• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Jordfelsbrytaren löser

K

Kurt & Birgitta

Guest
Jordfelsbrytaren löser ur ibland efter ett dygn ibland en vecka.Endast kylskåp och laddaren ar på.Jag har kollat med en mätare från Kjell o Co.Fas nolla o jord helt okej.Var kan felet vara.MVH Kurt.
 
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser

Hej,

Det kanske är så att det "läcker" lite ström från el-elementet i kylskåpet till jord.
Det är t.ex. vanligt att man inte kan koppla en spis via en jordfelsbrytare eftersom värmeslingan i plattan ofta läcker en aning ström till höljet.

Mvh Bengt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfelsbrytaren löser

En mulig "synder" er kabelen til bilen, krypstrømmer i kontaktene kan løse ut bryteren. Typisk da er et allt fungerer til noen flytter litt på kabelen eller tråkker på den.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser

Jag har en vägguttagsprovare.Med den ser man om jord o nolla är förväxlade.Allt är riktigt enligt den.MVH Kurt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Jordfelsbrytaren löser

En skal huske på at en shortis på 8 kohm mellom jord og en av de andre er mer en tilstrekeklig til å trigge bryteren. Fukt i en kontakt eller koblingsboks kan være mer enn tilstrekkelig.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser

Jag skall prova att byta till ett uttag som sitter inomhus och slippa en skarvkontakt som sitter utomhus.Tack för råden.MVH.Kurt
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Jordfelsbrytaren löser

Rätta mig gärna om jag har fel men visst är det så att jordfelsbrytaren mäter differensen mellan fas och nolla på den utgående plinten. Vad som händer före vet den inte om :)

Felet borde ligga någonstans i bilens 230V elsystem. I någon box eller kontakt läcker några mA ut mot jord när det blir för fuktigt.
 
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Jordfelsbrytaren löser

Även jag tror att felet ligger i bilen.Men jag hade tidigare en bil med samma problem.Men enligt alla mätningar jag gjort är allt rätt.MVH Kurt
 
Toppen