• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem jordfel?

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
jag har en ducato 1988 problemet med den är att då bilen är igång så har jag 13.1v på start batteri och bodels batteri men om jag mäter på baklyse har jag mellan 11.8- 12.2 v om jag stänger bilen så ligger det på 11.8v på både batterierna och baklyse! startbatteriet är köptes nytt ifjol och jag har satt en ny jordfläta mellan växellåda kaross och en mellan jord på batteri och kaross jag har rengjort på kopplingar och allt som såg oxiderat ut i motor utrymmet. jag har dragit en kabel från + på batteri direkt till + på baklampa och även samma på jordsidan. någon som vet vad problemet är? jag förmodar att det ska vara omkring 13v på baklyset också eller?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Att du har lägre spänning efter några meter kabel är i sig inget konstigt. Däremot så tror jag att du har fel på generator eller laddningsrelä för med bilen igång så ska du ligga på över 14 volt (14,4 brukar det vara) så prova att starta bilen, slå på alla förbrukare fläkt, helljus, torkare osv, då ska du ha minst 13 volt på batteriet. Har du inte detta så är ngt fel på laddningen. Ett friskt och fullt laddat batteri ska ha en vilospänning på ca 12,8 volt.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Att du har lägre spänning efter några meter kabel är i sig inget konstigt. Däremot så tror jag att du har fel på generator eller laddningsrelä för med bilen igång så ska du ligga på över 14 volt (14,4 brukar det vara) så prova att starta bilen, slå på alla förbrukare fläkt, helljus, torkare osv, då ska du ha minst 13 volt på batteriet. Har du inte detta så är ngt fel på laddningen. Ett friskt och fullt laddat batteri ska ha en vilospänning på ca 12,8 volt.
ok jag ska kolla det
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.326
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
nu då jag kollade med fläkt, torkare, hellyse, blinkers på så kom jag upp i 13.6 och det var fortfarande 13.6 då jag stängde av allting
Borde vara högre når allt är avstängt men eftersom den håller spänningen med belastning så är det troligtvis som det skall vara. Kanske fanns laddningsregulatorer med lägre spänning 1988. Hur som så borde ju batteriet hålla högre spänning än 11,8 volt. Prova att ladda upp det med en rejäl laddare så det får en liten chock.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
jag har en ducato 1988 problemet med den är att då bilen är igång så har jag 13.1v på start batteri och bodels batteri men om jag mäter på baklyse har jag mellan 11.8- 12.2 v om jag stänger bilen så ligger det på 11.8v på både batterierna och baklyse! startbatteriet är köptes nytt ifjol och jag har satt en ny jordfläta mellan växellåda kaross och en mellan jord på batteri och kaross jag har rengjort på kopplingar och allt som såg oxiderat ut i motor utrymmet. jag har dragit en kabel från + på batteri direkt till + på baklampa och även samma på jordsidan. någon som vet vad problemet är? jag förmodar att det ska vara omkring 13v på baklyset också eller?
Minus kabel från batteriet till karossen. Anslutningen mot karossen är inte av den bästa lösningen. Det sitter en blindmutter som är fäst i karossen. Kabelskon är fäst med en bult. Bulten och gängan i blindmuttern kan vara ganska rostiga. Även blindmuttern kan vara rostig. På min bil har jag dragit en extra minus kabel till karossen.

Testa med att sätta en startkabel tillfälligt mellan minus på batteriet och motorn.
Då vet vet du om det är ett jordfel någonstans som påverkar laddningen.
Har du kollat att kabeln inkl. kopplingar från generatorn till startmotorn är okej.

Remskivor med en massa gummirester påverkar laddningen mer än man tror.
I varje fall om det är hög belastning. De går att rengöra med brakeclean.
Remmen måste dock tas bort.
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Borde vara högre når allt är avstängt men eftersom den håller spänningen med belastning så är det troligtvis som det skall vara. Kanske fanns laddningsregulatorer med lägre spänning 1988. Hur som så borde ju batteriet hålla högre spänning än 11,8 volt. Prova att ladda upp det med en rejäl laddare så det får en liten chock.
jag har plockat bort generatorn och det var inte orginal generatorn och den såg inte så pigg ut så jag ska köpa en ny ändå så får man se om det blir något bättre! tack för alla tips!
 

urbenruben

HBK Intresserad
Inlägg
56
Kommun
Kramfors
Minus kabel från batteriet till karossen. Anslutningen mot karossen är inte av den bästa lösningen. Det sitter en blindmutter som är fäst i karossen. Kabelskon är fäst med en bult. Bulten och gängan i blindmuttern kan vara ganska rostiga. Även blindmuttern kan vara rostig. På min bil har jag dragit en extra minus kabel till karossen.

Testa med att sätta en startkabel tillfälligt mellan minus på batteriet och motorn.
Då vet vet du om det är ett jordfel någonstans som påverkar laddningen.
Har du kollat att kabeln inkl. kopplingar från generatorn till startmotorn är okej.

Remskivor med en massa gummirester påverkar laddningen mer än man tror.
I varje fall om det är hög belastning. De går att rengöra med brakeclean.
Remmen måste dock tas bort.
jag har ny jord fläta mellan växellåda o kaross och mellan batteri o kaross och jag har provat med startkabel men det blev ingen skillnad och jag har rengjort och bytt ut alla fästpunkter jag har sett! då jag plockade ut generatorn så kabeln som går från startmotorn till generatorn hela mutter + bulten snurrade så jag fick kapa kabeln för att få bort den det kan kanske vara någonting där! men jag köper en ny nu! Tack för tipsen
 
Toppen