig. Hur skall jag göra med jordningen? Finns en jordskruv på upphängningsfästet. Var ansluter jag den till? Ska jag och isåfall till vad skall jag ansluta/jorda den?
Ja du får räkna med att all ström som dina belastningar kan ta måste passera din jordning till chassiet omdu använder det som genemsam minus.
Det är visserligen en stor area men järn i chassiet är en dålig ledare och arean kan begränsas till små jordpunkter från en punktsvets.
 
Startbatteriet har alltid minuspolen anslutet till chassiet. Bodelsbatteriet har alltid minuspolen gemensamt med startbatteriet och även det kan då betraktas som kopplat till husbilens chassi. Inverterns jordanslutning bör följaktligen kopplas till samma minuspol som du ansluter inverterns inkommande minusterminal till. Det är det säkraste skyddet.

Notera att alla moderna invertrar har normal full isolering på 220V utgången vilket innebär att respektive pol på utspänningen får nominellt bara 110 VAC helt obelastad. Råkar man vidröra en av 220 V terminalerna så sjunker den spänningen omedelbart från 110 VAC och man kan närmast betrakta utspänningen från invertern som relativt ofarlig. OBS man skall dock givetvis aldrig vidröra en 220V terminal.

Mvh/ Kjelle
 
Köpte Epever 1500W ipower från Sunlux som jag kopplade på litium-bodelsbatteriet, och jordade med 4mm2 kabel mot chassit (under förarstolen), men kollade med andra (inkl sunlux rekommendation) och egentligen då batteriets minus är redan ansluten till chassit, är det inte nödvändigt att jorda invertern.
 
Helt riktigt. Man behöver inte dra en separat jordledning från invertern till chassit då batteriets minuspol redan är ansluten till chassiet.
Det är inte där problemet ligger. Skulle den elektriska isoleringen inne i omvandlaren skadas p.g.a. fukt eller överslag till inverterns hölje så blir höljet spänningsförande utan att någonting direkt indikerar detta fel-tillstånd. Inte bra. Ansluter man dock även höljet till batteriets minuspol så kommer en säkring gå sönder vilket klart talar om att något tråkigt har hänt.

Manualen från Epever nedan föreskriver en 4 mm2 jordning av invertern som givetvis kan anslutas till batteriets minuspol som i sin tur redan är ansluten till chassiet med mer än 4 mm2 i bildelen.
 

Bilagor

Senast ändrad:
I manualen noterade jag att man på några modeller väljer parallella kablar istället för att gå upp i dimension.
Intressant, för det har jag fått lära mig är -aja baja. Och gör man experiment så ser man varför.
De reserverar sig förvisso och skriver att det bara är rekommenderat. Jojo, så kan man ju också göra.
 
Jag har en Büttner vxriktare med prioritetsomkoppling
Nedan beskrivs hur man kopplar en separat jordfelsbrytare. Detta förutsätter sammankoppling av PE och N för att få ett skydd mot jordfel
IMG_0647.jpeg
 
Tillbaka
Toppen