• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Jordning -12V eller jord (grön-gul) 230V?

sallden

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Lerum
HBK-Nr
15686
Medlemskap
2025
Jag har läst lite gamla trådar i ämnet, men får ingen riktig klarhet över skillnaden mellan att jorda t ex en inverter direkt på -12V (eller chassi) eller på inkommande 230V jord (gröngul)?
Om det är rätt kopplat, så skall det inte finnas något motstånd mellan dessa vad jag förstår och jag tänker då att det inte spelar någon roll var man jordar. Eller gör det det?
 
I en gröngul skyddsledare ska det i normalfallet inte flyta någon ström, utom små läckströmmar. Den är dimensionerad att tåla en eventuell kortslutningsström. Om du jordar din 12v genom den gröngula ledaren får den ju en extra belastning som den kanske inte är dimensionerad för!
Kort sagt gör inte det! Det avslöjar att du inte är proffs!
 
Jag ringde nu på morgonen och frågade en husbilsfirma som gör allt inom el i husbilar och fick svaret att tillverkaren av inverters alltid rekommenderar att skyddsjorda i chassit och det är det som denna firma också gör. Men, inte heller han kunde ge ett rakt svar på varför, eftersom chassi, inkommande 230V jord och -12V är hopkopplade via chassit.
 
Skyddsjorden är väl avsedd att skydda från obehörig kontakt med 0-an eller fas. Om inte skyddsjorden kopplas till chassiet kan väl inte en jordfelsbrytare fungera på rätt sätt. Rätta mig gärna om jag tänker fel.
 
Senast ändrad:
Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen